۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۶۰۱۲۷
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز بین المللی مردم بومی جهان اعلام کرد که کووید-۱۹ تأثیر مخربی بر بیش از ۴۷۶ میلیون مردم بومی در سراسر دنیا داشته است.
به گزارش پایداری ملی، دبیرکل سازمان ملل در این باره خاطر نشان کرد: در طول تاریخ ، مردم بومی توسط بیماری هایی نشات گرفته از مناطق دیگر از بین رفته‌اند که هیچ مصونیتی در برابر آنها نداشتند.

وی تاکید کرد: پیش از همه گیری فعلی، مردم بومی از قبل با نابرابری های ریشه دار، ننگ و تبعیض روبرو شده بودند. برای مثال دسترسی نامناسب به مراقبت های بهداشتی، آب تمیز و دفع بهداشتی فاضلاب، آسیب پذیری آنان را افزایش می‌دهد. مردم بومی در درجه نخست در مشاغل سنتی و اقتصادهای معیشتی یا در بخش غیر رسمی کار می‌کنند و همه اینها به شدت تحت تأثیر این همه گیری قرار گرفته‌اند.

گوترش در ادامه تشریح کرد: زنان بومی که غالباً تامین کننده اصلی غذا و تغذیه  خانواده های خود هستند با تعطیل شدن بازارهای صنایع دستی، تولید و کالاهای دیگر به ویژه تحت فشار قرار گرفته‌اند. همچنین باید با فوریت به مشکلات کودکان بومی بپردازیم که دسترسی به فرصت های یادگیری مجازی ندارند.

بنابر اظهارات دبیرکل سازمان ملل، در سرتاسر جهان، مردم بومی در صف نخست اقدامات دشوار زیست محیطی و اقلیمی بوده اند و لغو اجرای اقدامات حفاظت از محیط زیست در طول این بحران، موجب افزایش دست درازی معدنچیان و چوب‌بران غیرقانونی به سرزمین های مردم بومی شده است. بسیاری از افراد بومی قربانی تهدیدها و خشونت ها شده‌اند و بسیاری نیز جان خود را از دست داده‌اند.

در رویارویی با چنین تهدیداتی، مردم بومی تاب آوری فوق العاده ای نشان داده‌اند. جوامع بومی با استقلال برای مدیریت زمین ها، قلمرو و منابع خود، امنیت غذا و مراقبت را از طریق محصولات و طب سنتی تضمین کرده‌اند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملل متحد، مردم "کارن" در تایلند آیین باستانی خود "Kroh Yee"  "کروه یی" یا بسته شدن روستا را برای مقابله با همه‌گیری، احیا کرده‌اند.

چنین راهکارهایی در سایر کشورهای آسیا و آمریکای لاتین اعمال شده است که جوامع، مناطق خود را برای جلوگیری از ورود افراد می بندند.

تحقق حقوق افراد بومی به معنای اطمینان از مشارکت و سهیم شدن آنان در پاسخ و راهکارهای بهبودی از کووید-۱۹ است.

گوترش در ادامه تاکید کرد: باید با مردم بومی در تلاش ها برای بازسازی مستحکم تر و بهبودی پس از بحران، مشورت شود. از ابتدای همه گیری جهانی، کارگزاری های تخصصی سازمان ملل متحد تلاش کرده اند تا از حقوق مردم بومی حمایت کنند. ما برای حفاظت از سلامتی و ایمنی و تامین دسترسی به حمایت اجتماعی و فرصت های اقتصادی، کمک کرده‌ایم و نظام ملل متحد به تحقق اعلامیه ملل متحد درباره حقوق افراد بومی و تقویت تاب‌آوری آنان، متعهد باقی می‌ماند.
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر