۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۶۰۷۸۷
وزیر ارتباطات گفت: کار آزمایش‌های نهایی ماهواره «پارس ۱» به عنوان پیشرفته‌ترین ماهواره سنجش از دور کشور در پژوهشگاه فضایی ایران به سرانجام رسید و هفته آینده تحویل سازمان فضایی می‌شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مهر، محمدجواد آذری جهرمی صبح امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه «بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات» که در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برپا شد، گفت: ماهواره پارس ۱ پیشرفته‌ترین ماهواره‌ای است که تابحال در کشور ساخته شده است.

وی ادامه داد: کار آزمایش‌ها و تحویل نهایی این ماهواره توسط پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده و هفته آینده مراحل تحویل به سازمان فضایی ایران را طی خواهد کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: از این پس پژوهشگران پژوهشگاه فضایی ایران تمرکز خود را بر روی ساخت ماهواره مخابراتی «ناهید ۲» می‌گذارند.

وزیر ارتباطات در این مراسم با بیان اینکه در حوزه اقتصاد دیجیتال و تحقق اهداف آن یکی از محورهای اصلی به تولید داخل محصولات صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات اختصاص دارد، گفت: سهم آی سی تی از تولید داخل به ۶.۵ درصد رسیده است و بخشی از آن مرهون تولیدات داخلی فناوری اطلاعات است.

وی با بیان اینکه همزمان با رشد صنعت آی سی تی، صنعت مخابرات در کشور رشد خوبی داشته است، گفت: سوئیچ سازی در ایران همزمان با کشورهایی مانند چین و کره پیشرفت خوبی داشت اما به لحاظ استفاده از این تکنولوژی ها هدایت خوبی صورت نگرفت و مدل اقتصادی خوبی را شاهد نبودیم. به همین دلیل و با وجود ارائه خدمات مطلوب تر توسط وندورهای خارجی رفته رفته شاهد حذف این تولیدات در کشور شدیم.

جهرمی با تاکید بر اینکه دانش فنی لازم برای مسیر حرکتی و تولید این قطعات مخابراتی وجود دارد گفت: تولید کنندگان در صورتی که بتوانند با قیمت تمام شده کمتر از نمونه خارجی دست به تولید بزنند و موازنه ای در این حوزه ایجاد کنند و نیز خدمات پس از فروش و پشتیبانی خوبی داشته باشند در این عرصه موفق خواهند شد.

وی راهکار این موضوع را در اتصال شرکت ها با هم و ایجاد خطوط تولید چند محصولی عنوان کرد و گفت: بلوغ صنعت تولید تجهیزات مخابراتی به این سمت است که شرکت های تولید کننده با هم ادغام شوند.

وی راهکار بعدی را پویایی تکنولوژی و به روز نگه داشتن آن عنوان کرد و گفت: رفتن به سمت بازار بین المللی و الزام به رقابت در کنار تداوم تحقیق و توسعه و به روز رسانی و در نهایت ارتقای فرهنگ و آموزش خدمات پس از فروش می تواند باعث ارتقا صنعت تولید تجهیزات مخابراتی در داخل کشور شود.

عملکرد ضعیف خدمات پس از فروش اپراتورها

جهرمی با انتقاد از عملکرد ضعیف خدمات پس از فروش شرکت مخابرات ایران و اپراتورهای تلفن همراه گفت: فرهنگ و آموزش خدمات پس از فروش در کشور در این حوزه باید ارتقا یابد.

وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه های حمایتی از تولید داخل ادامه داد: در راستای پیوست فناوری اقتصاد مقاومتی برای ۱۵ سال آینده نیازمندی های این حوزه را شناسایی کردیم و برنامه تولید سالانه تجهیزات در این بخش را گذاشته ایم.

۷۰درصد تجهیزات در شبکه ثابت قابل تولید است

وی گفت: در توسعه شبکه ثابت، ۷۰ درصد تجهیزات قابل تولید است. هم اکنون ظرفیت تولید فیبر، کافوهای نوری و مودم های دسترسی وجود دارد و در این راستا می توانیم جهش تولید داشته باشیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه هم اکنون مودمی که تا پیش از این حدود ۳۰۰ هزار تومان بوده به قیمت ۲ میلیون تومان به فروش می رسد و یک روستایی برای استفاده از خدمات اینترنت مجبور به خرید مودم است گفت: تولید داخل می تواند نیاز مردم را در این شرایط تحمیل شده و فشار حداکثری به دلیل نوسانات نرخ ارز برطرف کند.

۴ شرکت در زمینه تولید مودم و ۳ شرکت در زمینه موبایل فعالیت می کنند

جهرمی گفت: هم اکنون ۴ شرکت در حوزه تولید مودم در کشور فعال هستند و ۳ شرکت نیز گوشی موبایل تولید می کنند. همچنین با هماهنگی که با شرکت صاایران وزارت دفاع انجام شده است اولین پارت گوشی های تلفن همراه تولید داخل برای ارائه به مردم تحویل یکی از اپراتورهای تلفن همراه شده است.

وزیر ارتباطات افزود: خط اعتباری ۵۰۰ میلیاردی برای ارائه گوشی های اقساطی به مردم از سوی اپراتورها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در سند شبکه ملی اطلاعات، تولید داخل با دو دیدگاه اقتصاد دیجیتال و امنیت مورد توجه قرار گرفته است. به نحوی که سهم تولید داخل از اقتصاد دیجیتال باید به ۱۰ درصد برسد.

جهرمی گفت: در حوزه امنیت نیز بخشی از فضای تولید و تبادل اطلاعات باید به تجهیزات بومی اختصاص یابد. برای مثال در حوزه زیرساخت های نظامی در سند شبکه ملی اطلاعات، بومی سازی صد درصدی سیستم عامل کاربردی تکلیف شده است.

وزیر ارتباطات همچنین با اشاره به انتقادی که پیش از این از کیفیت نامناسب شبکه اپراتور همراه اول در تهران و البرز داشت، گفت: امروز با تلاش شبانه روزی این اپراتور، این مشکل برطرف شده است. این اشکال مربوط به یک موضوع تحمیلی بود که هم اکنون برطرف شده و کیفیت به قبل بازگشته است.

جهرمی افزود: امیدواریم ظرف ۱۰ روز آینده عرضه خدمات در این بخش به شکل بهتری دنبال شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر