۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۰۹۰۸
مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق از رفع ۸۶ مورد تداخل مرزی در نواحی آبی جنوب کشور در طول شش ماهه اول امسال خبر داد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، علی‌اصغر ترحم با بیان اینکه عمده‌ترین تداخلات مرزی در نواحی مرز آبی نزدیک به جزیره کیش، بندرعباس، بندر چابهار، کنارک، بندرجاسک و ... بود، گفت: سیگنال‌های تداخلی بیشتر از سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عمان، امارات، قطر و ...، بر روی تکه باندهای واگذار شده به شبکه‌های سلولی مشاهده شده است که سعی کردیم با هماهنگی دفتر سازمان های تخصصی بین‌المللی و نظارت بر طیف رگولاتوری، عواملی که باعث ایجاد تداخل می‌شود را بررسی و رفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف ذاتی رگولاتوری حفظ و صیانت از فضای فرکانسی کشور است، گفت: به همین منظور طیف‌های فرکانسی با استفاده از سامانه‌های پایش رادیویی شامل ایستگاه های ثابت، سیار و نیمه سیار بصورت آنلاین رصد و پایش می‌شود و در آخرین پایش رادیویی نوار مرزی به طول ۲۵۰۰ کیلومتر از مرزهای منطقه جنوب شرق با کشورهای حوزه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان در طول ۱۲ روز انجام شده است.

ترحم درباره نتایج انجام پایش طیف فرکانسی عنوان کرد: نظارت و کنترل فرکانس های واگذار شده به بهره‌برداران بصورت کنترل از راه دور، شناسایی فرکانس های غیرمجاز و جلوگیری از فعالیت آنها، دستیابی به تعداد کانال های فرکانسی مجاز و غیرمجاز و فعال و غیرفعال و بررسی و رفع تداخلات فرکانسی از جمله نتایج انجام پایش طیف فرکانسی است.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق پایش پوشش شبکه مخابرات سلولی در مرزها را یکی دیگر از وظایف رگولاتوری عنوان کرد و گفت: این مساله از موضوعات مهم سازمانهای قانونگذار بین‌المللی مانند ITU و نهادهای قانونگذار کشورهاست و با توجه به اینکه پوشش در مرز تنها به اپراتورهای داخلی مربوط نیست، به منظور جلوگیری از افت کیفیت سرویس در مرزها، تداخل مخرب و رومینگ ناخواسته برای کاربران، باید توافق و برنامه‌ریزیهای لازم میان اپراتورهای تلفن همراه کشورهای هم مرز انجام شود.

ترحم عنوان کرد: در دسترس بودن شبکه، مهمترین شاخص کیفیت سرویس برای کاربران در مرزهاست، چرا که در صورت در دسترس بودن شبکه داخلی احتمال رومینگ ناخواسته برای کاربران کاهش می‌یابد و برای اطمینان از در دسترس بودن شبکه باید سطح شدت میدان ارسالی از سمت ایستگاههای فرستنده دو کشور هم مرز به گونه‌ای تنظیم شود که احتمال تداخل مخرب و رومینگ ناخواسته کاهش یابد.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه جنوب شرق افزود: کاربران شبکه‌های تلفن همراه در نواحی مرزی معمولاً به طور ناخواسته وارد شبکه سلولی کشورهای همسایه شده و به دلیل رومینگ، هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند. علاوه بر این، در این نواحی گاهی به علت نبود پوشش‌دهی شبکه داخلی و سطح سیگنال کافی برای کاربران و یا سطح بالای سیگنال از اپراتور کشور همسایه، تلفن همراه مشترکان به شبکه خارجی متصل می‌شود و به طور غیرعمدی رومینگ رخ می‌دهد.

وی گفت: مناطق نه‌گانه اداره‌کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، به منظور آگاهی از وضعیت طیف فرکانسی مورد استفاده توسط شبکه‌های سلولی در نواحی مرز آبی و خشکی و همچنین صحت سنجی رعایت تفاهم‌نامه‌های جاری از سوی کشورهای همسایه، موظفند تا براساس برنامه ارسالی از سوی دفتر نظارت بر طیف رگولاتوری، دو بار در سال در مناطق مرزی درایوتست انجام دهند که فاصله بین این دو تست نباید کمتر از چهار ماه باشد. بر همین اساس اداره‌کل تنظیم مقررات منطقه جنوب شرق درایوتست دریایی را به طول ۱۶۲۰ کیلومتر در دو مسیر رفت و برگشت آبهای خلیج فارس و تحلیل داده‌ای اپراتورهای فعال در این محدوده انجام داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر