۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۶۰۴۲۲
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کمیته‌ای در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین سیاست‌های گام دوم انقلاب در حوزه‌های دانش بنیان و فرهنگی تشکیل شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر،  سعید عاملی در حاشیه جلسه کمیسیون اقتصاد دانش بنیان موضوع این جلسه را پیشنهاد مجلس شورای اسلامی درباره قانون جهش تولید ذکر کرد و افزود: در این جلسه نمایندگان دستگاه‌های مختلف حضور داشتند و در جمع بندی این جلسه مقرر شد که مواردی از جهش تولید که جنبه سیاستی دارد، مجلس شورای اسلامی به آن وارد نشود.

وی ادامه داد: طبق مصوبه جلسه هشتصد و بیست و دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف دارد که سیاست‌های کلان مرتبط با اقتصاد دانش بنیان و همچنین بر مبنی جلسه هشتصد و سی‌ام این شورا در خصوص جهش تولید سیاست‌های کلان را تدوین کند و در این مسیر آن مواردی که جنبه قانونی دارد، قوانین موثر در جهش تولید را مورد توجه قرار می‌دهیم.

عاملی با تاکید بر اهمیت فناوری‌های نو در جهش تولید یادآور شد: فناوری‌های نو ارزش افزوده بالایی دارد ضمن آنکه عرصه ارزش افزوده در همه بخش‌های اقتصادی اعم از صنعتی، کشاورزی و خدمات جایگاه بسیار پررنگی یافته است به ویژه  از زمان ظهور نسل چهارم صنعت، کشاورزی فیزیکی سایبری و خدمات تمام عیار هوشمند بسیار پر اهمیت است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاطر نشان کرد: در پیشنهادی که در زمینه جهش تولید مطرح شده مواردی است که جنبه آیین نامه اجرایی دارد که این موارد می‌تواند واگذار به دستگاه‎‌های دولتی شود،؛ چرا که این  دستگاه‌ها اختیارات لازم برای تدوین آیین نامه‌های اجرایی را دارند.

عاملی با تاکید بر اینکه این موارد آیین نامه‌ای وارد قانون نشود، اظهار کرد: چرا که تراکم قوانین در قانونگذاری امری پذیرفته شده‌ای نیست. در حال حاضر در حدود ۱۲ قانون مصوب در مجلس شورای اسلامی داریم که این قوانین موضوع تنقیح هستند از این رو تنقیح قیل از تصویب بر روی این پیشنهاد صورت گیرد و بر این اساس این جلسه ادامه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه جهش تولید نیازمند تعریف عملیاتی نیاز دارد، گفت: اگر جهش تولید را با رونق تولید مقایسه کنیم قاعدتا ضریب رشد جهش تولید دو برابر رونق تولید باشد. به این معنا که جهش تولید ما را به رشد اقتصاد دو رقمی برساند و ناظر بر نیازها و اولویت‌های اساسی مردم باشد و همچنین برخواسته از فناوری‌های موثر در جهان و آخرین دستاوردها باشد.
عاملی اضافه کرد: زمانی که از دانش بنیان صحبت می‌شود، امر تخصص گرایی را به عنوان بنیان اساسی برای رشد و  توسعه در نظر گرفته می‌شود و قطعا عمیق‌ترین لایه عدالت هم در این رویکرد تخصص گرایی و نظام مند شکل می‌گیرد و امیدواریم هر چه به سمت جلو حرکت می‌کنیم امر تخصص گرایی پر رنگ‌تر شود که تامین کنند عدالت اجتماعی نیز هست.

دبیر کل شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما در سال ۴۲ انقلاب هستیم، یادآور شد: از این رو توقع می‌رود که مصوبات پختگی و عمق بیشتری داشته باشد.

وی همچنین به گام دوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: در جلسه هشتصد و سی‎ام شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای مبنی بر اینکه کمیته‌ای در دبیرخانه شورا عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین سیاست‌های گام دوم انقلاب در حوزه‌های دانش بنیان و فرهنگی تشکیل شود.

عاملی با بیان اینکه تقریبا ۷ راهبردی که مقام معظم رهبری در گام دوم تدوین فرمودند یا فرهنگ بنیان است یا دانش بنیان، اضافه کرد: این نگاه دانشی و فرهنگی در راهبردها دیده خواهد شد. اولین راهبرد مقام معظم رهبری آموزش و تحقیقات است و تاکید ایشان این است که آن سوی دانایی، توانایی است و اگر ما بخواهیم توانا و قدرتمند شویم، دانایی همه توانایی‌های ما خواهد بود در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی.

وی با بیان اینکه بر این اساس این کمیته تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: اعضای این کمیته مشخص شده و اولین جلسه کاربردی آن نیز امروز برگزار در حال برگزاری است و ما امیدواریم بتوانیم آثار گام دوم را در برنامه هفتم توسعه مشاهده کنیم.

به گفته این مقام مسوول گام دوم یک نظام برنامه ریزی ۴۰ ساله است و می‌توان گفت که چشم انداز ما که ۲۰ ساله بود تغییر مبنایی به چشم اندازه ۴۰ ساله یافته است.

عاملی اظهار کرد: نظام برنامه ریزی ۴۰ ساله پیچیدگی‌های بیشتری نسبت به نظام‌های برنامه ریزی کوتاه مدت ۴ تا ۵ ساله دارد. کشورهای مختلف نیز امروزه تلاش می‌کنند که برنامه‌های دراز مدت داشته باشند به این معنا که مسیر رو به پیشرفت و کمال کشور از یک قاعده پایدار تبعیت کند.

دبیر کل شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز امیدواری کرد که گام دوم مبدایی برای پایداری باشد و طرحی که در مجلس شورای اسلامی برای جهش تولید تهیه شده چنین ملاحظاتی داشته است.

وی تاکید کرد: این طرح ناظر بر گام دوم نیست و باید خود را با ملاحظات گام دوم تطبیق دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر