۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۹۶۴۶
معاون طرح و برنامه وزارت صمت گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پایان امسال ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، سعید زرندی با بیان اینکه هم‌اکنون از مجموع 70 هزار مجوز صادرشده برای احداث واحد‌های صنعتی، بیش از 12 هزار و 500 واحد پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند افزود: از این تعداد بیش از 3 هزار و 800 واحد بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با تصریح به اینکه در بازه‌های شش‌ماهه مجوز طرح‌های بدون پیشرفت فیزیکی باطل می‌شود، گفت: هر طرحی که تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد برای ما جدی محسوب می‌شود.

زرندی افزود: طرح‌های دارای مجوز برای اعلام زنده بودن باید هر سه ماه یک‌بار گزارش پیشرفت کار ارائه کنند و در صورت ارائه نکردن گزارش به‌عنوان طرح معلق محسوب می‌شوند که به مرحله ابطال می‌رسند. اما طرح‌های بالای 60 درصد معمولاً به‌دلیل پیشرفت قابل‌ملاحظه ابطال نمی‌شوند و چنانچه مشکلی داشته باشند از سرمایه‌گذار تعهدات لازم اخذ می‌شود و در صورت ناتوانی در ادامه پروژه طرح به سرمایه‌گذار دیگری واگذار می‌شود.

وی گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده 30 درصد طرح‌های بالای 80 درصد پیشرفت در حوزه صنایع و معدنی، 30 درصد در حوزه شیمیایی و فراورده‌های حاصل از نفت، 9 درصد محصولات غذایی و آشامیدنی، 7 درصد در نساجی، 4 و نیم درصد در ماشین‌سازی و تجهیزات حمل‌ونقل، 4.5 درصد لاستیک و پلاستیک و 15 درصد هم سایر طرح‌ها هستند که به‌صورت دائم میزان پیشرفت آنها رصد می‌شود.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با ابراز اینکه نگاه وزارت صمت به حمایت از طرح‌های بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی است اضافه کرد: تا پایان امسال بین طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا، 200 طرح برگزیده با 170هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و 40هزار فرصت شغلی، 5شنبه هر هفته با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد.

زرندی درباره مشکلات عمده برای احداث طرح‌های صنعتی گفت: مهم‌ترین مشکلْ تأمین مالی و نقدینگی اجرای طرح است.

وی اظهار کرد: تأمین ارز برای واردات ماشین‌آلات از خارج، تورم‌های مقطعی که موجب تغییر در میزان سرمایه‌گذاری و پیشرفت فیزیکی طرح می‌شود، انتقال پول و تأمین وثیقه برای مکمل‌های مالی دیگر مشکلات عمده تکمیل طرح‌های صنعتی هستند.

وی از بهره‌مندی واحدهایی که در سال 99 وارد بازار سرمایه می‌شوند از معافیت بازرسی مالیات در سال‌های قبل خبر داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر