۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۵۹۴۷۱
رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: به دلیل اینکه آرتمیای مصرفی در کشور از طریق قاچاق وارد کشور می‌شودو مراجع ذیصلاح هم هیچ نظارتی بر سلامت آن ندارند، احتمال وجود بیوتروریسم زیاد است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، علی نکویی فرد، آگروتروریسم و یا بیوتروریسم کشاورزی یکی از جدی‌ترین و مهم‌ترین جنگ‌های پنهانی است که با هدف به خطر انداختن امنیت غذایی کشورها راه‌اندازی می‌شود و تهدیدهای این نوع جنگ کمتر از جنگ تن به تن نیست. 

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در اظهار نظر جدید گفته است آرتمیایی که وارد کشور می‌شود، بیشتر قاچاق است و مراجع ذیصلاح هم نظارتی بر سلامت آن ندارند و این احتمال وجود دارد که کشورها از این طریق جنگ بیوتروریسم راه بیندازند.

آرتمیا جانداری است سخت‌پوست که به عنوان مهمترین غذای میگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حیوان در آبهای شور زندگی می‌کند و دریاچه ارومیه یکی از غنی‌ترین منابع آرتمیا در جهان به حساب می‌آید. 

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با تأکید بر اینکه واردات موجود زنده همیشه چالش ورود عوامل بیماری‌زا به داخل کشور را به همراه داشته است، بیان کرد: آرتمیا از غذاهای اصلی میگو است و این احتمال وجود دارد که برخی از دشمنان در راستای ضربه زدن به اقتصاد آبزی‌پروری اقدام به آلوده کردن آرتمیای قاچاق وارداتی به کشور بکنند. 

در دهه گذشته با کاهش شدید منابع آب دریاچه ارومیه به عنوان تنها منبع تولید آرتمیا در کشور، شمار این حیوان آبزی ارزشمند به شدت کاهش یافته، اما پس از افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه، حیات این موجود نیز برگشته است. قیمت هر کیلوگرم آرتمیا بین 50 تا 100 دلار است و آنطور که این مسئول می‌گوید، بهره‌برداری از آرتمیای دریاچه ارومیه می‌تواند استان آذربایجان غرب را در بخش توسعه آبزپروری به بودجه دولتی بی‌نیاز کند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر