۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶
کد خبر: ۵۹۱۵۶
یک رسانه رژیم صهیونیستی در گزارشی ابعاد جدیدی از رخنه و نفوذ صهیونیست‌ها را در کشورهای عربی به ویژه مصر و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس افشا کرد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، شبکه اول تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد از کنیسه تا سریال های تلویزیونی همگی در راستای منافع اسرائیل قرار دارند.

 اوویر وینتر تحلیلگر صهیونیست در گزارشی تحلیلی در این شبکه اعلام کرد: دولت ها در کشورهای اعتدال گرا(عنوانی که برای رژیمهای سازشکار عرب به کار می برند) در حال تغییر مواضع خود در قبال اسرائیل هستند و با وجود آن که هنوز میزان تاثیر پذیری جامعه از این تغییر رویکرد مشخص نیست، اما باید به این مسئله هم توجه داشت که نگاه مردم کشورهای عربی به یهودیان و موضع آنها در قبال آنان با موضع شان در قبال اسرائیل و صهیونیسم تفاوت دارد.

به گفته این تحلیلگر از چندی پیش موج تغییر مواضع و رفتارها با اسرائیل سرعت بیشتری به خود گرفته است ، ژانویه گذشته کنیسه ایلیا در اسکندریه با حضور وزیر میراث مصر و شماری از مسئولین به همراه چند سفیر خارجی و رهبران اقلیت یهودی افتتاح شد.

گرچه اعضای سفارت (رژیم صهیونیستی) به این مراسم دعوت نشدند اما آنها توانستند یک ماه بعد از آن در مراسم دینی که در این کنیسه برگزار شده بود شرکت کنند.

همزمان با این رخداد سفارت ایالات متحده آمریکا در قاهره نیز از تامین هزینه بازسازی گورستان "البساتین" که متعلق به یهودیان پایتخت است خبر داد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است ، این تکاپو صرفا مختص مصر نیست بلکه شاهد رفتارهای مشابهی در کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستیم ، در ابوظبی به زودی مجتمع "منزل خانواده ابراهیم" که در برگیرنده مسجد ، کنیسه و کلیسا است تا 2022 افتتاح خواهد شد.

دبی نیز مدتهاست (از سال 2018) یک کنیسه برای یهودیان ساکن این شیخ نشین اختصاص داده است که معمولا خارجی های مقیم از آن استفاده می کنند.

شیخ نشین بحرین نیز که دارای اقلیت یهودی کوچکی از یهودیان عراقی تبار است ، نیز تلاش می کند تا تمام مراسم دینی از جمله اعیاد یهودی را در این کشور گرامی بدارد.

شبکه تلویزیونی ام بی سی نیز اخیرا سریالی را درباره مشکلات اقلیت یهودی در کویت پیش از سال 1948 ( تشکیل رژیم صهیونیستی) روی آنتن برد.

این سریال که در منطقه خلیج فارس تولید و فیلم برداری شده است یکی از دهها سریالی است که در پر بیننده ترین زمان سال یعنی ماه رمضان در معرض دید بینندگان قرار گرفت که البته دست اندرکاران آن به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و متهم به تلاش برای عادی سازی روابط با اسرائیل شدند.

اما این روابط چیز تازه ای نیست، رهبران ، سفرا و شخصیت های مختلف سیاسی مصر ، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و مغرب عربی روابط بسیار مستحکم و طولانی مدتی با شخصیت های یهودی آمریکایی و سازمان های یهودی در آنجا دارند.

در مصر رئیس جمهور عبدالفتاح السیاسی با مسئولین و شخصیت های مهم یهودی از جمله رئیس کنگره جهانی یهودی و اعضای سازمان های یهودی در ایالات متحده و کانادا دیدار کرد.

محمد بن سلمان نیز در سال 2018 با نمایندگان اقلیت یهودی در ایالات متحده دیدار کرد.

در حالی که در فوریه 2020 خاخام دیوید بن روزین از کمیته یهودیان آمریکا (گروه فشار) (AJC) هم به دیدار سلمان پادشاه عربستان رفت.

محمد بن عیسی رئیس گروه موسوم بهشورای جهان اسلام که از نزدیکان بن سلمان و وزیر سابق کابینه عربستان بود نیز از پادگان هولوکاست دیدن به عمل آورد تا بلندپایه ترین شخصیت اسلامی باشد که از این مرکز دیدن کرده است.

او البته در سال 2017 هم با روزنامه معاریو گفتگو کرده و در سال 2019 نیز از موزه جنایت نازی ها در واشنگتن دیدن کرده بود.

او در سایه شیوع ویروس کرونا هم از پیروان تمام ادیان خواست تا دوشادوش یکدیگر به مبارزه با این ویروس بپردازند و در گفتگویی با شبکه سعودی العربیه یهودیان را برادران مسلمانان توصیف و بر اهمیت جدایی دین از سیاست تاکید کرد.

به اعتقاد این نویسنده که از وی به عنوان کارشناسان مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی (INSS) نام برده شده ، گرچه کشورهای عربی تلاش می کنند تا به این رویکرد خود چهره همکاری دینی ببخشند اما در واقع پالس های مثبت خود را برای رژیم صهیونیستی ارسال می کنند به ویژه که از این طریق به دنبال تقویت جایگاه اسرائیل و توصیف آن به عنوان ادامه تاریخ یهودیت است ، همچنین از طریق تبلیغ برای همزیستی به دنبال آماده سازی برای پذیرش همزیستی با ساختار حاکم بر تل آویو هستند تا جایگزین اصل دشمن بودن دائمی اسرائیل شود.

نویسنده در پایان نیز توصیه می کند تا تل آویو فضا را برای اقدامات کشورهای شورای همکاری به منظور عادی سازی روابط به همین شکل باز نگه دارد، زیرا در چنین شرایطی کمتر مورد انتقاد جوامع خویش قرار گرفته و به تدریج شرایط سیاسی مناسب را برای عادی سازی روابط فراهم کنند.

بیشتر بخوانید
حماس: سفیر امارات در واشنگتن، گدای عادی سازی روابط است

گام جدید در عادی سازی با صهیونیست‌ها/ فعالیت توییتری جامعه یهودیان در امارات

از سوی دیگر تسفی بارئیل تحلیلگر ارشد روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم در تحلیلی از رویکرد سعودی ـ اماراتی به سوی تل آویو به ویژه بعد از مقاله دیپلمات اماراتی در روزنامه یدیعوت احارانوت نوشت: باید بگویم نه تنها در امارات متحده عربی بلکه در اکثر کشورهای عربی رژیم های آن (رژیم) اسرائیل را نه تنها یک واقعیت بالفعل بلکه یک متحد بالقوه می دانند که می تواند به آنها در مقابله با قدرت جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی کرده و کلید گسترش روابط آنها با ایالات متحده باشد.

به اعتقاد نویسنده دلیل مخالفت علنی کشورهای عربی همچون اردن با الحاق مناطق جدیدی از کرانه باختری بیش از آن که به دلیل اصل کار باشد وحشت از قیام مردمی است که می تواند رژیم های عربی را با چالش بزرگی روبرو کند.

به گفته بارئیل در اینکه عربستان و امارات متحده عربی از توافق قرن و الحاق اراضی حمایت می کنند شکی نیست اما در این رابطه از رویکرد کوشنر داماد ترامپ درباره این که این کار نباید بدون هماهنگی و به شکل یک جانبه انجام شود ، حمایت می کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر