۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
کد خبر: ۵۹۴۸۰
پژوهشگر مرکز رشد تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز موفق به طراحی و تولید گوشی پزشکی دیجیتال شد که در کاهش ابتلا به کرونا تاثیر دارد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از فارس،جعفر آقازاده پژوهشگر مرکز رشد تجهیزات پزشکی، دانشگاه  علوم پزشکی تبریز ، درباره طراحی گوشی پزشکی دیجیتال و تاثیر آن در کاهش ابتلا به ویروس کرونا، گفت: گوشی‌های پزشکی مدت زیادی است که در مراکز درمانی و مراقبت از بیماران به عنوان وسیله‌ای برای تشخیص صدای قلب و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

* علاقه زیاد متخصصان بیماری‌های  عفونی به گوشی‌های الکترونیکی

وی افزود: با پیشرفت تجهیزات درمانی،گوشی‌های پزشکی هم مورد توجه متخصصان قرار گرفته؛ برای تشخیص کارآمد و دقیق‌تر صدا، گوشی‌های پزشکی دیجیتال به طور پیشرفته برای رفع نیازهای عصر مدرن پزشکی ارایه شده است. این پیشرفت‌ها شامل ذخیره صدا، کاهش نویز و کاهش صدای محیط، انتقال صدا و پردازش سیگنال صدا و استفاده از الگوریتم پردازش صدا برای تشخیص دقیق بیماری به کار می‌رود.

این پژوهشگر گفت: با وجود این پیشرفت‌ها، تغییر وضعیت دنیای امروزی درحال پیشگیری از بیماری‌های عفونی، به ویژه در پی همه‌گیر بودن ویروس کرونا، باعث شده است که بسیاری از متخصصان بیماری‌های عفونی، علاقه زیادی به گوشی‌های پزشکی الکترونیکی داشته باشند.



* سیستم هوشمند برای تقویت صدای دریافتی از قلب و ریه‌ها

آقازاده در ادامه گفت: علاوه بر این، ضد عفونی کننده‌ها ممکن است برای از بین بردن میکرو ارگانیسم‌ها کاملاً مؤثر نباشند؛ لذا با وجود این خطرات، گوشی پزشکی بی‌سیم طراحی شده ابزاری ارزشمند برای ایمن نگه داشتن بیماران و متخصصان و روش موثری از پیشگیری را برای مراکز درمانی ایجاد می‌کند. این گوشی دارای مدار الکترونیکی برای تقویت صوت و ماژول بی‌سیم برای ارسال سیگنال صوت از راه دور است.

وی در ادامه یادآور شد: گوشی الکترونیکی یک سیستم هوشمند برای تقویت صدای دریافتی از قلب و ریه‌ها با مبدل تبدیل صدا به سیگنال الکترونیکی توسط یک مدار الکترونیکی آنالوگ به دیجیتال است که برای دریافت سیگنال‌های قلب در مرحله اول، یک هدفون همراه با محفظه حفره‌ای شکل ایجاد شده است تا بتواند صوت دریافتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کند.

این پژوهشگر افزود: قسمت حفره‌ای شکل گوشی پزشکی علاوه بر این شامل پردازنده‌ای است که در داخل محفظه قرارگرفته و با یک گیرنده صدا پیکربندی شده است تا صدای قلب و ریه‌ها را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل کند برای انتقال سیگنال دیجیتال از طریق بی‌سیم از یک مدار الکترونیکی ایمن استفاده شده است که سیگنال صوتی را به محل پزشک متخصص انتقال می‌دهد؛ لذا روش انتقال باید به گونه‌ای باشد که صوتی که مربوط به سیگنال‌های بیرون است، با سیگنال‌های واقعی قلب در تداخل نباشند.

وی گفت: این سیستم دارای مدار مجتمع برای تبدیل صوت به سیگنال دیجیتال است که از طریق بی‌سیم صدای قلب و ریه‌ها  به گیرنده ارسال می‌شوند که این دستگاه شامل بدنه محافظ و مجهز به شکاف جانبی، مدار تقویت صوت و مدار تبدیل آنالوگ به دیجیتال و سیستم گیرنده و ماژول بی سیم برای ارسال سیگنال صوت به مرکز پردازنده است. 

گفتی است: جعفر آقازاده و سمیه ماکویی طراح گوشی پزشکی دیجیتال و تاثیر آن در کاهش ابتلا به ویروس کرونا هستند. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر