۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۵۹۸۹۹
نخستین کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با حضور معاون میراث‌فرهنگی و دبیر کمیته پدافند غیرعامل، معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیران کل ستادی حوزه‌های تخصصی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و جمعی از کارشناسان و مدیران کل استانی که به صورت مجازی در این نشست حضور داشتند، برگزار شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مرکز روابط ‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در این نشست با اشاره به جلسات تخصصی و کارگاه‌های برگزارشده در مقاطع مختلف در زمینه‌های پیشگیری از بحران و پدافند غیرعامل، هدف از برگزاری کارگاه آموزشی را مقدمه تهیه سند جامع پدافند غیرعامل وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر شمرد و گفت: «تهیه این سند بر اساس اسناد بالادستی و قوانین مرتبط از سوی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارتخانه‌ها، الزامی است.»

او حوزه فعالیتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را پدافند غیرعامل دانست و افزود: «موضوعات ابلاغ شده از سوی سازمان پدافند غیرعامل با بیشتر فعالیت‌های این وزارتخانه هم‌پوشانی داشته و از این‌رو با برگزاری کارگاه‌های مختلف و آشنایی بیشتر با اصول و مبانی پدافند غیرعامل به‌عنوان یکی از اثربخش‌ترین روش‌های دفاعی، می‌توانیم با سازمان‌دهی مؤثرتر در تهیه سند یادشده گام برداریم.»

طالبیان با اشاره به موارد تاریخی در کشور که باید از آن درس گرفت ایجاد قنات، شهرها و استقرارهای زیرزمینی و... را مصداق‌هایی از پدافند غیرعامل عنوان کرد که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل از مدیران کل استان‌ها خواست تا موضوعات مورد نظر در تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل را با برگزاری جلسات با ادارات پدافند غیرعامل مستقر در استان‌ها و تشکیل تیم‌های تخصصی به کمیته پدافند غیرعامل وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کنند.

محسن محبی معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور در این نشست به ارائه پدافند عامل و غیرعامل، اهداف کلی پدافند غیرعامل، کارکردهای پدافند غیرعامل، تحلیل مفاهیم دفاعی در حوزه پدافند غیرعامل و چرخه پدافند غیرعامل پرداخت.

او در تعریفی ساده، پدافند غیرعامل را مجموعه اقدامات غیرمسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدامات نظامی دشمن می‌شود، بر شمرد و گفت: «ما مسئول مدیریت بحران نیستیم، وظیفه ما تسهیل مدیریت بحران و کمک در شرایط اضطرار است.»

محبی با تأکید بر اهمیت دفاع غیرعامل، این نوع دفاع را ارزان‌ترین نوع دفاع نام برد که موجب زنده ماندن و حفظ بقای نیروی انسانی، صرفه‌جویی اقتصادی ارزی و ریالی در حفظ تسلیحات و تأسیسات، حفظ مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور در برابر تهاجم دشمن، تحمیل هزینه زیاد در جنگ به دشمن خواهد شد.

او اثرات مثبت روانی در جامعه، حفظ نیروی نظامی برای واکنش در زمان مناسب، بروز جنگ در آینده و لزوم آمادگی دفاعی، ساده‌تر و کم هزینه‌تر بودن و سهل‌الوصول بودن خودکفایی در دفاع عامل نسبت به غیرعامل را از دیگر دلایل اهمیت دفاع غیرعامل عنوان کرد.

معاون توسعه فرهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه با تشریح اهداف دفاع غیرعامل، تاریخچه پدافند غیرعامل در جهان و معرفی برخی از آثار تاریخی همچون حصار سیلک، قلعه حسنلو، تپه حصار دامغان و ... به‌عنوان نمادهایی از قدمت پدافند غیرعامل در ایران به تبیین ارائه راهبردهای پدافند غیرعامل، اصول پدافند غیرعامل، مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه پدافند غیرعامل، تهدیدشناسی پیش‌دستانه و تهدید محور، چرخه اقدامات پدافند غیرعامل، اسناد بالادستی، چرخه پدافند و آمادگی عمومی و چرخه اقدامات پدافند غیرعامل پرداخت.

پاسخگویی به سؤالات ادارات کل استانی که از طریق ویدئوکنفرانس در این کارگاه شرکت کرده بودند، پایان‌بخش کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل در راستای تهیه طرح جامع پدافند غیرعامل بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر