۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۶۰۱۰۳
بررسی‌های یک رسانه آمریکایی نشان می‌دهد حساب‌های کاربری مرتبط با رژیم عربستان سعودی در توئیتر به فاصله کوتاهی بعد از انفجار بیروت تلاش کرده‌اند حزب‌الله را عامل این انفجار جلوه دهند.
به گزارش پایداری ملی، یک رسانه آمریکایی نوشته به فاصله کوتاهی بعد از انفجار روز سه‌شنبه در بندر بیروت که به کشته شدن دست‌کم ۱۳۷ نفر منجر شد حساب‌های کاربری مرتبط با عربستان سعودی انتشار اطلاعاتی برای متهم کردن حزب‌الله لبنان به دست داشتن در این انفجار را آغاز کرده‌اند.

ظرف ۲۴ ساعت هشتگ «#امونیا_حزب_الله_تحرق_بیروت» (آمونیاک حزب‌الله بیروت را به آتش کشید) به ترند تبدیل شد. دیلی‌بیست نوشته این اتفاق در شرایطی رخ داد که مقام‌های حزب‌الله لبنان هر گونه دخالت در این حادثه را رد کرده‌اند.

دیلی‌بیست نوشته منابع اطلاعاتی می‌گویند این اطلاعات انحرافی توسط چهار حساب کاربری وابسته به عربستان سعودی تولید می‌شوند که در سال‌های گذشته نقش فعالی در راه‌اندازی عملیات‌های رسانه‌ای برای انتشار اطلاعات نادرست در جهت ضربه زدن به منافع ایران داشته‌اند.

«مارک اونز جونز»، نویسنده و دانشیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه «حمد بن خلیفه» در قطر در گفت‌وگو با دیلی‌بیست گفته که این اطلاعات نادرست عمدتاً از سوی گروهی از کاربران بانفوذ هدایت می‌شوند که حساب‌های کاربری آنها به تأیید توئیتر رسیده است.

این استاد دانشگاه گفته ظرف ۴۸ ساعتی که از انفجار بیروت می‌گذرد، او ۱۴۰۰۰ پیام که از سوی ۹۸۷۰ حساب کاربری منتشر شده‌اند را شناسایی کرده است.

این استاد دانشگاه در توئیتر خود هم عکس زیر را منتشر کرده و نوشته دو کاربری که بیشترین نقش را در انتشار این پیام‌ها داشته‌اند عبارتند از: @monther72 و @5a1di.


دو کاربری که جونز از آنها نام برده به فعالیت در حمایت از رژیم عربستان سعودی شهرت دارند. آنها ماه می ادعای وقوع کودتا در قطر را مطرح کرده بودند.

ارتش ربات‌ها و ترول‌های رژیم سعودی

پیش از این رسانه‌های بین‌المللی از جمله نیویورک‌تایمز گزارش‌هایی درباره توسل رژیم عربستان سعودی به «ربات‌ها» و همچین «ترول‌‌های» مجازی برای انتشار پیام‌هایی در حمایت از این رژیم منتشر کرده‌اند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ از تشکیل نهادهایی موسوم به «مزرعه‌های ترول» در ریاض به دستور «محمد بن سلمان» برای ساکت کردن مخالفان آل‌سعود در فضای مجازی و انتشار پیام‌هایی در حمایت از آنها خبر داده بود. گفته می‌شود صدها نفر در این نهادها مشغول به کار هستند. 

رسانه‌های بین‌المللی همچنین فاش کرده‌اند یکی از پروژه‌های «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که ترور شد مبارزه با ارتش ترول رژیم سعودی بود. گزارش‌ها حاکی است او سپتامبر سال ۲۰۱۸ برای پیشبرد این پروژه مبلغ ۵۰۰۰ دلار به حساب «عمر عبدالعزیز»، یکی از مخالفان آل‌سعود واریز کرده بود.

طرح خاشقچی برای مقابله با ارتش ترول‌ها و ربات‌های بن‌سلمان، «زنبورهای الکترونیک» نام داشت. خاشقچی ۱۱ روز قبل از آنکه ترور شود در توئیتر نوشته است: «زنبورها دارند می‌آیند.»

لشکرکشی توئیتری «بن‌سلمان» علیه «بن‌نایف»

چند هفته پیش که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در بیمارستان بستری شده بود خبرگزاری رویترز گزارش داده بود حساب‌های وابسته به رژیم آل‌سعود در حال انتشار توئیت‌های زیادی علیه  «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق سعودی هستند.

رویترز نوشته بود این کاربران  در حال متهم کردن بن‌نایف به فساد هستند. دو منبع در گفت‌وگو با رویترز هدف از انتشار این پیام‌ها را اعتبارزدایی از ولیعهد سابق عربستان سعودی قبل از اعلام جرم علیه او و هموار ساختن راه «محمد بن سلمان» برای نشستن بر تخت پادشاهی عنوان کرده بودند.
منبع: فارس
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر