۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۸
کد خبر: ۵۹۴۱۵
«خالد الجیوسی» معتقد است اجرای طرح الحاق بخش هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی فلسطین می تواند باعث فروپاشی کامل رژیم صهیونیستی شود.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، طبق اعلام قبلی بنیامین نتانیاهو قرار بود روز اول ژوئیه (۱۱ تیر) الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری مطابق پروژه معامله قرن به رژیم صهیونیستی صورت بگیرد. به موجب این طرح، صهیونیست‌ها قرار است ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری را به اراضی اشغالی فلسطین ملحق کنند.

اما برخلاف فرافکنی‌ها و تاکید شخص نتانیاهو بر اجرای الحاق کرانه باختری در تاریخ اول ژوئیه، وی یک روز قبل از این موعد و پس از دیدار با دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی و آوی برکویتز، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح خاورمیانه رسماً اعلام کرد: «ما این روزها روی بحث الحاق کار می‌کنیم و در روزهای آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.»

همچنین گروه‌های مقاومت فلسطین و تشکیلات خودگردان نسبت به پیامدهای فاجعه بار این اقدام هشدار داده‌اند. در خصوص پیامدهای الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی و دلایل مخالفت برخی گروه‌های اسرائیلی با زمان اجرای این طرح گفتگویی انجام داده‌ایم با «خالد الجیوسی» مقاله نویس روزنامه رأی الیوم و تحلیلگر فلسطینی که مشروح آن در ادامه می‌آید.

*دلایل مخالفت برخی طرف‌های صهیونیست در رژیم صهیونیستی با طرح الحاق چیست؟

طرف‌های اسرائیلی که با این طرح مخالف هستند قاعدتاً اهمیتی به تشکیل کشور فلسطین و مصادره اراضی فلسطینی‌ها نمی‌دهند بلکه از وخیم شدن اوضاع در کرانه باختری و وقوع انتفاضه مردمی و منحل شدن تشکیلات خودگران می‌ترسند. متأسفانه ما همچنان شاهد همکاری‌های امنیتی میان تل آویو و تشکیلات خودگردان هستیم این در حالی است که تشکیلات خودگردان از توقف این همکاری‌ها که می‌تواند ماهیت رژیم صهیونیستی را در خطر قرار دهد خبر داده بود.

طرف‌های اسرائیلی که با طرح الحاق مخالف هستند دائماً از پیشگویی‌های یهودی مبنی بر احتمال عدم تکمیل عمر ۱۰۰ ساله رژیم صهیونیستی سخن می‌گویند و اگر بخواهیم خوشبینانه به این طرح نگاه کنیم شاید بتوان گفت که اجرای الحاق کرانه باختری پایان رژیم صهیونیستی را رقم بزند.

ساکنان کرانه باختری با اجرا شدن این طرح شاید قوانینی را که مقاومت فلسطین آن را رد کرده کنار بگذارند و بفهمند که صهیونیست‌ها به دنبال ایجاد یک کشور برای فلسطینی‌ها که شبیه یک گذرگاه جدا شده از کشورهای عربی اسلامی است هستند.

*بنیامین نتانیاهو به تازگی با هشدار به بنی گانتز اعلام کرده که وی یا باید طرح الحاق را بپذیرد یا انتخابات زود هنگام را. آیا اجرایی شدن الحاق کرانه باختری می‌تواند باعث فروپاشی کابینه اسرائیل شود؟

این اختلافات میان نتانیاهو و گانتز همانطور که رسانه‌های صهیونیستی از آن سخن گفته‌اند برآمده از توقف تماس‌ها با آمریکا است چرا که نظرات دو طرف در این خصوص متفاوت بوده و این به معنی کاهش حمایت آمریکا از نتانیاهو است.

هر چقدر که این اختلافات افزایش یابد احتمال فروپاشی کابینه اسرائیل نیز افزایش پیدا می‌کند. نتانیاهو که از زندانی شدن به دلیل اتهامات فسادش می ترسد به راحتی کرسی نخست وزیری را رها نکرده و در عین حال بر اجرایی شدن طرح الحاق کرانه باختری اصرار دارد. کما اینکه ممکن است این اختلافات مانع اجرای الحاق شود یا آن را به تأخیر بیندازد.

ما در برابر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز قرار داریم و نتانیاهو هیچ کسی را بهتر از دونالد ترامپ برای حمایت از خود پیدا نخواهد کرد. پیروزی جو بایدن در این انتخابات می‌تواند بسیاری از حساب و کتاب‌ها را به هم بریزد. اردن نیز منتظر پیروزی جو بایدن است چرا که «اَمان» با طرح الحاق و تبدیل کردن این کشور به سرزمین جایگزین فلسطینی‌ها مخالف است.

*مخالفت تشکیلات خودگردان فلسطین را با طرح الحاق کرانه باختری چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موضع گیری تشکیلات خودگردان فلسطین با این طرح صوری بوده و در حد عملی شدن گام‌های لازم پیش نمی‌رود. این تشکیلات منتظر عوامل خارجی بوده تا تغییراتی به وجود آورد. این تشکیلات دستکم می‌توانست از فلسطینی‌ها بخواهد به مقابله با ارتش رژیم صهیونیستی در صورت اجرایی شدن طرح الحاق روی آورند.

رژیم صهیونیستی نیز به خوبی از توخالی بودن تهدیدات تشکیلات خودگردان خبر داشته و اهمیتی به این تهدیدات نداده یا برای مقابله با آنها تلاش نمی‌کند.

*میزان جدیت مخالفت‌های بین المللی علیه الحاق کرانه باختری را تا چه حد ارزیابی کرده و آیا این مسأله بر روابط میان اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی تأثیرگذار خواهد بود؟

در عمل شاهد برخی اقدامات اروپایی در مخالفت با طرح الحاق بوده‌ایم. برخی از طرف‌های اروپایی از صهیونیست‌ها خواسته‌اند اقدامات یکجانبه انجام ندهند. همچنین برخی شخصیت‌های انگلیسی و فرانسوی در این خصوص وارد عمل شده‌اند اما معتقدم که این موضع گیری ها تنها بر روی کاغذ خواهد بود.

کشورهای اروپایی در حال حاضر شاهد شکاف داخلی بوده و با بحران‌های مالی و اقتصادی و بحران‌های داخلی رو به رو هستند و نمی‌توانند موضع گیری جدی در این خصوص داشته باشند. بحران کرونا نیز باعث شده کشورهای اروپایی در خوابی عمیق فرو بروند و نتوانند برای بحران‌های خود راهکاری دست و پا کنند.

*واکنش گروه‌های فلسطینی به الحاق کرانه باختری چگونه خواهد بود؟

تحولات فلسطین برای ما کمی مبهم است به طوری که به نظر می‌رسد گروه‌های فلسطینی نیز منتظر اجرای این طرح بوده اما آن را به مثابه اعلام جنگ می‌دانند. باید سلاح مقاومت فعال شده و موشک‌ها، تل آویو و شهرک‌های صهیونیست نشین را به دور از اقدامات دیپلماتیک معمول نشانه بروند.

اسرائیل هیچ زبانی جز زبان زور نمی فهمد چرا که شاهد آن بودیم که حزب الله لبنان چه کاری با اسرائیل کرد. حزب الله به رهبری سید حسن نصرالله، صهیونیست‌ها را مجبور به عقب نشینی از جنوب لبنان بدون هیچ پیش شرطی کرد.

*رهبر معظم انقلاب اسلامی بر نقش تشکیلات خودگردان بر آزادسازی فلسطین تاکید کرده‌اند. دیدگاه ایران را در این خصوص چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من شخصاً خیلی به کسانی که تشکیلات خودگردان را اداره می‌کنند، اعتماد نمی‌کنم. سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از نقش این تشکیلات در آزاد سازی فلسطین مربوط به مرحله بعد از الحاق و عملی شدن آن و جایگزین شدن برخی چهره‌های جدید در این تشکیلات است. اما این بار با حمایت محور مقاومت و تبدیل کردن کرانه باختری به غزه جدید، همگان تا آزاد سازی فلسطین در برابر اشغالگران سلاح به دست خواهند گرفت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر