۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۱۳۱۹
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش تخصصی مصون‎سازی زیرساخت‌های بندری و ساحلی کشور:
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تلاش های استکبار بر این بوده تا حمل و نقل دریایی را زمین‌گیر کند،گفت: اما در این مقطع حساس نه تنها فعالیت بنادر دچار اختلال و توقف نشده، بلکه بنادر تجاری و بازرگانی کشور از حیث پذیرش کشتی‌ها، تخلیه و بارگیری و نگهداری کالاها توانسته است به وظایف حاکمیتی و اصلی اش عمل کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر ودریانوردی، محمد راستاد در همایش تخصصی کاهش آسیب پذیری و مصون سازی زیرساخت های بندری و ساحلی کشور با رویکرد پدافند غیرعامل که صبح امروز سه شنبه و مصادف با دومین روز ایام نکوداشت پدافند غیرعامل سال 1399 با حضور سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد اظهارداشت: دشمن در مقاطع مختلف درصدد بوده تا فعالیت و حمل و نقل دریایی کشور را دچار محدودیت و توقف کند که با بهره گیری از تجربیات گذشته؛ استفاده از توان تخصصی و تنوع و توزیع زیرساخت های بندری در طول سواحل کشور، حتی یک روز هم زیرساخت های بندری از نظر خدمت رسانی در پذیرش کشتی ها و تخلیه و بارگیری انواع محمولات متوقف نشده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دور جدید تحریم های دریایی از اردیبهشت سال ۹۷، افزود: تلاش‌های استکبار بر این بوده تا حمل و نقل دریایی را زمین‌گیر کند، اما در این مقطع حساس نه تنها فعالیت بنادر دچار اختلال و توقف نشده، بلکه بنادر تجاری و بازرگانی کشور از حیث پذیرش کشتی‌ها، تخلیه و بارگیری و نگهداری کالاها توانسته است به وظایف حاکمیتی و اصلی اش عمل کند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که شیوع کرونا بر اقتصاد جهانی و به تبع آن به تجارت بین المللی و حمل و نقل دریایی سایه انداخته، تاکنون ۷۰ میلیون تن انواع کالا تجاری از بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.

توزیع ظرفیت‌های بندری 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به توزیع ظرفیت های بندری در تمام سواحل طولانی کشور و محدود نشدن پاسخگویی به انواع ترافیک ها در یک نقطه خاص، آن را یکی از مزیت های پدافند غیرعامل در حوزه بنادر تجاری و دروازه های اقتصادی دانست و گفت: در حوزه پذیرش و تخلیه و بارگیری کالا های اساسی اگرچه بندر امام خمینی( ره) هاب کالاهای اساسی است و عمده ظرفیت و توان کشور در این بندر است، اما ترتیبی اتخاذ شده است تا این وابستگی صرفا در یک بندر نباشد.

افزایش ظرفیت بندری و تجاری در شرق تنگه هرمز

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر اساس مطالعات، تقاضا برای تجارت دریابرد در حال افزایش است، خاطر نشان کرد: تا سال ۱۴۲۴ به حدود ۶۳۰ میلیون تن ظرفیت بندری نیاز داریم.

وی با اشاره به طرفیت ۲۴۶ میلیون تنی فعلی بنادر، افزود: تا سال ۱۴۰۴ حدود ۳۳۰ میلیون تن به ظرفیت بنادر تجاری اضافه خواهد شد، همچنین بالغ بر ۱۵۰ میلیون تن ظرفیت در شرق تنگه هرمز و در سواحل خلیج فارس ( در سواحل مکران) اجرایی و عملیاتی می شود. 

راستاد افزود: در زمینه پیشگیری از بروز حوادث در بنادر و واکنش در شرایط اضطرار، توانسته ایم طرح های عملیاتی جست و جو نجات دریایی و طرح های اقتضایی مقابله با آلودگی دریایی را مصوب و اجرایی کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر سرلوحه بودن اقدمات پیشگیرانه و آمادگی برای واکنش سریع در سازمان بنادر، اظهار داشت: حرکت کور اخیر دشمن در ایجاد اختلال و توقف احتمالی در بنادر کشور، با یک طرح اقتضایی خنثی و حتی یک لحظه هم در روند تخلیه و بارگیری و ورود و خروج انواع کالاها وقفه ایجاد نشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر