۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۰۰۱۱
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ضمن اشاره به حمایت جدی کمیسیون کشاورزی مجلس از مرغ لاین ایرانی گفت: زمزمه‌های عدم حمایت از مرغ لاین با باز شدن شیر واردات به گوش می‌رسد.
به گزارش پایداری ملی، سیدجواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به اهمیت امنیت غذایی کشور اظهار داشت: از آنجا که میزان سرانه مصرف مرغ هر ایرانی میزانی قابل توجه است و این میزان مصرف چندین برابر مصرف مرغ در دیگر کشورهای جهان است باید از تولید مرغ در کشور حمایت‌های لازم صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه در کشور سالانه 2.5 میلیون تن مرغ گوشتی تولید می‌شود، افزود: این میزان تولید مرغ نیاز کشور را تامین می‌کند و ما در این زمینه مشکلی نداریم اما اگر نگاهی به زنجیره بالایی بیندازیم تامین جوجه یک روزه مرغ مادری، مرغ اجداد و بالادست آن مرغ لاین است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران یکی از هشت کشور دارنده مرغ لاین است، ابراز داشت: متاسفانه مرغ لاین ایرانی بازار مصرف خوبی ندارد و مرغ اجداد راست یا انگلیسی از دهه هشتاد به این طرف بازار مرغ ایران را در دست گرفته است.

وی با بیان اینکه مرغ اجداد راست از انگلیس وارد ایران و جوجه یک روزه و مرغ گوشتی تولید می‌شود، گفت: از سال 98 به دلیل آنکه آمریکا در مرغ اجداد راست سهام‌دار شدند فروش به ایران ممنوع شد و این زنگ خطری برای امنیت غذایی ایران محسوب می‌شود.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه لزوم احیای مرغ لاین ایرانی در دستور کار قرار می‌گیرد، تصریح کرد: دستور احیای مرغ لاین برای تولید مرغ گوشتی صادر می‌شود و از اردیبهشت 99 جنبه اجرایی پیدا می‌کند و در خرداد 99 ناگهان تحریم مرغ اجداد راست لغو می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران به محض اینکه قصد خودکفایی در مرغ لاین را شروع کرد، شیر واردات را بر روی ایران باز کردند، تبیین کرد: طی این طرح احیای مرغ لاین ایرانی بررسی‌های لازم در خصوص تولید مرغ لاین در بابلکنار صورت پذیرفت و مقرر شد در قالب یک طرح مصوب حمایت‌های لازم صورت پذیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز سهم مرغ لاین ایرانی در دو ماه گذشته از صفر درصد به 27 درصد افزایش پیدا کرده است، تبیین کرد: برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از بازار مصرف مرغ تا سال 1400 باید 50 درصد مرغ لاین ایرانی بازار مصرف را به خود اختصاص دهد.

وی ضمن تاکید بر حمایت دولت از این بخش و یک تنخواه یک هزار و 400 میلیارد تومانی طی یک سال لازم است، تاکید کرد: با وارد کرد شیر واردات مرغ اجداد راست زمزمه‌های عدم حمایت از مرغ لاین ایرانی به گوش می‌رسد و این موضوع همانند تحریم نفتی و به طبع آن حمایت از محصولات فرآوری شده از نفت است و زمانی که شیر واردات باز می‌شود عدم حمایت از محصولات فرآوری شده از نفت به گوش می‌رسد.

ساداتی‌نژاد با بیان اینکه تاکید داریم تا حمایت جدی از مرغ لاین ایرانی صورت پذیرد، افزود: این موضوع سه شنبه در دستور کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد و از سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی در این کمیسیون دعوت به عمل آمده در حالی که کمیسیون کشاورزی مجلس مجدانه حامی احیای مرغ لاین ایرانی است و تا انتها پیگیری می‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر