۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۶۰۵۰۷
در شرایطی که شمار مبتلایان جهانی به کرونا از مرز ۲۵ میلیون نفر نیز فراتر رفته و در راستای پیشگیری از شیوع گسترده آن تدابیر بهداشتی سختگیرانه‌ای در کشورهای جهان از سوی دولت‌ها اتخاذ شده است، اما طولانی شدن دوره محدودیت و سخت‌گیری‌ها در سایه تبعات بسیار جدی ناشی از آن، باعث نارضایتی مردم شده به حدی که در برخی از کشورهای جهان ازجمله آلمان، انگلیس و فرانسه منجر به اعتراض‌های گسترده مردم علیه این محدودیت ها شده است.
به گزارش پایداری ملی، پس از گذشت پنج ماه قرنطینه سختگیرانه جهانی که طولانی‌ترین قرنطینه بی‌وقفه در دنیا تلقی می‌شود و اکنون ابدی به نظر می‌رسد، مردم به ستوه آمده‌اند. هرچند برخی آدم‌های خوش‌ذوق با این موضوع شوخی می‌کنند اما آثار اقتصادی، اجتماعی و روانی این اقدام‌ها که از ۲۰ مارس (شب عید نوروز) آغاز شده است برای هیچ‌کس خنده‌دار نیست.

ادامه روند جهشی آمار مبتلایان به رغم تحمل شرایط قرنطینه، محدودیت‌های تردد و تعطیلی‌هایی که مشکلات اقتصادی بی شماری برای عموم مردم به بار آورده است، با وجود رقابت کشورها برای تولید واکسن کرونا، همه و همه موجب بی اعتمادی عمومی به حل این بحران توسط دولت‌ها شده است و در کنار ابهامی که همچنان درباره منشأ ایجاد این بیماری باقی است، همگان را با این سوال بزرگ مواجه کرده است که تا چه زمانی می‌بایست این شرایط را تحمل کنند و این بیماری بالاخره کی درمان می‌شود!؟  

مردم، دیگر از اخبار و گزارش های تکراری در زمینه کرونا و امیدهای واهی برای  ساخت واکسن مطمئنی برای درمان آن خسته شده‌اند و این موضوع علاوه بر آنکه سلامت جسمی عمومی را به خطر انداخته، از نظر بهداشت روانی، جامعه جهانی را با مخاطرات بسیار هشداردهنده‌ای روبرو کرده است.

مردم آرژانتین خسته از قرنطینه

قرنطینه در آرژانتین اکنون ابدی به نظر می رسد، پنج ماه قرنطینه سختگیرانه که طولانی ترین قرنطینه بی‌وقفه در دنیا تلقی می‌شود. برخی آدم‌های خوش‌ذوق در آرژانتین با این موضوع شوخی می‌کنند اما آثار اقتصادی، اجتماعی و روانی این اقدام‌ها که از ۲۰ مارس (شب عید نوروز) آغاز شده است برای هیچ‌کس خنده‌دار نیست.

محدودیت‌های تردد و تعطیلی‌ها بیشتر بر موتور محرک اقتصاد آرژانتین تاثیر گذاشته است، بر کلان‌شهر بوئنوس‌آیرس و حومه آن که حدود چهل درصد جمعیت در آن زندگی می‌کنند و بیماری در همین منطقه بدترین شیوع را داشته است.

محدودیت‌های قرنطینه در آرژانتین سخت‌گیرانه هستند. مردم در بوئنوس‌آیرس و حومه فقط اجازه دارند برای خرید مواد غذایی یا برای خدمات ضروری در نزدیک محل سکونت‌شان بیرون بروند. بیرون رفتن برای تفریح برای بزرگسالان ممنوع است.

حمل و نقل عمومی فقط برای کسانی است که شغل‌های ضروری یا مجوز مخصوص دارند. آنها که بدون مجوز از خودرو استفاده کنند ممکن است به قیمت باطل شدن موقت گواهی‌نامه برایشان تمام شود.

اجازه ورزش بیرون خانه بتازگی داده شده است. دویدن در بیرون خانه تقریبا دو ماه است که مجاز شده و فقط شامل حال ساکنان پایتخت می‌شود آن هم در ساعت‌های محدود و معین.

کودکان از گروه‌هایی هستند که بسیار تحت تاثیر این مقررات قرار گرفته‌اند. از ابتدای قرنطینه دولت فقط به بچه هایی که در بوئنوس‌آیرس و حومه زندگی می‌کنند اجازه داده از خانه خارج شوند و با مادر و پدرشان به خرید بروند.

مقام‌های آرژانتین می‌گویند این اقدام‌ها از هزاران مرگ در اثر کرونا جلوگیری کرده و این نکته را برجسته می‌کنند که نود درصد موارد ابتلا در بوئنوس‌آیرس و حومه بوده است.

تظاهرات علیه قرنطینه در انگلستان

در انگلیس، هزاران تن از معترضان به قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی در ۲۹ آگوست ۲۰۲۰ با وجود دستورالعمل‌های بهداشتی و هشدار پلیس در خیابان‌های لندن تظاهرات کردند.  شرکت کنندگان در این حرکت اعتراضی که همزمان با تظاهرات مشابه در برلین برگزار شد، با سردادن شعارهایی ویروس کرونا را فریبکاری سیاسی خوانده و دولت محافظه کار بوریس جانسون را دروغگو خطاب کردند.  

افراد حاضر در تظاهرات، بدون رعایت فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک، پوسترهایی دست نویس داشتند که روی برخی از آنها نوشته شده بود: «نه به قرنطینه» و «نه به واکسن». تعدادی از معترضان نیز پارچه‌نوشته‌هایی را حمل می کردند که روی آن‌ها نوشته بود: «ویروس کرونا متعلق به ۳۶ سال پیش است».

جمعیت عظیم ضد واکسن به رهبری David Icke در لندن تاکید کردند ویروس کرونا دروغی بزرگ بوده و به صورت جهانی توسط بیل گیتس سازماندهی شده است.

تظاهرات علیه ماسک در آلمان و فرانسه 

روز شنبه گذشته در پایتخت آلمان، هزاران تن از افرادی که مخالف محدودیت‌های وضع‌شده مرتبط با کرونا از جانب دولت این کشور هستند،تظاهرات کردند.

 در تظاهرات برلین، ۱۸ هزار نفر از مردم در اعتراض به استفاده اجباری از ماسک و تلاش برای واکسن ضد کرونا به خیابان ها ریختند که پلیس به جمعیت معترض حمله کرد. معترضین شعار می‌دادند "دروغ‌های کرونا را متوقف کنید، مرکل باید برود و ...."

مردم معترض به سمت ساختمان پارلمان یورش بردند. پلیس آلمان صدها تن از مخالفان محدودیت‌های کرونایی را بازداشت کرد.

همچنین جمعیت ضد ماسک در پاریس و کپنهاگ در اعتراضی هماهنگ سیاست‌های دولت‌های اروپایی را زیر سوال برده و علیه ماسک و واکسن ضد کرونا شعار دادند.

همه اینها درحالی است که با ثبت حدود ۲۷۸ هزار نفر مبتلا به کروناویروس در فرانسه، مکرون، رئیس جمهور فرانسه به مردم هشدار داد در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها مجبور به استقرار قرنطینه کرونا خواهد شد. این هشدار چند روز قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه و شروع سال تحصیلی جدید صورت گرفت.

در کنار تظاهرات مردمی، کادر درمانی فرانسه نیز پیشتر در اعتراض به سیاست های دولت در تامین تجهیزات پزشکی، امنیت و سلامت پزشکان و مراقبان سلامت، تجمع کرده بودند. کمبود تجهیزات پزشکی شامل ماسک و مواد ضدعفونی کننده و پوشش های محافظتی برای کادر درمانی از دغدغه های جدی در بین این نیروها بوده که با توجه به فوت تعدادی از پزشکان بر اثر شیوع کرونا، نگرانی های جدی به دنبال داشته است.

از سوی دیگر، معترضان با حضور گسترده در شبکه‌های اجتماعی در اعتراضات خشمگین خود نسبت به طولانی شدن این دوره، شفاف سازی درباره این بیماری را مطالبه کردند.

از جمله حساسیت کاربران به حضور پررنگ بیل گیتس در رسانه‌ها در جریان همه‌گیری کووید-۱۹ موجب شد بسیاری از افراد و فعالان اجتماعی با هدف رسواسازی این میلیاردر، هشتگ «بیل گیتس را رسوا سازید» را در توییتر داغ کردند.

در عمده این توئیت‌ها از بیل گیتس به شدت انتقاد شده که چرا با اینکه یک مقام رسمی نیست و توسط مردم انتخاب نشده است، به صراحت از کووید-۱۹ سخن گفته و از تمدید تدابیر قرنطینه عمومی در سرتاسر دنیا حمایت کرده است. همچنین، بواسطه فعالیت‌های گیتس درخصوص ارسال واکسن به کشورهای فقیر از طریق بنیاد خیریه‌اش، اتهاماتی مبنی بر «کنترل جمعیت» علیه وی مطرح گردیده است.

نویسنده‌ای به نام پیتر وگ در این باره در توییتر خود نوشت: مردم در نهایت دارند بیدار می‌شوند. من هیچوقت از این آدم خوشم نمی‌آمد و اگر به حرف‌هایش گوش دهید و مصاحبه‌هایش را تماشا کنید، متوجه خواهید شد که او خیر و صلاح ما را نمی‌خواهد.

اگرچه تئوری‌های مطرح شده درباره گیتس بیشتر بر پایه حدس و گمان بوده تا شواهد و قرائن انکارناپذیر، اما میان مردم طرفداران بسیار پیدا کرده‌ است. از جمله ۲۰درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی مشترک یاهونیوز/یوگو معتقدند گیتس می‌خواهد اطلاعات شخصی مردم را با استفاده از ریزتراشه‌ها رصد کند؛ چرا که با وجود تکذیب این نظرسنجی از سوی گیتس، وی اذعان کرد ایجاد یک «سیستم داده» جمعی جهت رصد اطلاعات مردم ایده خوبی برای جلوگیری از موارد آتی همه‌گیری بیماری است.

همه‌گیری ویروس کرونا به حدس و گمان‌هایی درباره نیات واقعی بنیانگذار مایکروسافت در خصوص حمایتش از تمدید تدابیر قرنطینه عمومی، کمک‌های سخاوتمندانه‌اش به سازمان بهداشت جهانی، و نظرات قبلی‌اش درباره واکسن دامن زده است.

در میان جولان کرونا، اضطراب مردم و درماندگی دولت ها برای مهار بحران کووید ۱۹، همگان در انتظار شفاف شدن زوایای پنهان این بیماری مرموز و درمان آن، طالب پایان یافتن محدودیت‌های سختگیرانه هستند. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر