۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۵۹۱۸۵
یک نماینده مجلس گفت: اگر در کشورهای اروپایی جریان سالمندی طی ۱۰۰ سال به تدریج اتفاق افتاد، ما طی ۳۰ سال آینده کشوری با جمعیت پیر خواهیم شد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از تسنیم، زهره الهیان نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه باید به جمعیت از ابعاد مختلف پرداخته شود، گفت: یکی از ابعاد، دورنمای اقتصادی ماست که تأثیرگذار است.

این نماینده مجلس ادامه داد: تغییر ساختار جمعیت ما را به سمت سالمندی پیش می‌برد و اگر در کشورهای اروپایی جریان سالمندی طی 100 سال به تدریج اتفاق افتاد، ما طی 30 سال آینده کشوری با جمعیت پیر هستیم و این در شرایطی است که زیرساخت‌های لازم را فراهم نکردیم و برای سالمندی جمعیت آماده نیستیم.


وی درباره شعار «فرزندکمتر، ‌زندگی‌بهتر» در سالهای اولیه سیاست‌های جمعیتی گفت: متأسفانه قوانین و سیاست‌های ما تا به حال رویکرد آینده‌نگرانه نداشته و از پژوهشگران در این زمینه استفاده نکردیم.

وی افزود: در کشورهای توسعه‌یافته تصمیم‌های کلان ملی با رویکرد آینده‌پژوهانه اتخاذ می‌شود، اما تا زمانی که رهبری در سال 91 نسبت به کاهش جمعیت هشدار ندادند، متأسفانه مسئولان به فکر نبودند و آینده‌پژوهان هم رصد لازم را در این زمینه نداشتند.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات درباره زمزمه‌های تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت در مجلس یازدهم گفت: زمزمه‌ها در مجلس یازدهم به این دلیل بود که ساختاری در مجلس برای نظارت بر حسن اجرای قوانین داشته باشیم و همچنین در بحث قانون‌گذاری این شرایط برای مجلس فراهم شود.

الهیان افزود: از مجلس هفتم تا به حال قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرا نشده است و حدود 13 میلیون جوان در سن ازدواج داریم و امکانی برای ازدواج آنها به جز یک وام ازدواج فراهم نکردیم.

وی ادامه داد: این کمیسیون ویژه این اختیار را به نمایندگان می‌دهد که این موضوعات را پیگیری و نظارت کنند و مجلس توانایی حل این مشکلات را دارد. اگر مجلس تشخیص دهد که دولت کوتاهی کرده، با قوه نظارتی پیش خواهد رفت.

الهیان یادآوری کرد: درحال حاضر ما ساختاری متناسب با نیاز جوانان نداریم و همان ابتدای تشکیل وزارت ورزش و جوانان این هشدار را دادیم که بحث ورزش منجر به کمرنگ‌شدن توجه به جوانان نشود که آقای عباسی وزیر وقت قول داد چنین اتفاقی نیفتد، اما افتاد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر