۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
کد خبر: ۶۰۴۳
وزیر دفاع در همایش پدافند غیر عامل:
سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش دهمین سالگرد پدافند غیرعامل گفت: مفهوم سازی و در پی آن نمادسازی، برای پایداری در تمام عرصه‌ها ضروری است.
سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش پدافند غیر عامل که از صبح امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز شده است، با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و شهدای اخیر حادثه تروریستی در سراوان اظهار داشت: یکی از نکات اساسی که باید در بخش‌های مختلف به ویژه ادبیات، نهادینه‌سازی شود بحث مفهوم‌سازی است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در همایش دهمین سالگرد پدافند غیرعامل گفت: مفهوم سازی و در پی آن نمادسازی، برای پایداری در تمام عرصه‌ها ضروری است

وی با بیان اینکه اگر از همان ابتدای امر به صورت مناسب مفهوم‌سازی صورت گیرد، در نمادسازی و سایر کارهای دیگر با مشکل مواجه نخواهیم شد، افزود: پدافند غیر عامل نیز ابتدا باید مفهوم‌سازی کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: بشر از ابتدای وجود خود با تضادها و تقابل‌ها مواجه بوده و در همین مسیر، در طول زمان تلاش کرده تا با مجهز شدن به سلاح بتواند از خود حفاظت کند.

سردار دهقان با اشاره به تغییر مفهوم امنیت به دلیل تغییر فن‌آوری در طول زمان گفت: در سایهٔ این تغییرات، مفهوم تهدید، امنیت، عامل تهدید کننده و جغرافیای تهدید نیز تغییر کرده است. وقتی امروز صحبت از تغییر می‌کنیم، تنها تهدید نظامی مد نظر نیست، بلکه مربوط به مسائل زیست محیطی و ... نیز می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم دشمن‌شناسی، آمادگی و اقدام به موقع در زمان وقوع تهدیدات دشمن بیان کرد: این اقدامات به موقع انجام شده است که امنیت را تأمین می‌کند.

وزیر دفاع خاطرنشان ساخت: امروز دامنه تهدیدات به فضای سایبری کشیده شده است و این را نمی‌توان نادیده گرفت. در فضای سایبری تلاش برای امنیت سرباز سایبر وجود دارد؛ تهدیدات صرفاً سخت نیست، بلکه تهدیدات نرم و نیمه سخت نیز وجود دارد.

سردار دهقان ادامه داد: وقتی بحث پدافند غیر عامل مطرح می‌شود، مباحث فرعی را نیز باید ببینیم؛ بحث ایمن‌سازی، ارتقاء پایداری به معنای مقاومت بیشتر و توان مقابله در مقابل عنصر تهدید کننده و کاهش آسیب‌پذیری از جملهٔ این مباحث است.

وی پدافند غیر عامل را از ابزارها و راهبردهای جدی یک جامعه در برابر دشمن دانست و تصریح کرد: پدافند غیر عامل می‌تواند هزینه‌های یک کشور را در برابر دشمن کاهش دهد و در جهت ارتقاء سطح امنیت خود استفاده کند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، از پدافند غیر عامل به عنوان یکی از عناصر موثر در سطح بازدارندگی تهدیدات یک جامعه یاد کرد و افزود: این موضوع مستلزم این است که ادبیات و جنبه‌های نظری را تبدیل به جنبه‌های عملی کنیم تا قابلیت درک آن را در بالاترین وجه داشته باشیم.

سردار دهقان تصریح کرد: با گذشت 10 سال از تاسیس پدافند غیر عامل و ایجاد این مفهوم در نهادها، سازمان‌ها، نظام آموزشی، آمایش و بودجه کشور، در وزارت دفاع نیز با تشکیل قرارگاه‌های مختلف، فعالیت خود را در این زمینه انجام می‌دهیم، اما باید این امر مهم با سرعت بیشتری صورت پذیرد تا آن را به ثمر برسانیم.

وی مسئولیت نهادینه‌سازی، توسعه فرهنگ و آموزش در زمینهٔ پدافند غیر عامل را بر عهده دولت دانست و تصریح کرد: حتماً باید کاری کرد تا آنچه را که در دست داریم مصون‌سازی کرده و آنچه که در قدرت‌سازی موثر است را امنیت‌سازی کنیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان، پدافند غیر عامل را در دنیای کنونی امری حیاتی برشمرد و اظهار داشت: ان‌شاءالله روزی فرا رسد که به مقام معظم رهبری اطلاع دهیم، آنچه را که شما خواسته‌اید نه بر روی کاغذ، بلکه روی زمین و واقعیت و در عمل به خوبی انجام شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر