۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۶۱۱۱۶
وزیر بهداشت در یک ارتباط اینترنتی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید واکسن کرونا، گفت: در مراحل مختلف کار را دنبال کرده‌ایم و آزمایش بر نمونه حیوانی (میمون) هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در یک ارتباط اینترنتی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه تولید واکسن کرونا، گفت: در مراحل مختلف کار را دنبال کرده‌ایم و آزمایش بر نمونه حیوانی تا میمون هم انجام شده و نتایج بسیار خوبی گرفتیم.

نمکی با بیان اینکه تا دو الی سه هفته آینده کار آزمایش واکسن بر نمونه انسانی را آغاز خواهیم کرد افزود: تمام اقدامات ما در این زمینه منطبق بر استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو است. گزارش این اقدامات از امروز به سازمان جهانی بهداشت ارائه می‌شود.

وی با اشاره به ابهاماتی که در زمینه واکسن کرونا وجود دارد، بیان کرد: گام‌های موثری برای دسترسی به واکسن بر می‌داریم اما همچنان ابهاماتی درباره میزان ماندگاری و اثرگذاری در مورد واکسن کرونا وجود دارد.

وی افزود: علی‌رغم تمام تحریم‌های ظالمانه در زمینه ساخت داروهایی که حتی تاثیر کمی در درمان کرونا داشتند مانند فاویپیراویر و رمدسیویر فعال بودیم و اکنون تولیدات خود را مصرف می‌کنیم. در مورد واکسن نیز چنین است و امروز بعد از ظهر در جلسه دوم اِمرو، نتایج تحقیقات خود را اعلام می‌کنیم. در مورد واکسن پلتفرم‌های متعددی دنبال شده است و حدود ۷ گروه تحقیقاتی بر تولید واکسن کار می‌کنند که از روز اول بر فرایندهای انجام شده نظارت داشتم.

وزیر بهداشت افزود: مشکلات زیادی برای واردات واکسن آنفلوانزا برای کشور ایجاد کردند و به جز افزایش قیمت، موانعی برای واردات این واکسن ایجاد شده که همکاران من در وزارت بهداشت در تلاش هستند تا این موانع را بر طرف کنند.

وی گفت: قرار بود واکسن آنفلوانزا از ۱۵ شهریور در اختیار مردم قرار گیرد اما با موانعی که ایجاد کردند، به تاخیر افتاد با این حال در بسیاری از کشورهای اروپایی هم واکسیناسیون آنفلوانزا را از ۱۵ اکتبر شروع می کنند.

وزیر بهداشت افزود: با توجه به استفاده گسترده مردم دنیا از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای مهار کووید۱۹ در بسیاری از کشورها شیوع آنفلوانزا کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است و این مساله کمک موثری است که امسال نگرانی کمتری در مورد این بیماری داشته باشیم.

نمکی ادامه داد: با این حال واردات و توزیع واکسن آنفلوانزا در کشور برای گروههای پر خطر انجام می شود، ۱.۵ میلیون واکسن تاکنون برای زنان باردار، بیماران خاص و صعب العلاج به صورت رایگان در شبکه بهداشتی تزریق شده و محموله بعدی این واکسن ها نیز تا یک ماه آینده برای توزیع رایگان بین افراد پر خطر وارد کشور و توزیع می شود.

وی گفت: با این وجود می دانیم ایمنی زایی واکسن آنفلوانزا علیه این بیماری ۱۰۰ درصد نیست و حداکثر ایمنی زایی آن بین ۳۰ تا ۳۵ درصد است و این طور نیست که هر کس این واکسن را تزریق کند، به بیماری آنفلوانزا گرفتار نمی شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: علاوه بر توزیع واکسن آنفلوانزای رایگان برای گروههای پر خطر، محموله های وارداتی این واکسن با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به زودی در داروخانه ها با قیمت مصوب توزیع می شود و البته به بخش خصوصی اجازه داده شده این واکسن را با ارز نیمایی یا حتی ارز آزاد هم وارد کنند که قیمت آن تعیین خواهد شد.

وی درباره موج جدید کرونا در کشور گفت: موج جدید این بیماری از امواج قبلی سنگین تر است و به صورت تصاعدی موارد ابتلا به این بیماری در کشور رو به افزایش است، در مورد پر بودن تخت های بیمارستانی نیز در تلاشیم به گونه ای مدیریت کنیم که مردم سرگردان نشوند، مردم نباید نگران تخت خالی برای بستری باشند، با دستور مقام معظم رهبری از ظرفیت تخت های بیمارستانی بیمارستانهای نیروهای مسلح و تامین اجتماعی استفاده می کنیم.

نمکی ادامه داد: وزارت بهداشت در این شرایط از ظرفیت استراتژیک خود برای ارائه خدمات استفاده می کند و در این راستا بسیاری از خدمات غیر اورژانسی و عمل های غیر ضروری به تاخیر می افتد و ظرفیت بیمارستانی آن برای پذیرش بیماران کووید۱۹ استفاده می شود، ممکن است درآمد اختصاصی بیمارستانها کم شود یا برخی جراحی ها به تاخیر بیفتد اما پذیرش و درمان بیماران اورژانسی مانند افرادی که در معرض سکته هستند، متوقف نمی شود. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر