۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۶۰۷۵۰
یک تحلیلگر مسائل راهبردی عربی تاکید کرد که امضای توافق سازش دام بزرگ غرب برای خاندان پادشاهی بحرین است و آنها بعد از این سازش هرگز نمی‌توانند احساس امنیت بیشتری کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مشرق، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله‌ای عادی سازی روابط منامه با تل‌آویو را دامی از سوی آمریکا برای بحرین خواند و تاکید کرد: در اواخر سال 2006 و 2007 هنگامی که سایت ویکی‌لیکس هزاران سند را از اسناد محرمانه آمریکا منتشر کرد، یکی از این سندها مربوط به این بود که آدام آرنی سفیر آمریکا در منامه با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین دیدار کرد تا از تلاش‌های ولیعهد و فرزند وی برای سیاست باز و همگرایی با اسرائیل قدردانی کند. ولیعهد بحرین در آن زمان مقاله‌ای را در یکی از روزنامه‌های این کشور نوشته و طرح صلح عربی را توصیف و از اسرائیلی‌ها خواسته بود تا از این طرح حمایت کنند.

در آن زمان پادشاه بحرین خطاب به سفیر آمریکا گفته بود: آیا مقاله عبدالباری عطوان را خوانده‌ای که به خاطر این اقدام از ما انتقاد کرده و این موضوع انتقادات عربی دیگری نیز به راه انداخته و واکنش قابل توجهی در میان ملت بحرین ایجاد کرده است؟

بسیاری از طرف‌های بین‌المللی از جمله تشکیلات خودگردان فلسطین که رویکرد سازش با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته‌اند، در دام مسئولان غربی از جمله تونی بلر فرستاده بین‌المللی در امور خاورمیانه و نظریه پرداز توافقنامه‌های سازش کنونی گرفتار شده‌اند. آنها از شخصیت های عربی خواستند تا در روزنامه‌های اسرائیلی مقاله های خود را بنویسند تا افکار آنها به صورت مستقیم به مخاطبان اسرائیلی منتقل شود. به همین علت برخی جریان های عربی در روزنامه های بزرگ اسرائیلی مطالب خود را منتشر کردند، اما بعدها مشخص شد که هدف از این رویکرد تبلیغاتی، آغاز عادی‌سازی رسانه‌ای و سیاسی با رژیم صهیونیستی است.

مقامات بحرینی که نشست مقدماتی کارگاه اقتصادی معامله قرن را به ریاست جارد کوشنر داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را در سرزمین خود برگزار کردند، بزرگترین روند سازش مجانی با اسرائیل را در پیش گرفته و به این ترتیب ملت و موسسات قانونی و حقوقی خود را به چالش کشیدند. آنها ارتباط خود را با آرمان فلسطین و رویکردهای عربی و اسلامی قطع کرده و در اردوگاه اسرائیل قرار گرفتند. منامه آمادگی خود را اعلام کرده تا در کنار امارات دومین کشوری باشد که توافق سازش با رژیم صهیونیستی را روز سه شنبه آینده در کاخ سفید امضا می‌کند.

این یک توافق سازش نیست، بلکه توافقی برای رسیدن به حمایت در برابر سازش است. رژیم‌های عربی به این ترتیب می‌خواهند وارد ائتلاف نظامی و امنیتی راهبردی شوند که نتانیاهو را به عنوان رهبر کشورهای خلیج فارس و جزیره العرب انتخاب می‌کند. آنها به این ترتیب به تمام مبانی عربی و اسلامی پشت می‌کنند.

دولت بحرین که بدون دریافت هیچ امتیازی ترجیح داده در اردوگاه اسرائیل باشد، نه تنها به آرمان فلسطین از پشت خنجری مسموم زده، بلکه به ملت خود نیز خنجر زده است، ملت اصیلی که به مبانی عربی و امت اسلام وفادار هستند. دولت بحرین یک هفته پیش با فریب افکار عمومی خود مدعی شد که به طرح سازش و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس متعهد است، اما بعد از آن مشخص شد که به دنبال امضای توافق سازش با اسرائیل است. نکته توهین‌آمیزتر اینکه ملت بحرین مواضع دولت خیانتکار خود را از زبان ترامپ و از تریبون‌های واشنگتن و تل‌آویو می‌شنوند و این موضوع را از زبان حاکمان کشور خود نمی‌شنود.

خاندان حاکم بحرین و تمام خاندان‌های پادشاهی دیگر در خلیج فارس اگر تصور می‌کنند که بعد از امضای این توافق سازش در امنیت بیشتری قرار می‌گیرند، کاملا اشتباه می‌کنند. بلکه اتفاقات آینده می‌تواند کاملاً معکوس با این تصور باشد، چرا که اسرائیل حتی نمی‌تواند از خودش حمایت کند، چه برسد به اینکه از کشورهای مذکور حفاظت کند. جهت یادآوری لازم است بگویم که رژیم صهیونیستی به صورت شکست خورده از جنوب لبنان و نوار غزه عقب نشینی کرده و تمام مزدورانی که با آنها در این مناطق همکاری می‌کردند را نادیده گرفت و از این مزدوران افرادی که خوش شانس بودند، موفق شدند رستوران یا فلافل فروشی را در خیابان‌های تل آویو باز کنند تا زندگی خود را بگذرانند.

خانواده پادشاهی بحرین اگر ترس از ایران را بهانه سقوط در دام شیطانی آمریکا و اسرائیل قرار داده‌اند، باید بدانند که حتی اگر ایران خطری برای آنها داشته باشد، با امضای این توافق، خطر این کشور بیشتر خواهد شد. علاوه بر اینکه آنها با این اقدام اعتبار بیشتری به مطالبات معارضان بحرینی داده‌اند که به دنبال دموکراسی و عدالت و مشارکت در حاکمیت هستند.

عطوان در ادامه مقاله خود می‌افزاید: من نمی‌دانم چگونه حکومت‌های حاشیه خلیج فارس این توافقنامه‌های خطرناک را دنبال می‌کنند و به ابزارهایی در خدمت توطئه‌های هژمونی آمریکا و اسرائیل در منطقه تبدیل شده و اراضی خود را به میدان جنگ آینده ضد ایران و کشورهای دیگر منطقه تبدیل می‌کنند که هیچ فایده ای برای آنها ندارد؟

عطوان اقدام رژیم های عربی را قمار خطرناک توصیف و تاکید می‌کند که کشورهای مذکور سازش با رژیم صهیونیستی را به عنوان هدیه‌ای مجانی به رئیس جمهور آمریکا می‌دهند، این در حالی است که موفقیت وی در انتخابات ریاست جمهوری که کمتر از دو ماه آینده برگزار می‌شود، تضمین شده نیست و رقیب وی در نظرسنجی‌ها از وی پیشی گرفته است.

مهم‌تر از همه این که ملت بحرین در تمام رویکردها و مذاهب مختلف در رد عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی اتفاق‌نظر دارند و تاکید دارند که در کنار ملت فلسطین و مبارزه عادلانه آن‌ها برای بازپس گیری اراضی اشغالی شان ایستاده‌اند.

مقامات بحرین شاید توانسته باشند توجه ترامپ و کوشنر و نتانیاهو را به خود جلب کنند، اما اعتبار خود در میان ملت اصیل و عربی خود و تمامی ملت‌های عربی و اسلامی را از دست داده‌اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر