۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۶۰۹۴۱
فرمانده ستاد مدیریت کرونا تهران:
فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران از نقطه‌یابی مبتلایان و شناسایی مناطق کرونایی با سیستم ردیابی دیجیتال خبر داد و گفت: با این سیستم ۵۰ هزار بیمار مبتلا شناسایی شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، تفاهم‌نامه مشترک میان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با محوریت توسعه زیرساخت‌ها، خدمات سلامت دیجیتال و پزشکی هوشمند و پیاده‌سازی خدمات مشاوره جراحی از راه دور با استفاده از فناوری ۵G به عنوان یکی از کاربست های این فناوری، امروز یکشنبه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات امضا شد.

علیرضا زالی در مراسم رونمایی از کاربست‌های ۵G در ایران گفت: یکی‌از اقدامات وزارت ارتباطات در ابتدای آغاز  همه‌گیری کرونا، راه‌اندازی اپلیکیشن ac۱۹ به عنوان اپلیکیشن استخراج اطلاعات و استفاده از ظرفیت آموزش همگانی و بالابردن سطح غربالگری بود که با اقبال ملی رو به رو شد. این سامانه به عنوان یک محصول داخلی به یکی از کشورهای CIS نیز فروخته شد.

فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: ارائه اولین گزارش ردیابی دیجیتال بیماران گیلان و قم و اولین نقشه ردیابی سیر و سفر بیماران مبتلا و ناقلین با علامت و بدون علامت از دیگر اقدامات مهم در دوران شیوع کووید-۱۹ بود که توسط وزارت ارتباطات اجرا شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه اجرایی پارادایم مدیریتی کشورها در دنیا را ارتباط دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها عنوان کرد که وزارت ارتباطات این مهم را به خوبی محقق کرده است، افزود: در استان تهران به کمک سیستم ردیابی دیجیتال موفق به نقطه‌یابی ۵۰ هزار بیمار مبتلا و به دنبال آن شناسایی مناطق آلوده استان شده‌ایم که این پروسه در حال استمرار است. امیدواریم این امکان در سطح مراکز جامع سلامت نیز با همراهی وزارت ارتباطات فراهم شود.

وی درباره محوریت تفاهم‌نامه مشترک با وزارت ارتباطات، تصریح کرد: گسترش پزشکی از راه دور بحث روز دنیا است و از سال ۲۰۱۷ تاکنون تنها ۱۰ درصد خدمات در زمره پزشکی از راه دور قرار گرفته است که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۴ این میزان به ۲۵ درصد برسد. کشور ما نیز می‌تواند جایگاه خوبی در این زمینه داشته باشد.

زالی ادامه داد: تله مدیسین یا پزشکی از راه دور، رادیولوژی و مشاوره از راه دور در دوران کرونا نیز به حد زیادی محقق شده است که نیاز به گسترش دارد. مشاوره جراحی از راه دور نیز جاه‌طلبانه‌ترین بخش تله‌مدیسین است که معتقدیم این اقدام در کشور شدنی است.

وی با اشاره به مزایای جراحی از راه دور، ادامه داد: خونریزی کمتر، بهبودی سریعتر بیمار و افزایش دقت جراح به کمک تصاویر دو بعدی و سه بعدی از فواید جراحی از راه دور است. البته مهمترین مسئله در این مسیر ربات‌های جراحی هستند که باید از تکنولوژی بالایی برخوردار باشند که این امر با همکاری دانشگاه تهران و صنعتی شریف محقق خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر