۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۶۰۶۷۴
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: برای جلوگیری از آتش‌سوزی احتمالی در مخازن نفتی شهران، شرکت آب مکلف شد تا دور این مخازن لوله بکشد و آنها را در هوای گرم خنک نگه دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا «منصور درجاتی» افزود: زمانی که این مخازن در سال ۱۳۵۳ ساخته شد، محدوده اطراف آن مسکونی نبود اما اکنون باید ماهیت ریسک در منطقه مورد بررسی قرار گیرد و بر همین اساس کمیته امنیتی استانداری، مطالعاتی را در خصوص خطرهای احتمالی انجام داده و اقداماتی را شروع کرده است.

وی یادآور شد: این مخزن سوخت طی زمان ساخت در حریم شهر و محدوده مسکونی قرار نداشت و اکنون که سکونت تا اطراف این مخازن کشیده شده است باید ماهیت خبر و ریسک بررسی شود و وقت مقصریابی نیست.

«درجاتی» اظهار داشت: طی سال‌های گذشته تنها حادثه‌ای که در آن محدوده رخ داده ‌است، واژگونی یک تانکر نفت بود اما نکته اصلی در زمان حاضر وجود گسل غرب تهران در منطقه است.

وی تصریح کرد: در صورتی هم که به خطر وجود گسل برای مخازن شهران بها دهیم، یعنی به دانش افرادی که در زمان احداث مطالعات فنی لازم را انجام داده و طرح را اجرا کرده‌اند، توهین می‌کنیم.

وی اعلام کرد: در زمان احداث آن مطالعات فنی دقیقی انجام گرفته و استانداردهای ایمنی رعایت شده است زیرا هر زمان که بنا باشد، تاسیسات نفتی اجرا شود، بدون‌شک این استانداردها مورد نظر و تاکید قرار می‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: ما بر همین اساس سختگیری‌هایی داریم و آتش‌نشانی بر اساس ایمنی خود مطالعاتی را در این زمینه انجام می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: در همین زمینه مطالعات قابل توجهی از نظر خاک‌شناسی، تپولوزیکی و ایمنی انجام گرفت و تاکید شد تا همه دستگاه‌ها دستورالعمل‌های خود را به درستی رعایت کنند.

«درجاتی» با بیان اینکه خطوط ارتباطی آن مخازن باید ایمنی لازم را داشته باشد، ادامه داد: پیش از آنکه محدوده مسکونی تا نزدیکی انبارهای نفت گسترش یابد، خودروهای نفتکش به آسانی بارگیری و تخلیه می‌کردند اما اکنون مسیر تردد این خودروها از میان مناطق مسکونی عبور می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران گفت: شهرداری منطقه پنج پیشنهاد تغییر مسیر تردد این خودروها را داده است و اگرچه هزینه بالایی می‌طلبد اما ایمنی مسیر را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: در خود مجموعه دالبرهایی را برای مقابله و پیشگیری ایجاد شده تا در صورت شکستن احتمالی بار داینامیکی مخازن، از سیلابی شدن فرآورده‌های نفتی جلوگیری شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص تجربه وقوع حادثه در مخازن مشابه در سطح دنیا نیز گفت: چون در ایران مردم حوادث بسیاری را متحمل شده و خسارت دیده‌اند، حساسیت‌شان نسبت به این  نوع مباحث بیشتر است به خصوص اینکه منطقه مسکونی در نزدیکی این محدوده قرار دارد.

وی تاکید کرد: اکنون استانداردهای ایمنی آتش‌نشانی شهر تهران و اچ اس ای شرکت نفت و اداره‌کل استاندارد در مخازن رعایت می‌شود و ایمنی لازم را دارد اما مطالعاتی را نیز مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران آغاز کرده و کمیته امنیتی استانداری مطالعاتی را در خصوص خطرهای احتمالی انجام داده است.

«درجاتی» با بیان اینکه حادثه انفجار این نوع مخازن در هر نقطه‌ای رخ دهد، فاجعه به دنبال خواهد داشت، افزود: این مخازن از سویی در نقطه بلندی واقع شده و مناطق مسکونی در اطراف آن قرار گرفته است و از سوی دیگر فرآورده‌های نفتی در داخل مخازن قرار دارد و می‌تواند به انهار غرب پایتخت سرریز شود و آلودگی محیطی ایجاد کند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران با تاکید بر اینکه خود مخازن آتش‌زا نیست، بیان کرد: همه سختگیری‌ها برای جلوگیری از وقوع خطرهای احتمالی را شروع کرده‌ایم اما اجرای برخی کارها باید مقدور باشد و از همین‌رو جاهایی که امکان انجام کاری برای ایمنی‌سازی وجود دارد، اقداماتی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه این مخازن از سال ۱۳۵۳ مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اظهار داشت: می‌توان این مخازن را به نقطه دیگری منتقل کرد اما تا زمانی که مطالعات فنی، مهندسی و ایمنی و مکان‌یابی آن انجام گیرد و مخازن جدید احداث شود، باید همچنان به بهره‌برداری از این مخازن در «شهران» ادامه داد.

تهران سه انبار نفت برای سوخت‌رسانی در شهرری در جنوب، قوچک در شمال‌شرق و شهران در شمال‌غرب دارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر