۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
کد خبر: ۶۰۸۴۰
یک روانشناس بالینی گفت: وابستگی و عطش دیدن و دیده شدن در فضای مجازی باعث شکل جدیدی از مشکلات و اختلافات در زندگی مشترک شده است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، طاهره عزیزپور، اظهار داشت: تمایل به شهرت و دیده شدن باعث شده تا بسیاری از افراد از غذای سفره تا لباس، ماشین، دورهمی خانوادگی و حتی مسافرت‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهند که همین امر حریم خصوصی و تابوها را تغییر داده است، پدیده‌ای نوظهور که به دلیل نامأنوس بودن باعث به وجود آمدن اختلافات شدیدی در بین خانواده‌ها شده است.

وی تصریح کرد: حریم خصوصی همیشه به معنای مرزهای شخصی نیست گاهی حریم خصوصی یک فرد با فرد دیگری مشترک و در هم تنیده است به طوری که انتشار یک عکس و یا نقل قول و خاطره در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند حریم فرد دیگری را نقض کند، در واقع بسیاری از مشکلات این روزهای زوجین ناشی از نقض حریم‌های یکی از طرفین است.

این روانشناس بالینی، با بیان اینکه گاهی اختلافات زوجین ناشی از نداشتن زمان مشترک است، افزود: همیشه اختلافات به دلیل انتشار عکس و مطالب نیست، گاهی یکی از طرفین، اعتیاد به دیدن و نظر گذاشتن دارد، تماشای صفحات خانه‌های لوکس، دکوراسیون، طبیعت، حادثه، پوشاک و…، از جمله مواردی است که یکی از طرفین برای دیدن آنها تا حدی زمان می‌گذارد که فرصت در کنار هم بودن در کنار همسر را از دست می‌دهد تا جایی که همین امر رابطه آنها را به سردی می‌کشاند.

عزیزپور، فضای مجازی را بستر امن برای شروع روابط «فرازناشویی» دانست و افزود: خیانت آنلاین مهم‌ترین پدیده دنیای مدرن است، موضوعی که صدمات جدی به خانواده وارد می‌کند. در واقع خیانت آنلاین در فضای مجازی می‌تواند توجه فرد را از شریک زندگی و حتی فرزندانش منحرف و نسبت به آنها بی توجهی کند تا جایی که فرد را مجبور به پنهان کاری و دروغ‌های متعدد کند.

وی اضافه کرد: فرار از دغدغه‌های روزانه، مشکلات اقتصادی، عدم ارتباط مناسب با همسر، خلاء عاطفی، نگاه تفریحی و سرگرمی تنها بخشی از دلایل خیانت آنلاین محسوب می‌شود که افراد با چنین بهانه‌هایی درگیر آن می‌شوند.

عزیزپور ادامه داد: خیانت آنلاین و برقراری روابط اینترنتی ابعاد مختلفی دارد اگر صحبت کردن مجازی به صورت غیر معمول با فرد سوم هم جایگزین رابطه کلامی بین زوجین شود، آن هم مشمول خیانت خواهد شد در نتیجه باید در استفاده از شبکه‌های مجازی احتیاط شود و نباید به سادگی از آن گذشت.

وی اظهار داشت: افرادی که دچار ناراحتی، خلع و حتی مشکل با همسر خود هستند باید بدانند که فضای مجازی باعث منع تنش در روابط زناشویی نمی‌شود پس برای فرار از مشکلات و فراموش کردن ناراحتی‌ها نباید به این بستر پناه برد.

عزیزپور خاطرنشان کرد: آسیب‌های روحی روانی، انحرافات جنسی، رواج خیانت و فساد اخلاقی تنها بخشی از تبعات استفاده بیش از حد زن و شوهر از فضای مجازی است. بر همین اساس همواره به زوجین توصیه می‌شود که در زمان‌های مشترک به جای وقت گذاشتن برای شبکه‌های مجازی به دنبال برقراری ارتباط و شناخت بیشتر همسر و خانواده خود باشید چرا که آنچه باعث آرامش افراد می‌شود، داشتن یک زندگی سالم است نه فضای مجازی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر