۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۹۳۶۴
رئیس مرکز ضدتروریستی سازمان همسود با اشاره به تغییر فعالیت سازمان‌های تروریستی گفت: تروریست‌ها از خستگی کشورهای منطقه از «کرونا» استفاده می‌کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس در بیشکک، «اندی ناویکاف» رئیس مرکز ضدتروریستی سازمان همسود با اشاره به تهدیدات فعلی بر کشورهای عضو سازمان اظهار داشت: شیوع کرونا تغییرات جدی در فعالیت‌ سازمان‌های تروریستی در روسیه و دیگر کشورهای عضو سازمان همسود ایجاد کرده است. شبه‌نظامیان از خستگی کشورها از کرونا استفاده می‌کنند.

وی گفت: از تأسیس مرکز ضدتروریستی سازمان همسود 20 سال گذشته و ما مسیر دشواری همراه با تشدید درگیری‌های منطقه‌ای، جهانی و بحران‌های اقتصادی جهانی را گذراندیم. در این مدت فعالیت‌ سازمان‌های تروریستی تغییر کرده و تبدیل به ابزار ابرقدرت‌ها برای رسیدن به اهداف خود در پروسه‌های سیاسی و ژئوپلیتیکی شده که با توجه به این تغییرات کشورهای سازمان توانستند ساختار مؤثر در زمینه مبارزه با تروریسم ایجاد کنند.

این مقام تصریح کرد: در سال‌های اخیر رهبران کشورهای عضو سازمان همسود اختیاراتی مانند تبادل اطلاعات، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، مبارزه با تأمین مالی تروریسم، مقابله با ایدئولوژی تروریستی در فضای مجازی را افزایش دادند که تمام این موفقیت‌ها به دلیل تعاملات دائم شورای رؤسای نهادهای امنیتی کشورهای سازمان همسود ممکن شد.

ناویکاف خاطر نشان کرد: طی 20 سال گذشته کشورهای سازمان با تداوم همکاری اعتماد و شفافیت برای تأمین امنیت منطقه‌ای را توسعه دادند و به اهداف خارجی سازمان نیز پرداختند.

وی افزود: خوشبختانه، طی 20 سال گذشته اعضای سازمان نه تنها در انجام اقدامات با یکدیگر  هماهنگ بلکه موفق به ایجاد سامانه دفاع از تهدیدات تروریستی شدند. وجود تهدیدات مشترک ناشی از تروریسم بین‌المللی و آمادگی کشورها برای تقویت همکاری به تحقق اهداف سازمان کمک کرده است.

رئیس مرکز ضدتروریستی همسود اظهار داشت: در حال حاضر اعلام تأثیرات منفی شیوع کرونا ممکن نیست اما می‌توان تحولات را بررسی کرد. قرنطینه عمومی و بسته شدن مرزها منجر به کاهش فعالیت‌های تروریستی شد و شبه‌نظامیان امکان تردد چه در داخل کشورها و چه خارج از کشور را نداشتند.

این مقام عنوان کرد: بر اساس اطلاعات کارشناسان نهادهای امنیتی سازمان همسود تمام فعالیت سازمان‌های تروریستی به فضای مجازی معطوف شده و برای استخدام شبه‌نظامیان جدید در این فضا تلاش کردند.

ناویکاف گفت: کاهش کیفیت زندگی، افول وضعیت اقتصادی شهروندان و شرایط روانی و روحی ایجاده شده موجب گسترش ایدئولوژی افراطی شد که چالشی بزرگ برای اجتماع است.

وی تصریح کرد: در حالی که کشورهای منطقه برای تأمین امنیت بهداشتی و نجات شهروندان خود تلاش می‌کنند، آنان به دنبال افزایش تعداد شبه‌نظامیان هستند. فراخوان نمایندگان سازمان‌های افراطی برای گسترش کرونا در اماکن عمومی و نهادهای دولتی برای تعضیف ساختارهای دولت نیز برنامه‌ریزی شده است.

این مقام خاطر نشان کرد: چنین اقداماتی تهدید اطلاعاتی- روانی جدیدی برای جمعیت‌های سازمان همسود محسوب می‌شود.

رئیس مرکز ضدتروریستی ادامه داد: تا پیش از این، ابعاد چالش‌های جدید را بررسی نکرده‌ بودیم.

این مقام تصریح کرد: در نخستین مراحل شیوع کرونا تروریست‌ها به دلیل قطع شدن مسیرهای قاچاق مواد مخدر، سلاح و مواد انفجاری فعالیتشان را متوقف کردند. سازمان‌های افراطی برای تنوع بخشیدن به منابع مالی، از سامانه‌های مالی اینترنتی استفاده کردند اما همچنان در تردد مواد مخدر، سلاح و غیره با مشکل مواجه هستند.

وی خاطر نشان کرد: هدف نهادهای امنیتی کشورهای سازمان تقویت تعاملات بین سرویس‌های مرزی و سرویس‌های گمرکی جهت شناسایی قاچاقچیان و جلوگیری عبور محموله‌های تروریست‌ها از مرزهای مشترک است.

ناویکاف گفت: اطلاعات درباره احتمال گسترش کرونا توسط تروریست‌ها مورد توجه کارشناسان سازمان همسود قرار گرفته است اما باید توجه داشت که افراطگرایان امروز دسترسی به چنین تکنولوژی‌ و آزمایشگاهی ندارد.

وی اظهار داشت: در قلمروی کشورهای منطقه آزمایشگاه‌هایی متعلق به کشورهای خارج از منطقه و انجمن‌های خصوصی  وجود دارد که البته نگرانی ویژه در مورد آزمایشگاه‌های آمریکا در اوکراین و گرجستان است که در آنجا ویروس و میکروب‌های خطرناک نگهداری می‌شوند.

ناویکاف گفت: مرکز ضدتروریستی سازمان همسود به همکاری بین‌المللی ادامه خواهد داد و با توجه به شیوع کرونا فعالیت خود را در فضای مجازی ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه‌های ویژه در کشور عضو سازمان در زمینه مبارزه با تروریسم با شرایط کنونی آماده می‌شود و برای هرگونه اقدامی آماده هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر