۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۵۹۸۰۶
همه‌گیری ویروس کرونا باعث شد که بسیاری از سازمان‌ها به انتقال داده‌های حیاتی و حساس سازمان به فضای ذخیره‌سازی ابری روی آورند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از افتانا، بر اساس نتایج یک مطالعه که توسط Cloud Security Alliance انجام شده است، ۶۹ درصد از شرکت‌ها داده‌های ضروری و حساس خود را به فضای ذخیره‌سازی ابری منتقل کرده‌ یا در حال انتقال آنها هستند. همچنین این تحقیقات نشان می‌دهد که ۶۵ درصد از کسب‌وکارها در انتقال داده‌های حساس سازمان نگرانی‌هایی ازجمله امنیت داده‌ها دارند.

علاوه‌بر این هنوز تعدادی از کسب‌وکارها از انجام این کار سر باز می‌زنند؛ زیرا تصور می‌کنند که اگر داده‌ها در فضای ابری ذخیره شوند، پس این داده‌ها در اختیار کامل سازمان و در مرکز داده اختصاصی سازمان نیست. همچنین به این دلیل که نمی‌توانند به صورت فیزیکی سرورهای خود را ببینند، به نظرشان داده‌های سازمان در معرض خطر هستند.

این تصور در تناقض با واقعیت است. در حقیقت برای حداقل چند سال گذشته، امنیت فضای ذخیره‌سازی ابری از بیشتر سیستم‌های غیر ابری (On-premises System) بهتر بوده‌ است. این کار توسط تعداد زیادی از شرکت‌های امنیتی که بر بازار روبه‌رشد فضای ذخیره‌سازی ابری تمرکز کرده‌اند، انجام شده است. این شرکت‌ها منابع مالی خود را به جای سرمایه‌گذاری بر روی سیستم‌های امنیتی داخلی، صرف تحقیق و توسعه امنیت فضای ذخیره‌سازی ابری کرده‌اند.

البته گفتنی است که میزان امنیت داده‌‌ها با توانایی شرکت در بهره‌برداری مناسب از سیستم‌های امنیتی و استعداد افرادی که این سیستم‌ها را انتخاب و اجرا می‌کنند، ارتباط مستقیمی دارد. هیچ سیستمی ۱۰۰ درصد امن و مطمئن نیست؛ اما این احتمال وجود دارد که امنیت فضای ذخیره‌سازی ابری به‌دلیل استفاده از سیستم‌های امنیتی پیشرفته نسبت به مرکز داده‌ اختصاصی قوی‌تر باشد.

از طرفی شیوع ویروس کرونا در جهان، مشکلات امنیت داده‌ها و دسترسی محلی به داده‌ها را بیش از پیش آشکار کرد. در برخی موارد، افراد نمی‌توانستند به‌صورت فیزیکی در مراکز داده حاضر باشند و در صورت قطع ارتباط با سرورها، برقراری ارتباط دوباره باید از راه‌ دور انجام می‌شد. این کار برای برخی از مسائل (مانند خرابی تجهیزات) غیرقابل انجام است.

بنابراین افزایش استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری از نتایج مثبت شیوع ویروس کرونا بوده است؛ با این وجود هنوز تعدادی از شرکت‌ها نسبت به امنیت این فضا کمی بدبین هستند. اما تحقیقات نشان داده است که امروزه اصرار بر ناامن بودن فضای ذخیره‌سازی ابری نادرست است. چنین ادعاهایی با توجه به اثبات امنیت بالای فضای ذخیره‌سازی ابری رد شده است. شواهد نشان می‌دهد که به دلایل بسیار آشکاری، فضای ذخیره‌سازی ابری نسبت به فضای سنتی بستر بهتری برای ذخیره‌سازی داده‌ها است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر