۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۶۰۵۴۳
مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: افزایش قیمت چند برابری کودهای کشاورزی و حذف یارانه های تولید از سوی دولت، اقدام علیه امنیت غذایی کشور و نیازمند تجدید نظر است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، محمد بازرگان مشاور رئیس و مدیر روابط عمومی  نظام صنفی کشاورزی کشور در باره افزایش قیمت سنگین و یکباره قیمت کود های کشاورزی اظهار کرد: در شرایطی که دولت قیمت کودهای شیمیایی را تا 7  برابر افزایش داده است باید منتظر افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله کالاهای اساسی نظیر گندم باشد.

وی افزود: بر اساس هزینه ها جدید نرخ تمام شده هر کیلوگرم گندم بیشتر از 7 هزار تومان خواهد بود و افزایش قیمت کود تاثیر مستقیمی بر بالا رفتن قیمت محصولات کشاورزی مختلف دارد.

وی با بیان اینکه دولت متخلف قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی است ادامه داد: قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی اشاره شده در صورتی که محصولات کشاورزان در بازار فروش نرفت دولت مکلف به خرید محصول مازاد کشاورزان به نرخ تضمین شده است اما در شرایط فعلی دولت اجازه صادرات و حتی جابجایی گندم کشاورزان  از استانی به استان دیگر را نمیدهند.

مشاوره رئیس نظام صنفی کشاورزی کشور با بیان اینکه کشاورزان در حال له شدن و از بین رفتن زیر طوفان افزایش هزینه های تولید هستند گفت: در میان این افزایش هزینه های تولید، کشاورزان مجبور به فروش  محصولات خود با قیمت های فرمایشی هستند که کارگروه تنظیم بازار و مشخص کرده است.

وی تصریح کرد: افزایش قیمت کود و حذف یارانه های تولید از سوی دولت در واقع اقدام علیه امنیت غذایی کشور است و شرایط تولید را به شدت شکننده کرده است.

بازرگان با بیان اینکه کشاورزان در هیچ کدام از تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها دخالت داده نمی شوند گفت: در مورد افزایش چند برابری قیمت کود نیز همین اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به از دست رفتن خودکفایی در تولید گندم و شکر در سال‌های گذشته گفت: به خاطر همین تصمیم گیری های غلط دولت بود که کشاورزان به سمت تولید محصولات دیگری غیر از کالاهای اساسی مانند چغندر قند و گندم رفتند زیرا هزینه های تولید متناسب با نرخ خرید تضمینی کالاهای اساسی نبود.

وی با بیان اینکه کشاورزان محصولاتی را برای کاشت انتخاب می کنند که برای آنها سود آور باشد گفت: دولت برای توجه به امنیت غذایی کشور لازم است که نرخ کالاهای اساسی را به نحوی تعیین کند که کشاورزان به تولید آن رغبت داشته باشد.

بازرگان با اشاره به اینکه از سودآوری بخش کشاورزی و قدرت خرید کشاورزان کاسته شده است گفت: کشاورزان برای جلوگیری از این امر به سراغ کاشت محصولات دیگری غیر از کالاهای اساسی می روند اما خود این امر نیز  باعث تولید مازاد می‌شود و برای آنها ضرر و زیان به همراه خواهد داشت.

وی اظهار داشت: نظام صنفی کشاورزی کشور اخیرا  در نشست خبری نرخ پیشنهادی خرید تضمیمی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی 99-1400 را 5092 تومان اعلام کرد اما این افزایش جدید هزینه های تولید هزینه تمام شده هر کیلوگرم گندم را به بالای 7 هزار تومان افزایش داده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر