۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۶۰۸۳۳
پژوهشگران آمریکایی، روشی مبتنی بر فناوری کریسپر ابداع کرده‌اند که می‌تواند امکان تشخیص سریع کورید-۱۹ را در خانه یا مطب فراهم کند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا ، پژوهشگران رشته پزشکی "دانشگاه کنتیکت"(UConn) آمریکا در ماه مارس، ابداع یک پلتفرم جدید و کم‌هزینه را آغاز کردند که مبتنی بر فناوری کریسپر است و می‌تواند به شناسایی بیماری‌های عفونی از جمله ویروس HIV و کروناویروس کمک کند. این روش در حال حاضر، گامی فراتر گذاشته تا به یک فناوری تشخیصی جدید برای شناسایی بیماری‌های عفونی تبدیل شود.

پژوهشگران دانشگاه کنتیکت به سرپرستی "چانگچون لیو"(Changchun Liu)، استادیار این دانشگاه، روشی ساده و سریع برای شناسایی کروناویروس ارائه داده‌اند که می‌توان از آن در خانه‌ها و کلینیک‌های کوچک استفاده کرد.

پژوهشگران، کارایی این پلتفرم جدید را با استفاده از نمونه‌های جمع‌آوری شده با سواب بینی ثابت کردند. آنها همچنین از یک گرمکن دستی استفاده کردند تا نتایج نمونه‌های بالینی را طی ۲۰ دقیقه شناسایی کنند.

لیو گفت: استفاده از گرمکن‌های دستی برای گرم کردن نمونه‌ها می‌تواند نیاز به تجهیزات الکتریکی پرهزینه را برطرف می‌کند و امکان تشخیص کووید-۱۹ را بدون این ابزارها فراهم می‌سازد.

آزمایش "RT-PCR" در حال حاضر حساس‌ترین و ویژه‌ترین روش برای شناسایی به موقع پاتوژن‌ها است اما از آنجا که به تجهیزات آزمایشگاهی خاص و نیروهای آموزش دیده نیاز دارد، نمی‌تواند یک روش تشخیصی سریع باشد. در هر حال، برای جلوگیری از شیوع فرد به فرد عوامل بیماری‌زای بسیار مسری، باید به نظارت دقیق و سریع آنها پرداخت.

لیو و گروهش، روش تشخیصی جدید خود موسوم به "AIOD-CRISPR" را با استفاده از نمونه‌های سواب ۲۸ نفر مورد ارزیابی قرار دادند که نتیجه آزمایش هشت نمونه، مثبت بود. آنها برای تضمین قابل اطمینان بودن نتایج، هر نمونه را دو بار و در دو آزمایش مستقل مورد بررسی قرار دادند. همه هشت موردی که نتیجه آنها مثبت بود، طی ۴۰ دقیقه تایید شدند. نتایج این بررسی، با نتایج آزمایش به واسطه روش RT-PCR نیز تناقض نداشتند.

لیو گفت: این پلتفرم ساده، حساس و قابل حمل می‌تواند امکان تشخیص سریع و به موقع کووید-۱۹ و بیماری‌های دیگر را در خانه و یا مطب فراهم کند.

این پژوهش، در مجله "Nature Communications" به چاپ رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر