۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
کد خبر: ۵۹۴۴۴
برنامه‌ریزی و پیش بینی‌های از قبل صورت گرفته در راه مبارزه با ویروس کرونا توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی موجب تاب آوری ارزشمندی شده است که با توجه به دو عامل انتقال دهنده و کنترل کننده می توان تاب آوری ثابتی را ایجاد کرد.
ماشاالله جدیدی

به گزارش پایداری ملی نشست مشترک کمیته پدافند زیستی ستاد استانی مبارزه با کرونا و کارگروه تخصصی بهداشت، سلامت و بیولوژیک شورای پدافند غیر عامل استان سمنان با حضور ایرج کارخائی، مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان در محل ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی سمنان برگزار شد.

کارخائی ضمن تقدیر و تشکر از همه‌ی دستگاه‌ها، اعضای کارگروه تخصصی بهداشت و سلامت و کمیته پدافند زیستی در امر رسیدن به مدیریت و کنترل ویروس کرونا از نیاز به استمرار همیاری و همکاری دستگاه‌های اجرایی، فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها برای مبارزه علیه ویروس کرونا در سطح استان خبر داد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های از قبل صورت گرفته در راه مبارزه با ویروس کرونا توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی را موجب تاب‌آوری ارزشمندی دانست و افزود: تاب آوری خوبی در دانشگاه علوم پزشکی سمنان و شاهرود بارعایت اصول پدافند غیرعامل در مبارزه با این ویروس ایجاد شد ولی توجه به دو عامل انتقال دهنده و کنترل کننده می‌تواند تاب آوری ثابتی را ایجاد کند، وقتی عوامل انتقال دهنده نسبت به کنترل کننده برتری یابد با موج افزایش روبرو می‌شویم. این تغییر رفتار عمومی و جدی نگرفتن کرونا به رغم تمامی پتانسیل‌ها و آمادگی ها، موجب خستگی و فرسودگی کادر درمانی و نقض تاب آوری بهداشت و درمان می شود.

وی بر اهتمام طرح‌های فاصله گذاری اجتماعی و فاصله گذاری هوشمند همچون گذشته با وجود مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر الزام ماسک زدن تاکید کرد.

کارخائی خاطر نشان کرد: در سطح استان با تلاش کادر درمانی، پزشکان و پرستاران و عوامل بهداشت و درمان به شرایط خوب مدیریت و کنترل بیماری رسیدیم که مرهون مجاهدت های آنان و همکاری کلیه دستگاه‌ها و مشارکت خوب مردم هستیم. همه باید تلاش کنیم این وضعیت با ثبات تر و پایدارتر شود و حیف است این دستاوردهای ارزشمند با سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی دچار مشکل شود. همچنین باید آمادگی های لازم حفظ شود و با دقت و توجه خاص به مباحث پیشگیری از ویروس کرونا، کمک رسانی به کادر پزشکی و درمانی را استمرار دهیم.

وی در ادامه الگوسازی برای رعایت پروتکل های بهداشتی مانند ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی مسئولین، نخبگان و شخصیت های موثر و همچنین کادر درمانی را تاثیرگذار دانست و بیان داشت: ماسک زدن باید یک فرهنگ ارزشی و حسنه تلقی شود.

کارخائی افزود: پیش بینی، پیشگیری و ارائه راهکار برای بحرانها و تهدیدات آینده از اصول پدافند غیرعامل است. با توجه به فصول پاییز و زمستان و شیوع آنفلوانزا می‌طلبد برنامه های مناسب در راستای افزایش هماهنگی ها، ارزیابی دقیق از وضع موجود، برآورد امکانات و نیروی انسانی برای مقابله با تهدیدات آینده پیش بینی و اجرایی گردد. همچنین افزایش برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی مانند گذشته از سوی صدا و سیما و رسانه ها بسیار مهم و ضروری است.

دکتر فریور، معاون پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی سمنان جابجایی جمعیت ناشی از سفرهای اخیر و تغییر چهره‌ی ویروس را دو عامل افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا دانست و افزود: اکنون ساده ترین و کاربردی ترین روش محافظتی استفاده از ماسک است. همچنان در موج اول شیوع بیماری کرونا هستیم و مستنداتی دال بر شروع موج دوم کرونا وجود ندارد.

وی همچنین از 2 مرحله غربالگری جمعیت توسط دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و گفت: برای این بیماری تاکنون درمان و حتی واکسن قطعی کشف نشده است و هر آنچه که در اخبار بیان می شود در حد پژوهش و تحقیقات هستند. از مردم می خواهم در راستای کاهش شیوع ویروس کرونا در پویش #من_ماسک_میزنم مشارکت داشته باشند.

در این جلسه بر ضرورت استمرار و تداوم خدمت رسانی در شرایط خطر بعنوان اصل پدافند غیرعامل تاکید شد. همچنین بر توزیع مناسب اقلام بهداشتی، بازرسی از اصناف در راستای نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی، آموزش همگانی در سطح شهر توسط شهرداری و مدیریت فضای رسانه ای برای مقابله با شایعات در جهت فرهنگ سازی و آرامش روانی مردم از دیگر مصوبات این جلسه بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر