۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۵۹۳۲۹
سردار دکتر غلامرضا جلالی در همایش ملی پدافند شیمیایی:
سردار دکتر غلامرضا جلالی با بیان اینکه تدوین طرح‌های پاسخ اضطراری در همه زیرساخت‌های شیمیایی باید به یک الزام تبدیل شود گفت: نیازمند نظام جامع پدافند شیمیایی هستیم.
به گزارش خبرنگار پایداری ملی سردار دکتر غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در سخنانی در همایش ملی پدافند شیمیایی که در سالن صدرای دانشگاه بقیه الله برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بمباران شیمیایی سردشت، اظهار کرد: دنیای به اصطلاح متمدن، سلاح‌های شیمیایی تولید می‌کند و در اختیار کسانی مانند صدام قرار می‌دهد و تعیین این روز در جهان برای مقابله با سلاح شیمیایی شاید بیشتر جنبه نمادین داشته باشد تا واقعی.


جهان دربرابر هلوکاست سردشت و حلبچه سکوت می‌کند

وی افزود: متهمان دیروز در بمباران سردشت کشورهایی غربی هستند و مشخص نیست چرا از مجازات عاملان آن و محاکمه‌شان خودداری شده است. چرا هنوز ماجرای هولوکاست که سالها از جنگ جهانی دوم می‌گذرد همچنان پیگیری می‌شود اما برای هولوکاست حلبچه و سردشت کاری در جهان انجام نمی‌شود.

سردار دکتر جلالی افزود: به چه دلیل و با کدام منطق مواد شیمیایی خطرناک در اختیار صدام قرار گرفت تا این جنایت غیرانسانی رخ دهد؟ امروز غربی‌ها و مشخصا آمریکا موضع طلبکارانه دارند و این درحالی است که خودشان از داعش حمایت می‌کنند و سلاح شیمیایی در اختیار داعش قرار می‌دهند، اما به این بهانه واهی که دولت سوریه از این سلاح استفاده کرده است به این کشور حمله می‌کنند. آیا اگر ناظران جهانی کور یا کر نباشند می‌توانند به خوبی این موضوع و شکل استفاده از آن را پیگیری کنند.

فتوای مقام معظم رهبری در تحریم تسلیحات شیمیایی باید به عنوان منشور حقوق بین الملل ثبت شود

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری درباره حرام بودن کاربرد سلاح‌های شیمیایی گفت: این انتظار وجود دارد که ثبت این فتوای جامع به عنوان یک سند اخلاقی و حقوق بین الملل در سطح جهانی پیگیری جدی شود.

سردار دکتر جلالی افزود: امروز باید الزامات جدی‌تر و دقیق‌تری برای کنترل سلاح‌های شیمیایی و پیگیری موارد استفاده از آن در جهان ایجاد شود.

صنعت شیمیایی یکی از ارکان توسعه اقتصادی کشور

وی با بیان اینکه ما کشور غنی در زمینه ذخایر منابع طبیعی و مواد معدنی است، گفت: همین ظرفیت سبب شده تا در طول ۲۰ سال گذشته تبدیل به یک قطب جهانی برای تولید مواد شیمیایی و پتروشیمی شویم. اکنون صنعت پتروشیمی کشور ما به موتور محرکه اقتصاد و جایگزینی برای فروش نفت تبدیل شده است و این می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال، تولید و درآمدهای پایدار ایجاد کند.

سردار دکتر جلالی ادامه داد: این توفیقات نتیجه و ثمره خون شهدا و جانبازان شیمیایی است که امروز، کشور ما توانسته‌ است صنایع شیمیایی مانند تولید مواد شوینده، پلاستیک، سموم کشاورزی و ... ایجاد کند که می‌تواند زمینه خودکفایی کشور و اشتغال هزاران نفر را فراهم کند.

بازنگری در مکانیابی زیرساخت های شیمیایی یک ضرورت است

وی با بیان اینکه استقرار زیرساخت‌های شیمیایی در کنار شهرها شاید از نظر اقتصادی، سبب رونق منطقه شود اما این کار مخاطراتی نیز به همراه دارد و از همین رو باید در مکان گزینی این مراکز، الزامات امنیتی، ایمنی، بهداشتی و زیستی به خوبی رعایت شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با گسترش شهرها، امروز شاهد وجود مراکز پرخطر شیمیایی در درون شهرها هستیم، تصریح کرد: این مراکز به سبب مخاطراتی که به دنبال دارند باید به هر شکلی از شهر خارج شوند.

نیازمند نظام جامع تدوین و اجرای قوانین پدافند شیمیایی هستیم

سردار دکتر جلالی اظهار داشت: ما نیازمند ایجاد یک سیستم متمرکز برای تدوین و اجرای مقررات و قوانین پدافند شیمیایی هستیم تا به واسطه آن پروتکل‌های ایمنی لازم برای اداره کارخانه‌های شیمیایی تدوین و اجرایی شود. همچنین باید در زمینه آموزش‌های مربوط به پدافند شیمیایی به پرسنل این صنایع و مردم اقدام جدی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امکانات موجود برای درمان بیماران شیمیایی نیاز کل کشور را برآورده نمی‌کند از همین رو باید نظام درمان ترومای شیمیایی‌ را گسترش و توسعه دهیم.

تمامی زیرساخت های شیمیایی باید طرح های پاسخ اضطراری داشته باشند

به گفته سردار دکتر جلالی، باید برای همه ارکان کشور به ویژه صنایع، طرح های پاسخ اضطراری به حادثه شیمیایی را فراهم کنیم و با برپایی رزمایش‌های سالانه، آمادگی خود را برای واکنش سریع در مواقع حوادث و رخدادها حفظ کنیم.

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه حفاظت دقیق و تخصصی سایبری مسئله مهمی است، گفت: ما یک نظام پدافند سایبری برای زیرساخت‌های کشور لازم داریم تا زیرساختهای ما در برابر حملات سایبری خارجی دارای پایداری قابل قبول باشند و خدمت رسانی از زیرساخت ها مختل نشود.

وی یادآور شد: باید هر آنچه لازم است برای تامین ایمنی و امنیت زیرساختها و الزامات لازم برای مقابله با تهدیدات شیمیایی انجام دهیم. 

رزمایش های مستمر ضرورت ارتقای آمادگی در زیرساخت های شیمیایی

سردار دکتر جلالی تصریح کرد: صرف وجود تجهیزات به ما کمک نمی‌کند. اگر سازماندهی و مدیریت و آموزش و تمرین نباشد ایمنی برای ما ایجاد نمی‌شود برای همین است که تاکید داریم که همه زیرساخت‌های شیمیایی باید از طرح‌های پاسخ اضطراری برخوردار باشند.

وی اظهار کرد: این طرح‌ها باید به صورت منظم و مداوم تمرین شود تا به طور کامل بر آن تسلط و آگاهی ایجاد شود. در حوزه پدافند غیرعامل مهمترین کار در مقابله با تهدیدات شیمیایی حفظ جان مردم است و هر کاری که این بخش را تهدید کند باید به بهترین شیوه با آن مقابله شود.

مجهزترین اورژانس پدافند شیمیایی غرب آسیا در بیمارستان بقیه الله (عج) قرار دارد

همچنین سردار جلالی در حاشیه همایش ملی پدافند شیمیایی که امروز یکشنبه ۸ تیر برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: ما در سازمان پدافند غیرعامل «نظام جامع پدافند شیمیایی کشور» را طراحی کرده‌ایم و در قالب یک اکوسیستم پدافند شیمیایی، در حال اجرایی کردن بخش‌های مختلف آن هستیم. 

وی با بیان اینکه بیمارستان بقیه الله (عج) قطب درمان مصدومیت‌های شیمیایی در کشور است گفت: مجهزترین اورژانس پدافند شیمیایی غرب آسیا در بیمارستان بقیه الله (عج) قرار دارد. 

رییس سازمان پدافند غیرعامل افزود: کارخانجاتی در کشور تجهیزات حفاظت شیمیایی و بهداشتی را با استاندارد‌های جهانی تولید می‌کنند و در این زمینه کاملا خودکفا هستیم. 

سردار جلالی با بیان اینکه مباحث شیمیایی باید به صورت منظم آموزش داده و تفهیم شود و به همین دلیل لازم است که رزمایش‌های جدیدی در این زمینه داشته باشیم، گفت: در حوزه مباحث شیمیایی در سال ۹۹ هم رزمایش‌های استانی و هم رزمایش تخصصی در مراکز پرخطر شیمیایی خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی جزو متهمین و شریک صدام در بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه هستند، گفت: پیشنهاد ما تشکیل یک دادگاه بین المللی برای همه کسانی است که در بمباران‌های شیمیایی صدام او را کمک و تجهیز کردند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر