۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
کد خبر: ۶۰۸۹۹
سردار دکتر جلالی:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تاکید بر اینکه هدف از «شبکه ملی اطلاعات» جایگزینی به عنوان اینترنت جهانی نیست، گفت:معتقدم ما برای استقرار کامل شبکه ملی اطلاعات نیازمند یک فهم مشترک از موضوع و اهمیت آن هستیم و تا زمانی که این فهم مشترک به وجود نیاید، اراده‌ لازم برای تکمیل و پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات را هم وجود نخواهد داشت.
به گزارش پایداری ملی، سردار دکتر غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگویی در پاسخ به پرسشی در خصوص دلایل کمتر پرداختن به ابعاد دفاع مقدس در جبهه های غرب کشور با اشاره به اینکه در کردستان صحنه جنگ متفاوت بود زیرا در این منطقه ما با اقداماتی برای براندازی نظام مواجه بودیم که با تحریک آمریکا و دولت بعث صورت می گرفت و گروهک‌هایی مثل کومله، دموکرات و منافقین برای انجام این اقدام فعال شده بودند، خاطرنشان نمود: گروهک‌های مذکور تلاش داشتند تا به نوعی در منطقه مردم را در برابر انقلاب و نظام اسلامی قرار دهند.

شهید بروجردی در قامت یک مصلح امنیت را به غرب کشور بازگرداند

وی با تاکید بر اینکه برخلاف جبهه های جنوب که خطوط خودی و دشمن کامل واضح بود در جبهه های غرب ما خاکریزی به این معنا نداشتیم، افزود: در این شرایط با توجه به اینکه رویکرد سرداران شهیدی همچون شهید بروجردی حفظ امنیت و سلامت مردم تحت هر شرایطی بود جنگیدن با دشمنان کار بسیار دشواری محسوب می شد. 
سردار جلالی با اشاره به اینکه به دلایل متعددی امنیتی اساسا ابعاد تبلیغاتی جنگ در جبهه های غرب کم رنگ بوده است، گفت: به نظر من ابعاد دفاع مقدس در جبهه های غرب کشور دارای پیچیدگی ها و حساسیت های بسیار خاصی بود. 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تجلیل از مقام شامخ شهید بروجردی افزود: این شهید در قامت یک مصلح امنیت را در کردستان با مشارکت جدی و انقلابی مردم کرد منطقه به این خطه بازگرداند.

هدف از شبکه ملی اطلاعات جایگزینی به عنوان اینترنت جهانی نیست

 رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخشی دیگر از این بازدید در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص موضوع اینترنت ملی نیز گفت: البته من خیلی واژه اینترنت ملی را نمی پسندم و تاکید دارم که از واژه شبکه ملی اطلاعات استفاده شود چراکه هدف از شبکه ملی اطلاعات جایگزینی به عنوان اینترنت جهانی نیست بلکه شبکه ملی اطلاعات شبکه ای در کنار اینترنت است و حتی می تواند منجر به افزایش سرعت استفاده از اینترنت جهانی شود چنان که در بسیاری از کشورها از جمله کره جنوبی، چین، سنگاپور و.. این مساله دیده شده است. 

باید حکمرانی ملی خود را در فضای سایبری اعمال نمائیم

سردار جلالی با تاکید بر اینکه ما معتقد هستیم باید حکمرانی ملی خود را در فضای سایبری اعمال نمائیم، ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات یکی از ارکان حیاتی این حکمرانی به حساب می آید. 
وی با تاکید بر اینکه البته این موضوع صرفا به ایران خلاصه نمی شود و بسیاری از کشورها حتی کشورهای اروپایی نسبت به سلطه آمریکا بر فضای سایبری انتقاد دارند، گفت: تجارب موفقی در جهان وجود دارد که می تواند سلطه آمریکا را بر فضای سایبری کاهش دهد.
 سردار جلالی با اشاره به فشار دولت آمریکا و ترامپ برای مسدود کردن نرم افزارهای اجتماعی خارجی همچون تیک تاک در آمریکا نیز گفت: این نشان می دهد که حتی آمریکا هم در این زمینه احساس تهدید می کند. 
 رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از گفتگو با تاکید بر اینکه توسعه شبکه های اجتماعی خارج پایه چالش های متعدد حاکمیتی، امنیتی، حقوقی و اقتصادی ایجاد می کند، گفت: به تعبیری امروز امنیت اشتغال و کسب و کارهای برخی از مردم در اختیار بیگانگان است و دشمن می تواند در شرایط بحران این امنیت اقتصادی را به خطر بیندازد.

دولت اراده خود برای اجرای فرمان رهبری در حوزه شبکه ملی اطلاعات را تقویت کند

سردار جلالی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری برای زمان بندی تکمیل شبکه ملی اطلاعات در لایه های مختلف آن گفت: این انتظار وجود دارد که همه دستگاه ها این فرمان را در اولویت قرار دهند و مطابق برنامه زمان بندی شده نسبت به تکمیل این شبکه اقدام نمایند.  
وی با اشاره به اینکه ما نیازمند یک اراده جدی از سوی دولت برای تکمیل این شبکه هستیم، گفت: البته معتقدم ما برای استقرار کامل شبکه ملی اطلاعات نیازمند یک فهم مشترک از موضوع و اهمیت آن نیز هستیم و تا زمانی که این فهم مشترک به وجود نیاید، اراده‌ لازم برای تکمیل و پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات را هم وجود نخواهد داشت.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع تهدیدات سایبری علیه زیرساخت های کشور نیز پرداخت و گفت:  به هرحال ما تجاربی در این خصوص مثل حملات سایبری استاکس‌نت به تاسیسات هسته ای را داریم و معتقدیم  یک لایه جنگ سایبری ایجاد شده که تلاش دارد تا زیرساخت های حیاتی ما را تحت تاثیر قرار دهد که البته تاکنون ناکام بوده است.
وی با اشاره به اینکه در یک تقسیم بندی؛ در حوزه زیرساختی حملاتی که علیه زیرساختها صورت می گیرد در سه دسته کم شدت و کم ارزش مثل هک و نفوذهای ساده، حملات با اثر محلی-استانی و سطح سوم جنگ سایبری تقسیم می‌شوند، گفت:  در دسته اول و حملات کم شدت و کم ارزش؛ سالانه فعالیت‌های زیادی صورت می گیرد؛ این نوع حملات توسط لایه‌ها وسیستم‌های ایمنی و امنیتی که در سطح زیرساخت های ملی وجود دارد شناسایی و دفع می‌شوند.

سپر دفاع سایبری کشور از قدرت بازدارندگی قابل قبولی برخودار است

وی ادامه داد سطح دوم حملات اقداماتی است که ممکن است موجب اختلال در عملکرد مراکز زیرساختی مانند نیروگاه‌ها شده و باعث اختلال چند ساعته در فعالیت آنها شود. در سطح سوم هم حملات سایبری قرار می‌گیرد که می‌تواند خسارات سنگینی به دنبال داشته باشد. در مورد سوال  شما پاسخ این است که در سطح سوم حملات سایبری در یک سال گذشته موردی قابل توجه و اثبات شده ای گزارش نشده است البته خوشبختانه ساختارهای دفاع سایبری کشور ما در سطح قابل قبولی از نظر قدرت بازدارندگی قرار دارند که می‌توانند چنین حملاتی را شناسایی، کنترل و خنثی کنند.

انتهای پیام/ 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر