۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۰۷۵۹
پژوهشگران ژاپنی، نوعی حسگر ابداع کرده‌اند که می‌تواند حالت‌های چهره کاربر را مورد بررسی قرار دهدـ
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، پژوهشگران "دانشگاه توکیو" (UTokyo)، از حسگر جدیدی رونمایی کرده‌اند که مستقیما روی پوست قرار می‌گیرد تا اطلاعات بیومتریک به خصوصی را به دست بیاورد.

این حسگر که از الیاف نانو ساخته شده است، به راحتی برای مدت طولانی قابل پوشیدن است و آن قدر بادوام است که بتواند عملکرد خود را در این مدت حفظ کند. در واقع این حسگر، یک نانوشبکه بادوام است که برای بررسی حرکات پوست طبیعی ساخته شده و کمترین محدودیت مکانیکی را دارد.

پژوهشگران، کاربردهای بسیاری را در حوزه بررسی سلامت برای این حسگر پیش‌بینی می‌کنند. به نظر آنها این حسگر می‌تواند روشی برای بررسی حالت‌های چهره در افراد مبتلا به اختلال اوتیسم باشد که بیان احساس برای آنها دشوار است.

در سال‌های اخیر، علاقه به روش‌های جدید هوشمند برای به دست آوردن اطلاعات بیومتریک، ویژگی‌های فیزیکی و داده‌های بیولوژیکی برای کاربردهای پزشکی افزایش یافته است. ابزار پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند، ابزار نسبتا راحتی برای گردآوری داده در مورد کاربر به شمار می‌روند اما قابلیت‌ها و کاربرد آنها محدود است.

برای گردآوری داده‌های مربوط به حرکت و حالت‌های چهره، یک حسگر ایده‌آل مورد نیاز است که به کاربر متصل شود. این حسگر باید محکم و بادوام و در عین حال، نرم و سبک باشد و قدرتمند عمل کند. پژوهشگران دانشگاه توکیو موفق شده‌اند چنین حسگری را ابداع کنند.


پروفسور "تاکاو سومیا"(Takao Someya)، از پژوهشگران این پروژه گفت: حسگر نانوی ما هم راحت و هم بادوام است زیرا از نانوالیاف پلی‌اورتان پوشیده از طلا ساخته شده است. این حسگر منحصر به فرد مستقیما به پوست می‌چسبد و بدون تاثیرگذاری مستقیم بر حرکات طبیعی پوست، آنها را بررسی می‌کند.

این حسگر با قرار گرفتن روی صورت کاربر می‌تواند حالت‌هایی مانند عصبانیت، شادی، ناراحتی و ترس را تشخیص دهد. همچنین می‌تواند یک ابزار درمانی خوب برای کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم باشد.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر