۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
سیستم تشخیص هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد که به کمک یک دانشمند ایرانی ابداع شده می‌تواند زمین لرزه‌ها را پیش بینی کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس، سیستم تشخیص هوش مصنوعی دانشگاه استنفورد می‌تواند زمین لرزه‌ها را پیش از وقوع  پیش بینی کند.

این سیستم تحت مدیریت «مصطفی موسوی» دانشمند ایرانی این دانشگاه توسعه یافته و با تشخیص فعالیت‌های لرزه‌ای قادر است وقوع زمین لرزه‌ها را پیش بینی کند.

گروهی از محققان از روش جدیدی برای استفاده از هوش مصنوعی (AI) رونمایی کردند تا توانایی کارشناسان را در خواندن امواج لرزه‌ای افزایش دهد و با این کار، درک آنها از نحوه شروع امواج و حتی چگونگی توقف امواج را بهبود بخشد.

این مطالعه که در مجله Nature Communications منتشر شده، جزئیات روشی را شرح می‌دهد که همزمان با دریافت سر و صدای ذاتی لرزه‌ها، تشخیص زمین لرزه را به صورت خودکار انجام می‌دهد.

مصطفی موسوی و تیمی از محققان از هوش مصنوعی برای تمرکز بر میلیون‌ها تغییر جزئی ظریف در پوسته زمین استفاده می‌کنند. آنها امیدوارند که این حرکات کوچک بتواند برای رمزگشایی علائم هشدار دهنده برای زمین لرزه‌های بزرگ عمل کند.

گرگوری بروزا،  ژئوفیزیکدان استنفورد و یکی از محققان این پژوهش می‌گوید: «با بهبود توانایی ما در شناسایی و مکان یابی زمین لرزه‌های بسیار کوچک، می‌توانیم دید واضح‌تری از نحوه تعامل یا پخش زمین لرزه‌ها در طول گسل، نحوه شروع آنها و حتی نحوه توقف امواج بدست آوریم».

این تیم چندین سیستم یادگیری ماشین برای شناسایی زلزله ایجاد کرده است؛ در این میان سیستم موسوم به «CRED» که در سال ۲۰۱۹ ساخته شده از الگوریتم‌های صدای محرک در سیستم‌های دستیار مجازی الهام گرفته شده است.

مقاله جدید جزئیات آخرین یافته‌های تیم  تحقیق را ارائه می‌دهد، مدلی که زمین لرزه‌های بسیار کوچک را با سیگنال‌های ضعیف که معمولاً با روش‌های فعلی نادیده گرفته می‌شوند، تشخیص می‌دهد. آنها سیستم جدید خود را «Earthquake Transformer» می‌نامند. این سیستم از «مکانیسم توجه» برای پردازش مقادیر زیادی از داده‌ها و تنظیم مهمترین عناصر استفاده می‌کند.