۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۵۹۲۱۲
در جلسه هم اندیشی نخبگان علمی کشور با مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ارزیابی و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه سیاست‌های زیربنایی، پدافند غیرعامل، کمک و همیاری نخبگان جوان و متخصصان علمی تاکید شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از میزان، طبق اعلام اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، با حضور جمعی از نخبگان علمی کشور، جلسه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر پیرامون سیاست‌های کلی مرتبط با مسائل دفتر امور زیربنایی و تولید در مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

در این جلسه محمد حق‌شناس، سرپرست دفتر امور زیربنایی و تولید مرکز با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری: «آنچه نگاه به نخبگان را به‌عنوان یک فریضه و واجب غیرقابل‌اجتناب بر همه‌ی مسئولان لازم می‌کند، یک هدف بزرگ است... آن هدف عبارت است از تبدیل کشور ایران به کشوری پیشرفته، قدرتمند، شریف صاحب حرف نو در مسائل بشری و در مسائل بین‌المللی»، استفاده از ظرفیت نخبگان را توسط همه نهاد‌های کشور لازم دانسته و همچنین استفاده از ظرفیت کارشناسی آنان را در حیطه وظایف نظارتی و ارزیابی فرض مطلق دفتر زیربنایی و تولید برشمردند.

وی ضمن معرفی مرکز و دفتر زیربنایی و تولید، به شرح اهداف و برنامه‌های نظارتی و ارزیابی این دفتر در سال ۱۳۹۹ پرداختند و موضوع رصد و ارزیابی حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام را امری دائمی و مستمر معرفی کردند که نیازمند نظارت همگانی و بالأخص نخبگانی است. ایشان تأکید کردند لازم است همواره قبل از آنکه در کشور شاهد انحراف از این سیاست‌ها باشیم، ارزیابی پیشینی و به هنگام انجام شود و هشدار‌های کارشناسی و تخصصی نسبت به آن داده شود تا دستگاه‌های نظارتی و اجرایی در جریان آن قرار گیرند و بااتصال به بدنه نخبگانی کشور پیشنهاد‌های به‌روز را برای بهبود رویه‌های اجرایی از متخصصان و نخبگان جوان دریافت کرده و آن را به‌کارگیرند.

در این جلسه، هرکدام از بسته‌های سیاست‌های کلی نظام در حوزه‌های: انرژی، منابع طبیعی، منابع آب، بخش معدن، حمل‌ونقل، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه، بخش شهرسازی، بخش مسکن، پدافند غیرعامل، آمایش سرزمین، محیط‌زیست، بخش کشاورزی و بخش صنعت تشریح و مفاد آن بررسی شد. همچنین بر لزوم ارزیابی دقیق و ژرف میزان تحقق هر یک از این سیاست‌ها با ابزار علمی و زبانی ساده و قابل‌فهم نیز تأکید شد.

حق‌شناس با درخواست از متخصصان علمی برای کمک در بحث نظارت و ارزیابی و تهیه گزارش‌های ارزشمند و مفید، اصل استفاده از دانش تخصصی و نقطه نظرات کارشناسی را در بررسی اجرای سیاست‌های کلی مهم دانسته و آن را از حیث نداشتن سوگیری‌های سلیقه‌ای یا شخصی و داشتن دقت بالا و حرفی نو لازم شمردند.

وی با اشاره به راه‌های مختلف همکاری نخبگان با دفتر امور زیربنایی و تولید مرکز، همچنین از حضار و سایر افراد متخصص خواستند که پیشنهاد‌ها و نظرات خود را پیرامون نوع و نحوه همکاری با حوزه ارزیابی و نظارت این دفتر ارائه دهند.

در ادامه این جلسه، عرب اسدی، جانشین مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در حوزه‌ی تخصصی ارزیابی و نظارت بر سیاست‌های کلی، مشکلات و فرصت‌های این حوزه را برای نخبگان مطرح کرده و تأکید داشتند در بحث سیاست‌گذاری در ایران سه حلقه مفقوده وجود دارد که لازم است نخبگان و متخصصان علمی به آن‌ها توجه کنند؛ ایشان با بیان اینکه الگوی سیاست‌گذاری مناسب در هر حوزه، الگویی برای سنجش آثار و پیامد‌های هر سیاست و داشتن شاخص برای ارزیابی دقیق و متناسب با هر سیاست، سه حلقه مفقوده سیاست‌گذاری هستند تاکید نمودندکه می‌توان با انجام جلسات گفتگو و بررسی‌های علمی و کارشناسی به همت نخبگان کشور این الگو‌ها را تدوین و ایجاد کرد.

در انتهای جلسه نیز حاضرین به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و نسبت به همکاری با مرکز در موضوعات مرتبط با دفتر زیربنایی و تولید اعلام آمادگی نمودند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر