۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۶۰۶۴۱
نتیجه یک مطالعه جدید می‌گوید که کیت‌های تشخیص کرونا ممکن است سلول‌های مرده ویروس را به جای ویروس زنده شناسایی کنند که این امر می‌تواند باعث رشد چشمگیر در آمار مبتلایان شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، این مطالعه نشان داده است آزمایش اصلی برای تشخیص این بیماری در انگلیس آنقدر حساس است که ممکن است نتیجه آزمایش افرادی را مثبت نشان دهد که در واقع قبلا به ویروس مبتلا شده بوده‌اند و اکنون این ویروس در بدن آنها از بین رفته است.

این بدان معنی است که به برخی از مردمِ انگلیس اکنون گفته می‌شود خود را قرنطینه کنند، در حالی که دیگر ناقل ویروس نیستند.

اگر این فرضیه اثبات شود، حداقل می‌تواند به صورت جزئی این واقعیت را توضیح دهد که چرا به نظر می‌رسد آمار ابتلا در این کشور رو به صعود است، درحالی که آمار پذیرش در بیمارستان سیر نزولی دارد.

متخصصان از مرکز داروی دانشگاه آکسفورد و دانشگاه غرب انگلستان، مدارک ۲۵ تحقیق درباره آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز را که آزمایش متداول‌تر در انگلیس برای ویروس کرونا است، بررسی کردند.

نتیجه تحقیق آنها نشان داد از آنجا که پاسخ این آزمایش صرفا یک «مثبت» یا «منفی» ساده درباره این است که آیا اثر این ویروس در بدن فرد وجود دارد یا نه؟، به راحتی می‌تواند پاسخ آزمایش فردی را مثبت نشان دهد که در واقع سیستم ایمنی بدن او با ویروس مبارزه کرده و آن را شکست داده است. در چنین صورتی به‌رغم آن که آن فرد دیگر خطری برای خود یا دیگران ندارد (و بقایای ویروس در بدنش مسری نیست) به او گفته می‌شود که به ویروس مبتلا است.

پروفسور "کارل هنگان" از مرکز داروی دانشگاه آکسفورد در این باره ادعا کرد: مدارکی فراوان حاکی از آن است که میزان قابل توجهی از موارد خفیف جدید و افرادی که بعد از قرنطینه یا ترخیص از بیمارستان دوباره مثبت اعلام می‌شوند، دیگر مسری نیستند، بلکه فقط تکه‌های بدون خطر از این ویروس را در بدن خود دارند که سیستم ایمنی بدنشان آنها را از کار انداخته است.

او گفت: گرچه از نظر عملی ممکن نیست هر آزمایش مثبت را دوباره بررسی کنیم تا مطمئن شویم که ویروسی زنده را تشخیص داده است، اما ممکن است راهی برای کاهش پاسخ‌های اشتباه آزمایش‌ها وجود داشته باشد.

هر بسته آزمایشی باید از چند مرحله در آزمایشگاه رد شود که در هر یک از آن‌ها، احتمالِ وجود مواد ویروس بررسی می‌شود. هر چه مراحل بیشتری برای کشف این ویروس صرف شود، بدان معنی است که احتمالا مقادیر کمتری از آن در بدن فرد وجود دارد.

پروفسورهنگان گفت: اگر دانشمندان بتوانند بر سر مرحله‌ای منطقی اجماع کنند که به نظر آنان در آن مرحله ویروس کرونا به احتمال زیاد غیرفعال است، آنگاه آزمایش گیرندگان می‌توانند پاسخ‌های اشتباه را کاهش دهند.

وی در عین حال متذکر شد عاقبت ناخواسته و احتمالی چنین اقدامی ممکن است این باشد که به تعداد اندکی از افراد هم گفته شود به ویروس مبتلا نیستند در حالی که در واقع هنوز به آن مبتلا هستند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، این تحقیق در نشریه آنلاین Medrxiv منتشر شده و منتظر بررسی کارشناسان این حوزه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر