۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۶۱۳۲۱
مدیرکل پدافند غیرعامل قم:
مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم گفت: توان اکولوژیکی شهر قم برای جمعیتی حدود ۳۵۰ هزار نفر است، اما اکنون چهار برابر این ظرفیت در شهر قم ساکن شده اند.
به گزارش پایداری ملی و به نقل از ایرنا، مهدی متقیان روز سه شنبه در جلسه پدافند زیستی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم افزود: این بارگذاری جمعیتی، مصرف بیش از حد منابع آب و انرژی و ایجاد آلودگی های زیست محیطی و تولید پسماند انبوه را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه حوزه پدافند زیستی از مهمترین مسائلی است که باید به آن بپردازیم، خاطرنشان کرد: نباید فقط در شعار و بروکراسی اداری به مسأله محیط زیست توجه داشته باشیم، بلکه باید در عمل نسبت به حفظ و حراست از محیط زیست اقدام کنیم.

وی با اشاره به از میان رفتن بیش از ۴ هزار هکتار باغ های شهری در قم، این معضل را منشأ بسیاری از مشکلات و چالش های زیست محیطی در این شهر دانست و گفت: می توان با برخی اقدامات جزیی در ابتدای امر، از بروز خسارت های گسترده زیست محیطی در آینده جلوگیری کرد.

مدیرکل پدافند غیرعامل قم تشکیل قرارگاه پدافند زیستی در استان به ریاست استاندار و مشارکت تمامی دستگاههای اجرایی را مورد توجه قرار داد و گفت: در این قرارگاه تمامی رویدادهای طبیعی و غیرطبیعی که موجب تضعیف و نابودی سرمایه های انسانی و اقتصادی از طریق تخریب محیط زیست شود، مورد رصد و پایش قرار می گیرد.

وی خواستار همکاری و مشارکت جدی دستگاههای اجرایی مرتبط با پدافند زیستی برای شناسایی و مقابله با تهدیدات زیستی در استان قم شد و گفت: بزرگترین تهدید، کم کاری و ناآگاهی برخی مسئولان در رابطه با مسائل مرتبط با پدافندغیرعامل به ویژه در حوزه پدافند زیستی است.

متقیان با اشاره به افزایش روزافزون توطئه ها و تهدیدات دشمنان علیه ایران اسلامی، بر ضرورت جبران عقب ماندگی ها در حوزه پدافند غیرعامل تأکید کرد و گفت: اگر به تهدیدات دشمنان توجه و دقت نداشته باشیم، دچار آسیب ها و خسارت های بسیاری در ابعاد گوناگون خواهیم شد.

وی در پایان بر ضرورت رسیدگی به مسائل تخصصی در رابطه با پدافند غیرعامل از سوی دستگاههای اجرایی ذیربط تأکید کرد و گفت: باید از همه ظرفیت های مردمی از جمله طلاب و روحانیان و تشکل های مردم نهاد برای آموزش و فرهنگسازی پدافند بهره مند شویم.

ساده انگاری مسائل زیست محیطی فاجعه آفرین است

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم نیز در این جلسه گفت: نداشتن درک درست و ساده انگاری مسائل و مشکلات زیست محیطی، می تواند در آینده ای نزدیک خسارت بار و فاجعه آفرین باشد.

سید رضا موسوی مشکینی افزود: امروزه معضلات و چالش های متعددی را در کشورمان شاهد هستیم که ریشه در غفلت و کم توجهی به مسائل زیست محیطی دارد.

وی با بیان اینکه توطئه ها و تهدیدات دشمنان هر روز پیچیده تر و خطرناک تر می شود، خاطرنشان کرد: امروز در حوزه پدافند زیستی، باید بسیار آگاه و هوشیار عمل کرده و برنامه های مشخصی برای حفظ و حراست از محیط زیست کشورمان در برابر تهدیدات داشته باشیم.

وی حفاظت از ذخیره های طبیعی و ژنتیکی کشورمان را بسیار مهم دانست و گفت: منابع طبیعی و زیستگاههای غنی و ارزشمند کشورمان، پشتوانه مستحکمی برای آینده این سرزمین است و باید با همه توان از دست اندازی آگاهانه و ناآگاهانه برخی افراد محافظت شود.

موسوی با اشاره به اهمیت فوق العاده تمامی گیاهان و جانوران در زنجیره حیات انسان ها، بر ضرورت اقدامات اساسی در حوزه پدافند زیستی تأکید کرد و گفت: در روند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان، باید نسبت به مسائل زیست محیطی بسیار مراقب و دغدغه مند باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر