۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۶۰۸۳۰
طی توافقات معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس آکادمی علوم روسیه، ایران و روسیه در زمینه فناوریهای پیشرفته دارویی با یکدیگر همکاری می کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر ، معاون علمی و فناوری با اشاره به آمادگی برای توسعه روابط علمی و فناورانه ایران و روسیه گفت: دو کشور در حوزه دیپلماتیک روابط گسترده و عمیقی دارند و لازم است در حوزه علم و فناوری نیز این عمق و توسعه یافتگی روابط محقق شود.

ستاری، از آغاز روند گسترش و شتاب‌دهی روابط علمی و فناورانه ایران و روسیه در سال‌های اخیر گفت و ادامه داد: شروع این همکاری‌ها با سفر آقای فورسنکو به ایران شکل تازه ای به خود گرفت و پیرو آن، تعاملات میان دو کشور ادامه یافت. خوشبختانه توسعه این روابط بسیار خوب بوده است و دانشگاه های دو کشور همکاری‌های نزدیکی دارند.
 
وی با تأکید بر ضرورت ادامه این روند گفت: ساختار دانشگاه های کشور به صورت سنتی غرب محور بنا شده و بر همین اساس، عمده روابط علمی دانشگاه‌های ایران در سال های قبل، با اروپا و آمریکای شمالی بود، در حالی که روسیه به عنوان همسایه دیرین ایران دارای ظرفیت های بی شماری برای همکاری های علمی و فناورانه است.
 
رئیس بنیاد ملی نخبگان  سال ۲۰۱۷ را سرآغاز پروژه های دانشگاهی مشترک بین دو کشور دانست و گفت: در سال اول این تعامل، تنها ۱۸ پروژه مشترک تعریف شد؛ اما از آن سال به بعد، تعداد پروژه‌های  مشترک که به صورت مشارکت ۵۰ درصدی دو کشور تعریف می‌شود افزایشی چشمگیر داشته است؛ به طوری‌که در فراخوان اخیر بیش از ۳۷۰ طرح واصل شده است که از میان این طرح‌ها، اولویت‌های اصلی برای حمایت انتخاب می‌شود.
 
ستاری، حمایت از همکاری‌های دانشگاهی دو کشور را جزو مهم‌ترین اولویت های جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد و گفت: این معاونت همچون گذشته از پروژه‌های مشترک تعریف شده حمایت می کند. همچنین تعداد زیادی از دانشجویان در قالب دوره های کوتاه مدت به روسی اعزام شدند و بورسیه پسادکتری به ادامه تحصیل پرداختند.
 
 معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با بیان این‌که آماده ایم تا از هر پیشنهادی برای توسعه سطح و عمق روابط علمی و فناورانه دو کشور حمایت کنیم، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مسیر توسعه همکاری های علمی و فناورانه همچون گذشته آماده است تا زمینه ساز گسترش تعاملات باشد.
 
آمادگی برای همکاری‌های مشترک دارویی و مبارزه با کرونا
 
ستاری، با اشاره به توانمندی‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگاه‌های ایران در حوزه دارویی و واکسن گفت: آماده هستیم تا از پروژه‌های مهم و شاخص حمایت کنیم. با توجه به مشکلات فعلی ناشی از شیوع کرونا که همه کشورهای جهان با آن مواجه هستند، این همکاری می‌تواند با تعریف چند پروژه علمی و فناورانه در حوزه بیماری کرونا محقق شود. نمایندگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مستقر در مسکو می تواند این موضوع را پیگیری کند.
من از این موضوع استقبال می کنم و فکر می کنم بنیاد ملی علم ایران مناسب ترین نهاد برای انجام این همکاری است و آمادگی داریم و برنامه ها و مشخصات را ارائه کنیم.
 
وی با بیان این‌که هم‌اکنون نیز همکاری‌هایی با انستیتوهای روسیه در حوزه‌های زیست‌فناوری و نانوفناوری در حال پیگیری است، افزود: بر بستر کارگروه مشترکی ضمن تعریف پروژه‌ها و طرح های فناورانه، از این طرح ها حمایت مادی و معنوی خواهیم داشت. در ایران مراکز پژوهشی مختلفی و همینچنین شرکتت های دانش بنیان خصوصی و توانمندی وجود دارند که در حوزه فناوری سرمایه گذاری و دستاوردهای ارزشمندی دارند و می‌توانند بستر این همکاری‌ها باشند.
 
فناوری‌های دریا و دارویی بستری مناسب برای همکاری‌های علمی ایران و روسیه  

رئیس آکادمی علوم روسیه با بیان این‌که انستیتوهای علمی روسیه زیر نظر آکادمی علوم و وزارتخانه‌های مرتبط، بستر همکاری‌های علمی با ایران قرار می‌گیرند ادامه داد: این انستیتوها، با مراکز علمی و دانشگاه های ایران همکاری‌هایی را دنبال می‌کنند که این ظرفیت وجود دارد تا حجم و کیفیت این تعامل‌ها گسترده‌تر شود. آکادمی علوم روسیه آماده است تا این روند را همچون گذذشته و دوشادوش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران دنبال کند.
سرگی‌یف ادامه داد: در خصوص همکاری بین انستیتوهای روسیه آماده هستیم تا همکاری‌های آن‌ها همانند همکاری‌های میان‌دانشگاهی که تا کنون رضایت بخش بوده است پیش برود.
 
 وی با تأکید بر این‌که باید در حوزه ها و زمینه های اولویت دار که مورد توافق طرفین است گفت و گو و پروژه مشترک تعریف شود گفت: ایران و روسیه بر بستر انستیتوهای مرتبط با هر حوزه علمی و فناوری می‌توانند در حوزه‌های گوناگونی از جمله زیست‌فناوری، مواد معدنی و اکولوژی دریای خزر و همچنین دارو، بیماری های واگیر و دیگر حوزه‌های فناوری همکاری کنند.

سرگی‌یف ادامه داد: برای تحقق این موضوع پیشنهاد می‌کنم کارگروهی متشکل از فعالان دو کشور تعریف شود و در قالب این کارگروه ضمن آشنایی با اولویت‌ها و تعریف پروژه‌های اولویت‌دار، ایده های خود را مطرح و به بحث بگذارند و زمینه‌ساز توسعه روابط و همکاری‌های علمی شوند.
 
رئیس آکادمی علوم روسیه همچنین از معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری دعوت کرد تا در برگزاری همایش دانشمندان ۵ کشور حاشیه دریای خزر را به عنوان بستری برای توسعه همکاری‌های علمی نقش‌آفرین باشد و در ادامه افزود: تأیید می کنم سطح روابط سیاسی بالا و سطح روابط میان دانشمندان ما در این سطح نیست و باید تلاش کنیم تا این همکاری را افزایش دهیم. یکی از این اقدامات می تواند تعامل میان کشورها در برگزاری و نقش‌آفرینی اثرمند در برگزاری این همایش چندجانبه باشد و بر بستر آن، تجربیات  و توانمندی‌های علمی را به اشتراک داشت.
 
سرگی‌یف ادامه داد اکنون این همایش با همت آکادمی علوم روسیه و آکادمی ملی آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان انتخاب شده و استقبال می کنیم از این که ایران نیز در برگزاری این همایش مشارکت داشته باشد.
 
سفارت ایران در روسیه پیگیر تعاملات علمی و فناورانه دو کشور است 

در بخش دیگر از این ویدئو کنفرانس، کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه با اشاره به پیگیری و حمایت از توسعه همکاری‌های علمی ایران و روسیه گفت: سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه به عنوان نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موارد مورد توافق را پیگیری خواهد کرد و زمینه‌ساز توسعه روابط علمی وفناورانه دو کشور خواهد بود. خوسبختانه دانشگاه های برتر ایران و روسیه هم چند ماه قبل جلسه ای به صورت مجازی برگزار کردند و وزاری علوم دو کشور هم در ان جلسه حضور داشتند.
 
وی افزود: ایران ظرفیت های خوبی در حوزه دارویی دارد و ایران می تواند به عنوان هاب منطقه ای توسعه فناوری های دارو و واکسن قرار بگیرد. باید گروهی زمینه های علاقمندی را شناسایی و مورد توافق قرار داده و این علاقمندی‌ها توسط کارگروه‌های مشترک دنبال شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر