۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۶۰۴۴۵
کارشناس حوزه فضای مجازی مطرح کرد
روح الله نباتی با بیان اینکه نبود شبکه ملی اطلاعات آسیب‌هایی در حوزه امنیت روان جامعه، فرهنگی، اجتماعی، دینی و اعتقادی، حتی حریم شخصی و عفت خانواده‌ها و عمومی وارد می‌کند، گفت: هنوز متولیان این امر به ماهیت اهمیت این شبکه پی نبردند که برای بهره‌برداری از آن اقدامی کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از راه دانا؛ روح الله نباتی، کارشناس حوزه فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان، با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب پیرامون فضای مجازی و اهمیت آن، اظهار کرد: چند سالی است که مقام معظم رهبری موضوع اهمیت فضای مجازی مطرح می کنند و آنقدر ایشان اهمیت این مسئله را درک کردند که دستور تشکیل شورای عالی فضای مجازی را دادند.

وی گفت: انتظار می رفت با تشکیل شورای عالی فضای مجازی اتفاقات خوبی در این حوزه بیفتد، اگرچه کارهایی در این زمینه انجام شده اما پیشرفت، تغییر و تحول در حوزه ارتباطات آنقدر سریع است که اقدامات شورا به چشم نمی آید و باید کارهای بزرگتری در این حوزه انجام شود.

کارشناس حوزه فضای مجازی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارها در حوزه فضای مجازی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که اگر این شبکه تکمیل و به بهره‌برداری برسد، بسیاری از مشکلاتی که در این حوزه با آن مواجه‌ایم، قطعا” نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات باید بستری را فراهم آورد که ارتباطات داخلی کشور با هزینه کم و سرعت زیاد انجام شود، افزود: این شبکه علاوه بر اینکه باید مصون از حملات دشمن، با امینت بالا و عدم نفوذ خارجی ایجاد شود، باید همراه خدمات و محتوا باشد.

نباتی با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات یک ابر سیستم در مقیاس ملی است که باید با هماهنگی همه بخش‌های دولت و مردم به بهره‌برداری برسد، گفت: البته شروع و زیرساخت این امر با دولت و متولی اصلی آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی ادامه داد: زیرساخت‌های خوبی هم در زمینه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده اما به بهره‌برداری صددرصدی نرسیده است.

کارشناس حوزه فضای مجازی خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات می‌تواند کشور را در بعد فضای مجازی و سایبری در برابر دشمن کمک کند و البته به نوعی پدافند غیرعاملی در حوزه سایبری برای کشور باشد.

وی یادآور شد: از طرف دیگر اگر به معنای واقعی این شبکه راه اندازی شود، نه تنها سرعت پهنای باند اینترنت ما بالا خواهد رفت و هزینه‌ها را کاهش می‌یابد بلکه در حوزه اشتغال و اقتصاد هم کمک زیادی خواهد شد.

نباتی در پاسخ به این سؤال که چرا دولت در برابر این همه مزایای شبکه ملی اطلاعات رغبتی برای راه اندازی شبکه ندارد، گفت: شاید یکی از دلایل اینکه دولت اقدامی برای بهره‌برداری از شبکه ملی اطلاعات نکرده،این است که هنوز متولیان امر متوجه اهمیت آن نشدند.

وی با تأکید بر اینکه با نبود شبکه ملی اطلاعات آسیب‌هایی در حوزه امنیت روان جامعه، فرهنگی، اجتماعی، دینی و اعتقادی، حتی حریم شخصی و عفت خانواده‌ها و عمومی وارد می‌شود و اقتصاد را هم تهدید می‌کند، افزود: به نظر بنده هنوز متولیان این امر به ماهیت اهمیت این شبکه پی نبرده که اقدامی انجام ندادند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر