۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۶۰۱۳۵
مدیرکل مدیریت بحران استانداری:
اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه همه صنایع و شهرک های صنعتی که فعالیت آنها با مواد نفتی و شیمیایی خطرآفرین در ارتباط است شناسایی و اولویت بندی شده اند، گفت: اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز حوادث به همه این واحدها اعلام شده و گزارش انجام این اقدامات به صورت مستمر از آنها خواسته و بر فعالیت آنها نظارت می شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایسنا، منصور شیشه فروش اظهار کرد: براساس هماهنگی هایی که پیش از این به عمل آمده به تمام دستگاه های اجرایی و شهرداری ها نامه نوشته ایم تا ساختمان های خود را از نظر ایمنی، آب، برق، گاز و تاب آوری در برابر حوادث بررسی کنند.

وی افزود: به صورت ویژه به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاکید شده مراکز درمانی را از لحاظ ایمنی سنجش کرده و با همکاری سازمان نظام مهندسی و شرکت های آب، برق و گاز ظرفیت های خطر را شناسایی کند تا اگر ساختمانی فرسوده است، تاب آوری لازم را ندارد و ایمن نیست شناسایی و در جهت رفع اشکالات اقدام کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و شرکت شهرکهای صنعتی اعلام کرده ایم همه ۱۰ هزار واحد صنعتی در سطح استان را پایش خطر کنند و اداره کار نیز موظف به بازرسی ایمنی کار است و باید تمام دستورالعمل های ایمنی و استاندارد را به این واحدها ابلاغ کند.

وی با اشاره به تدوین دستورالعمل ها و ابلاغ آن به تمام بخش ها با اولویت مراکز حساس و مهم و به صورت ویژه در بخش های صنعتی و معدنی، خاطرنشان کرد: مسئول امور ایمنی، محیط زیست و بهداشت در هر واحد صنعتی موظف شده تمام اصول ایمنی کار، حفاظت فردی کارکنان و ظرفیت های خطر را شناسایی کرده و در راستای رفع خطر اعلام کند.

شیشه فروش با بیان اینکه به سازمان های آتش نشانی همه شهرداری های استان اعلام شده واحدهای صنعتی پرخطر را شناسایی و استانداردهای ایمنی حریق را در آنها پیاده سازی کنند، ادامه داد: براساس بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری، اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل و حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک در معابر عمومی و کوچه ها و خیابان ها از وظایف شهرداری ها است که در موارد مربوطه باید پس از کسب نظر از مامور فنی، موارد رفع خطر را به مالکان اماکن ابلاغ کند و مهلتی بدهد، اما اگر مالک در مدت مقرر خطر را رفع نکند، شهرداری رأسا می تواند اقدام به رفع خطر کند.

وی همچنین به تبصره بند  ۲۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها اشاره و تصریح کرد: براین اساس در شهرهایی که نقشه جامع شهر تهیه شده شهرداری ها مکلف اند در پروانه ساختمانی نوع استفاده از ساختمان را قید کنند و درصورتی که برخلاف مندرجات پروانه ساختمانی در منطقه غیرتجاری کسب و پیشه دایر شود برخورد لازم را انجام دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۹۵ تکلیف کرد کاهش خطر ناشی از وقوع سوانحی مثل پلاسکو در کلانشهرها پیگیری شود، گفت: شهرداری ها باید برای حفظ ایمنی شهر و پیشگیری از وقوع هرگونه حادثه تدابیر لازم را داشته باشند. در راستای اجرای این موارد بخشنامه ای ابلاغ شده تا شهرداری ها کارگروه سازه های فرسوده و پرخطر را تشکیل دهند.

وی با بیان اینکه سال گذشته کارگروه سازه های فرسوده و پرخطر با همکاری شرکت آب، برق و گاز و سازمان نظام مهندسی ۲۵۰ بازدید فنی از ساختمان ها انجام داد، گفت: ۱۰۰ مورد از این بازدیدها منجر به رفع نقص از پاساژها، مدارس، کارگاه ها و اماکن دیگر شد.

شیشه فروش با اشاره به اینکه براساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان سیستم گرمایش مدارس استان ایمن است، افزود: به سازمان صنعت، معدن و تجارت و شرکت شهرک های صنعتی استان اعلام کردیم در راستای پیشگیری از حریق و حادثه دستورالعمل های ایمنی را به همه واحدهای صنعتی الزام کند، همچنین دستورالعمل های ایمنی و استاندارد به صورت خاص به فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه و نیروگاه های برق ابلاغ شده و سیستم های ایمنی و بازرسی شرکت ها موظف به کنترل این دستورالعمل ها شده اند.

وی با یادآوری اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست و مرکز بهداشت استان باید مراقبت لازم را از نظر وضعیت محیط زیست و کیفیت هوا برای پیشگیری از انتشار یا نشتی مواد غیرمجاز داشته باشند، افزود: پروتکلی به نام آئین نامه حمل مواد خطرناک و سوختی به شرکت پخش فرآورده های نفتی استان ابلاغ شده که روزانه ۱۲۰۰ تریلر سوخت از استان حمل می شود، همچنین به شرکت بخش فرآورده های نفتی تاکید کرده ایم که الزامات ایمنی در تمام جایگاه های سوخت ابلاغ شود تا اتفاقی نیفتد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید براینکه شهرک های صنعتی باید الزامات ایمنی را رعایت کنند، افزود: اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان نیز باید استانداردهای هر خدمت را به دستگاه ها اعلام کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون ابلاغ اخطاریه، تدوین دستورالعمل ها، نظارت مستمر و فعال کردن مدیران ایمنی و بحران در تمام بخش ها انجام شده، اضافه کرد: اقدام بعدی تجهیز امکانات امدادی در استان است. براین اساس به همه شهرک های صنعتی و صنایع گفته ایم باید متناسب با هر اقدامی، سیستم های اطفا حریق فعال داشته باشند و واحدهای امدادی آمادگی لازم را برای پیشگیری و کنترل حوادث داشته باشند.

شیشه فروش با تاکید براینکه مدیریت بحران استان به صورت مستمر از همه واحدها گزارش های ایمن سازی می خواهد، افزود: شهرک های صنعتی که فعالیت شان با مواد نفتی و شیمیایی در ارتباط است به عنوان واحدهای پرخطرهای شناسایی و اقدامات ضروری به آنها ابلاغ شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه واحدهای صنعتی می دانند که جزو فعالیت های پرخطر هستند، تاکید کرد: صنایع و شهرک های صنعتی پرخطر باید تمام دستورالعمل های ایمنی و استاندارسازی را اجرا کرده و اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی ضروری را انجام دهند.
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر