۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۵۹۷۷۶
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگر بر این اساس قرار باشد بگوییم تعداد مبتلایان در کشورمان ۲۵ میلیون نفر است پس باید بگوییم میزان ابتلای جهانی به کرونا حدود یک میلیارد نفر است.با فرض درست بودن اعداد اعلام شده، باید ۳ میلیون نفر بستری می‌شدند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم؛ دکتر علیرضا رئیسی در یک نشست خبری در پاسخ به این سوال که مبنای اعلام آمار ابتلای 25 میلیون ایرانی به کرونا چه بوده است گفت: از بدو شروع بیماری کرونا یکی از تصمیمات خوبی که سازمان بهداشت جهانی گرفت این بود که از هرگونه اطلاعات و تحقیق و پژوهش در حوزه اپیدمیولوژی ویروس کرونا استقبال کرد و اگر به ژورنال‌های معتبر دنیا نگاه کنید می‌‌بینید که برای چاپ مقالات در مورد کرونا اقداماتی انجام می‌شود. در کشور ما نیز مطالعات بسیار گسترده‌ای در این مورد در سطح کشور صورت گرفته است. کمیته علمی کرونا در وزارت بهداشت هم به موضوعات درمانی و هم به موضوعات پژوهشی می‌پردازد.

وی افزود: یکی از مطالعاتی که انجام شده است همین تحقیق بود که توسط معاونت تحقیقات وزارت بهداشت انجام شد. در سطح دنیا فعلا تنها تست مورد تایید که نشان دهد فردی به ویروس مبتلاست یا خیر، تست PCR است. تست دیگر با نام تست سرولوژی شناخته می‌شود که به هیچ عنوان تستی برای تشخیص بیماری نیست و برخلاف ادعای برخی از آزمایشگاه‌‌ها، برای تشخیص بیماری توصیه نمی‌شود. اگر قرار باشد فردی کرونا مثبت تلقی شود باید پاسخ تست PCR در او مثبت شود.

رئیسی ادامه داد: بنابر توصیه سازمان بهداشت جهانی، تست سرولوژی فقط برای ‌اپیدمیولوژی کاربرد دارد که با آن بتوانیم تخمین بزنیم وضعیت بروز بیماری در یک منطقه به چه صورت است. در سطح جهان تاکنون 14.5 میلیون مورد مثبت کرونا گزارش شده است، زیرا پایه اعلام این عدد تست PCR است. اگر بر این اساس قرار باشد بگوییم تعداد مبتلایان در کشورمان 25 میلیون نفر است پس باید بگوییم میزان ابتلای جهانی به کرونا حدود یک میلیارد نفر است. زیرا اگر بخواهیم مدلسازی‌ها بر اساس ریاضیات صورت بگیرد و اگر قرار باشد در کشوری با جمعیت ایران 25 میلیون نفر به کرونا مبتلا شده باشند با تعمیم آن به سراسر جهان یعنی حدود 30درصد جمعیت جهان به کرونا مبتلا شدند که چنین نیست. مبنای عدد اعلام شده (25 میلیون نفر مبتلا در ایران) ربطی به تست PCR ندارد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تشریح کرد: بر اساس همان پژوهش عنوان شد از هر 1000 نفر مبتلا به ویروس کرونا، 500 نفر علامتی ندارند، 350 نفر علائم خفیف دارند و 150 نفر هم بستری می‌شوند. با فرض درست بودن اعداد اعلام شده، 150 نفر بستری به ازای هر 1000 نفر یعنی باید 3 میلیون نفر تاکنون در بیمارستان‌ها بستری می‌شدند. این یعنی ماهیانه 600 هزار بیمار که اگر کل تخت‌های کشور را حدود 120 هزار نفر در نظر بگیریم این عدد اعلام شده بیانگر آن است که تعداد زیادی باید در این میان پشت درب بیمارستان‌ها در خیابان مانده باشند که چنین نبوده است. آن پژوهش در حد یک مطالعه قابل احترام است همان‌‌گونه که اعداد مختلف این‌چنینی در سراسر جهان مطرح بوده است.

وی با اشاره به اینکه مطالب ارائه شده در ستاد ملی مقابله با کرونا بسیار متنوع و متعدد است، ادامه داد: قبل از جلسه ستاد، کمیته‌های تخصصی برگزار می‌شود و مطالب در حضور اعضای موثر عنوان می‌شود؛ در ستاد ملی گزارشی از روند علمی کرونا در جهان و ایران داده می‌‌شود و در این ستاد در مورد کلیت موضوع کرونا مباحث مطرح می‌شود. تاکنون ما در استان‌ها ندیده‌ایم که بیمار در خیابان بخوابد و تخت به اندازه کافی نباشد و ما داریم کار خود را انجام می‌دهیم. در آینده هم باز مطالعاتی از این دست وجود دارد که در مورد آینده ویروس صحبت کند که باید بدانیم بر اساس مطالعات ریاضی بوده است. موضوع مهم این است که باید پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود.

نمی‌‌توان پروسه ساخت واکسن را تسریع کرد

رئیسی اضافه کرد: به‌‌جای آن‌‌که سلامت خود را به اعداد پیوند بزنیم باید به اصول بهداشتی پایبند باشیم زیرا بیماری درمان قطعی ندارد و واکسن هم هنوز در درسترس نیست. واکسن تا یک سال دیگر هم در دسترس نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که ایران از لحاظ ساخت واکسن در چه مرحله‌‌ای قرار دارد تصریح کرد: ما در مراحل انجام این پروسه هستیم اما ساخت واکسن مراحل زیادی دارد و نمی‌‌توان زمان ساخت آن را تسریع کرد و در کل تا یکسال دیگر واکسن در دسترس نخواهد بود و باید با کرونا مسالمت‌‌آمیز زندگی کنیم.

هیچ کشوری نیست که ادعا کند به سمت ایمنی جمعی می‌‌رود

رئیسی درباره ایمنی جمعی تشریح کرد: اگر بخواهیم پاسخ دقیقی در خصوص ایمنی جمعی بدهیم باید ببنیم آیا واقعاً کسی که به کرونا مبتلا شده است سطح ایمنی او به حدی می‌‌رسد که در برابر بیماری مقاوم شود یا خیر؛ پاسخ این سوال هنوز به طور کامل داده نشده است و باید دید ایمنی سلولی نیز ایجاد می‌‌کند یا خیر؛ در خصوص ایمنی جمعی هیچ شواهدی مبنی بر تأیید یا رد آن وجود ندارد زیرا هر ویروسی که وارد یک جامعه می‌‌شود یک عدد مولد نسلی دارد که به آن R0 می‌‌گویند، عدد مولد نسلی ویروس کرونا 3 اعلام شده است یعنی زمانی که 66 درصد افراد جامعه کرونا بگیرند به ایمنی جمعی می‌‌رسیم و اگر این درصداز جامعه به کرونا مبتلا شوند تعداد بسیار زیادی مرگ و میر در جهان خواهیم داشت در حالی که این‌‌گونه نبوده است و هیچ کشوری نیست که بگوید ما به سمت ایمنی جمعی می‌‌رویم.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم همه چیز را رها کنیم تا همه افراد مبتلا شوند موضوع درستی نیست و کشور ما هیچگاه به این سمت حرکت نکرد. کشور سوئد هم که در ابتدا چنین حرفی را عنوان کرد امروز حرفش را پس گرفته است.

قدرت سرایت کرونا بیشتر شده است

وی درباره جهش ژنتیکی ویروس خاطرنشان کرد: برخی اوقات موتاسیون (جهشی) وجود دارد که ممکن است به دلیل آن رفتار ویروس تغییر کند و گاهی اوقات نیز شیفت ژنتیکی داریم که چندان تاثیرگذار در رفتار ویروس نیست؛ تنها چیزی که اکنون در مطالعه‌ای آمده این است که قدرت سرایت ویروس بیشتر شده است. البته این موضوع ربطی به میزان مرگ و میر ناشی از ویروس ندارد. فرض کنید در گذشته ویروس می‌توانست 3 نفر را مبتلا کند و اکنون می‌تواند تعداد بیشتری مانند 8 نفر را مبتلا کند.

وی با بیان این‌‌که ویروس می‌تواند ارگان‌های مختلف بدن را درگیر کند خاطرنشان کرد: ویروس می‌تواند با سر درد، آبریزش بینی، سینوزیت، علائم گوارشی و... بروز پیدا کند. صحبت در مورد ویروس کرونا یک شاه کلید بیشتر ندارد که علائم بر این اساس توجیه می‌شود. ویروس باعث التهاب اندوتلیوم می‌‌شود و اندوتلیوم در برخی ارگان‌‌ها مانند قلب، ریه و عروق زیاد است و ویروس آن‌‌ها را درگیر می‌‌کند. علائم بیماری ممکن است متعدد باشند، اینکه بگوییم قبلا بیماری ریه را درگیر می‌کرده و اکنون گوارش را درگیر می‌کند، این‌‌گونه نیست، همان زمان هم گوارش درگیر می‌شده و هم ریه اما میزان علامت دهی شدید تا ضعیف در افراد متفاوت است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر