۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
کد خبر: ۵۹۱۸۱
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد دولت متبوعش در حال همکاری با متحدان خود برای تحت فشار گذاشتن ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
به گزارش پایداری ملی به نقل از رویترز، «اگنس ون درمول» سخنگوی وزرات امور خارجه فرانسه روز سه‌شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که دولت متبوعش با همکاری انگلیس و آلمان تلاش می‌کند تا ایران را برای آنچه وی «همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خواند، تحت فشار بگذارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ضمن اعلام این مطلب به خبرنگاران گفت: «وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار دسترسی [به سایت‌های هسته‌ای] می‌شود، ایران باید مانند هر کشور دیگری بدون تأخیر و شرط گذاشتن، به بازرسان آژانس اجازه بازدید بدهد.»

وی افزود: «این مسئله برای حفظ اقتدار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قدرت رژیم راستی‌آزمایی آن ضروری است.»

روز دوشنبه فرانسه، انگلیس و آلمان در قطعنامه پیشنهادی خود به شورای حکام خواستار همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

بعد از ظهر امروز سه‌شنبه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به‌منظور دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرده بود، در پایان این سفر درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران اعلام کرد: « آمریکایی‌ها با همکاری رژیم صهیونیستی و برخی دیگر تحرکاتی را در طول دو یا سه سال گذشته برای ایجاد فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌منظور نابود کردن برجام صورت داده‌اند. متأسفانه در گزارش اخیر آژانس شاهد به نتیجه رسیدن قسمتی این این فشارها بودیم و نیاز هست به همکاری و همفکری برای اینکه اجازه ندهیم این سیاست به نتیجه مطلوب طراحان آن یعنی نابود کردن برجام برسد. در این قضیه ما به همراه روسیه، چین و تعدادی دیگر از کشورها اهداف مشابهی داریم.»

مقامات اروپایی در حالی طی هفته‌های اخیر از ضرورت همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن گفته و اکنون نیز اقدام به پیشنهاد  قطعنامه‌ای در این خصوص کرده‌‌اند که با انجام ندادن تعهدات مشخص خود ذیل برجام، باعث شدند که ایران نیز متقابلاً تصمیم به تعدیل تعهدات خود ذیل برجام بگیرد.

شورای‌عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398‌ در واکنش به کوتاهی کشورهای اروپایی در اجرای وعده‌هایشان، در بیانیه‌ای اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی و حقوق تصریح‌شده خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود ذیل برجام را متوقف خواهد کرد.

پس از آن ایران طی 5 مرحله با فواصل 60روزه اقدام به کاهش تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام کرد و بین این مراحل به طرف‌های اروپایی اعلام کرد که اگر آنها به تعهدات خود ذیل برجام عمل کنند، ایران آمادگی دارد که برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود ذیل برجام با آنها مذاکره کند.

در پی تداوم بی‌اعتنایی طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود ذیل این توافق چندجانبه، جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه 15 دی‌ماه 1398 در بیانیه‌ای اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد، بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.

در این بیانیه نیز تأکید شد که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچون گذشته ادامه خواهد یافت و در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر