۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۶۱۲۷
توسط رئیس سازمان پدافندغیرعامل کشور تبیین شد:
اعضای شورای اسلامی شهرتهران درجریان برگزاری هجدهمین جلسه شنونده گزارشی از عملکرد وتبیین اهداف سازمان پدافند غیرعامل در تهران بودند.

اعضای شورای اسلامی شهرتهران درجریان برگزاری هجدهمین جلسه شنونده گزارشی از عملکرد وتبیین اهداف سازمان پدافند غیرعامل در تهران بودند.

سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور که برای ارائه گزارش مذکور درجلسه حضور داشت با اشاره به اهمیت وضرورت پدافند غیر عامل به خصوص در تهران گفت: پدافند غیر عامل به مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای گفته می شود که موجب افزایش ایمنی بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری تسهیل مدیریت بحران ، ارتقاء پایداری واستمرار خدمات ضروری شهر ، دفاع زیستی و بیولوژیکی و تامین نیازهای مردم خواهد شد.

وی خاطر نشان کردکه وقوع بحرانها و شرایط اضطراری اداره مردم یک قابلیت اساسی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کل کشور ، چالش های اساسی پدافند غیرعامل شهر تهران را استقرار اکثر مراکز اصلی دولتی و تصمیم گیر ، گستردگی غیر معمول جغرافیایی و جمعیتی ، تمرکز مراکز پرخطر در شهر، وجود آسیب پذیری های عمده زیرساختی در شهر و نبود ساختار مدیریتی واحد برای شرایط اضطراری در شهر تهران دانست.

سردار جلالی درادامه به برخی اقدامات اساسی انجام شده در پدافند غیر عامل شهر تهران اشاره کرد و گفت: مدل ساختار فرماندهی دفاع غیر نظامی درتهران طراحی و دستور العمل نحوه کمک رسانی نبردهای مسلح به فرماندهی دفاع غیر نظامی تهیه تصویب و ابلاغ شده است و همچنین شهرداری تهران از برخی طرحهای پدافند غیر عامل حمایت های مناسب را انجام داده است.

وی همچنین تاکیدکرد: صیانت حفاظت و هدایت مردم در شرایط اضطراری و نیز ارتقاء توان اداره پایدار شهر تهران در شرایط خاص از اهداف و کارکردهای پدافند غیر عامل شهر تهران است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطر نشان کرد: راه اندازی کمیته پدافند غیرعامل در شهرداری تهران، سازماندهی کمیته پدافند غیر عامل در شورای شهر تهران و نیز تهیه سند راهبردی و طرح جامع پدافند غیر عامــل در شهرتهران می تواند دراجرای سیــاست پدافند غیر عامل شهر تهران موثر باشد.

احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درخصوص اجرای پدافند غیرعامل در تهران گفت: توجه به این موضوع سابقه طولانی دارد اما آنچه اهمیت دارد بحث مدیریت مردم است؛ متاسفانه در برخی شرایط بحرانی ، مردم را در صحنه داریم و حتی منابع کمکی هم به مناطق بحرانی ارسال می‌شود اما چون بحث مدیریت مردم را نداریم ، توزیع درستی هم صورت نمی گیرد.

وی در ادامه افزود: حدود 10 درصد از فضای شهری تهران در اختیار مراکز نظامی و صنایع وابسته به آن است، آیا دور کردن فضاهای نظامی مصون نگه‌داشتن شهر کمک نخواهد کرد.

ابوالفضل قناعتی سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهرتهران نیز بر ضرورت خروج صنایع نظامی تهران اشاره کرد و افزود: به غیر از صنایع نظامی موضوعات دیگری مانند مخازن گاز و لوله های انتقال سوخت هم از جمله مسائلی است که برای شهر تهدید محسوب می شود. آیا در پدافند غیر عامل شهرتهران برای ساماندهی این مراکز فکری شده است همچنین بیمارستان هایی که در سیاست پدافند غیر عامل کمک رسان خواهند بود در نظر گرفته شده است.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورا نیز دراین خصوص گفت: در کمیسیون عمران شورا کمیته پدافند غیر عامل ایجاد خواهد شد چرا که معتقدیم بسیار از طرحهای بزرگ شهری علاوه بر آنکه پیوست و نظام فنی و اجرایی خواهند داشت باید پیوست پدافند غیر عامل هم داشته باشند.

وی همچنین پیشنهاد داد تا طرح تخلیه اضطراری ساختمان های مهم شهر هر یک ماه یکبار اجرا شود.

اقبال شاکری به فرارسیدن ایام محرم و برگزاری هیات های عزاداری ومذهبی اشاره کرد وگفت: در گذشته شاهد بروز حوادثی در هیات های مذهبی و عزاداری بودیم که ضرورت دارد پدافند غیر عامل در این هیات ها مورد توجه قرار گیرد.

علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به اینکه در طرحهای و پروژه های شهری باید پدافند غیرعامل دیده شود گفت: برای فرهنگ سازی در این زمینه و آشنایی مردم با فعالیت های مربوط به پدافند غیر عامل چه کارهایی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون برنامه وبودجه شورا پیشنهاد داد از فضای رسانه ها برای آگاه سازی مردم در این زمینه استفاده شود.

دبیر افزود: در برنامه 5 ساله شهرداری ، سهم سازمان پدافند غیر عامل و دستگاههای اجرایی آیا دیده شده است؟

وی همچنین تاکید کرد: در بین اعضای شورای شهرتهران توانایی هایی در خصوص پدافند غیر عامل وجود دارد که قابلیت تشکیل کارگروهی دراین زمینه را نیز دارند.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز افزود: در تهران برای مقابله با بحران ، سوله های بحران ایجاد شده است که درحال حاضر برای اهداف دیگری از ظرفیت آنها استفاده می شود.

وی افزود: جامعه هدف پدافند غیرعامل مردم هستند درصورتی که بسیاری از جامعه نخبه ما هم حتی با مفهوم پدافند غیر عامل آشنا نیستند.

برای شناساندن مجموعه فعالیت ها تحت عنوان پدافند غیر عامل باید فرهنگ سازی صورت گیرد.

سالاری همچنین به شرایط بافت فرسوده وناپایدار برخی نقاط تهران اشاره کردو گفت: ضروری ترین موضوعی که باید موردتوجه قرار گیرد تهیه نقشه جامع شبکه های معابر به اضطراری شهر است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر