۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۵۹۱۱۸
در دیدار سردار دکتر جلالی و دکتر خاوازی مطرح شد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و وزیر جهاد کشاورزی در نشستی مشترک موضوع ارتقای همکاری و هم افزایی ها را مورد بحث و ارزیابی قرار دادند.
به گزارش پایداری ملی و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پدافند غیرعامل کشور، نشست تخصصی «بررسی ابعاد پدافند غیرعامل در حوزه ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی» با حضور سردار دکتر غلامرضاجلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، دکتر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان مربوطه برگزار شد.

نظام کشاورزی کشور یکی از ارکان تاب آوری ملی است

در این نشست سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اهمیت مسائل پدافند غیرعامل در حوزه کشاورزی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت و مزیت‌های کشور ما در حوزه کشاورزی شاهد تاب آوری خوبی در این حوزه به ویژه در شرایط تحریم بودیم که با وجود فشارها در حوزه تامین غذا دچار مشکلات اساسی نشدیم.

کالاهای راهبردی غذایی بدون درنظر گرفته صرفه اقتصادی احتمالی  باید در داخل تولید شوند 

وی با بیان اینکه مباحثی در مورد بهینه سازی مصرف آب در سالهای اخیر در کشور وجود داشت که تبدیل به بهانه‌ای برای از رده خارج کردن تولید برخی محصولات راهبردی کشاورزی در داخل کشور بود، تاکید کرد: در این زمینه هرگز نباید تحت تاثیر فشار تبلیغات یا مسائلی از این دست قرار بگیریم چون یکی از اهداف راهبردی کشور تامین اقلام غذایی راهبردی است که در هر شرایطی باید در داخل تولید و استقلال کشور در این زمینه حفظ شود. کما اینکه در آنچه در بحران کرونا رخ داد اهمیت این موضوع بیش از پیش مشاهده شد.

افزایش هماهنگی ها برای کنترل بیماری های احتمالی مشترک بین دام و انسان 

سردار دکتر جلالی با بیان اینکه در حوزه دام نیز ما با مسائل با اهمیتی روبه رو هستیم که سلامت دام و بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله آن است، توضیح داد: واقعیت این است که در این حوزه بین وظایف وزارت جهاد در حوزه دامپزشکی و وزارت بهداشت در حوزه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، همپوشانی‌هایی وجود دارد و در عین این همپوشانی، هماهنگی‌ها باید تقویت شود و قرارگاه پدافند زیستی در این حوزه آمادگی کامل برای ایجاد این هماهنگی را داراست.

پیشنهاد تشکیل ساختار منسجم قرنطینه دامی

وی با بیان اینکه در حوزه پدافند غیرعامل این هماهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: در این زمینه استقرار یک سیستم یک پارچه و بسیج منابع استانی برای کنترل، پیشگیری و مقابله با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یک ضرورت است. در همین راستا و در چهارچوب پدافند زیستی برای استان‌های مختلف الگوهایی طراحی شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه رزمایش های استانی در سال جاری حداقل در سه استان برگزار می شود، تصریح کرد: در موضوع دام، تقویت ساختار منسجم قرنطینه یک ضرورت جدی است و سازمان پدافند غیرعامل کشور در این زمینه آمادگی همکاری دارد.

مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی نیازمند یک بازمهندسی است

سردار دکتر جلالی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اهمیت حیاتی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در مباحث پدافند غیرعامل کشور گفت: به نظر می‌رسد ما در این موسسه نیازمند یک بازمهندسی و بازنگری در ساختار هستیم. کرونا نیز اهمیت این موسسه را بیش از پیش مشخص کرد و این در حالیست که از ظرفیت‌های این موسسه آنگونه که باید و شاید استفاده نشد، در حالیکه موسسه رازی می‌تواند در زمینه پدافند زیستی نقش بسیار پررنگی ایفا کند. 

پیشنهاد تاسیس مرکز کنترل بیماری های دامی در کشور 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه ما در مورد بیماری های مربوط به انسان ساختاری به نام مرکز کنترل بیماری ها CDC در وزارت بهداشت داریم که وظیفه آن جلوگیری و کنترل بیماری‌های واگیردار است، افزود: در حوزه دام نیز چنین ساختاری باید در وزارت جهاد کشاورزی وجود داشته باشد.  

سردار دکتر جلالی همچنین با تاکید بر اهمیت مرزبانی زیستی و کنترل مرزها جهت ورود و خروج عوامل زیستی اظهار داشت: سازمان پدافند غیرعامل کشور با همکاری سایر دستگاه‌های متولی، آیین‌نامه مرزبانی زیستی را آماده کرد و به تصویب رساند که نقش همه دستگاه‌ها در این حوزه مشخص شده است. 

پیشنهاد تاسیس نظام منطقه ای مقابله با بیماری های دامی و طیور

وی با بیان اینکه موضوع نظام منطقه ای مقابله با بیماری های دامی و طیور بین همسایگان نیز یک
ضرورت جدی و دارای اولویت است، خاطرنشان نمود: در چهارچوب مرزبانی زیستی می توان موضوعات پیمان های منطقه ای در این حوزه را نیز در دستور کار قرار داد تا سطح همکاری های منطقه ای ارتقا پیدا کند.

وی تصریح کرد: در سال 96 یک مانور پدافند زیستی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار کردیم که اتفاقا سناریوی آن، مقابله با شیوع بیماری های واگیردار تنفسی و از خانواده کروناویروس بود تا نقاط قوت و ضعف مشخص شود. از جمله مسائلی که ما در این مانور با آن روبه رو شدیم این بود که به نظر می رسد در حوزه دامی، مسائل مربوط به مرزبانی زیستی باید تقویت شود.

آمادگی کامل وزارت جهاد کشاورزی برای همکاری با سازمان پدافند غیرعامل کشور

دکتر کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در این دیدار با تاکید بر اهمیت مسئله پدافند غیرعامل به ویژه مسائل مربوط به پدافند زیستی اظهار داشت: مسائل مربوط به دفاع زیستی کشور از جمله مقوله هایی است که در صورت غفلت از آن به ناگاه کشور را با چالش های جدی روبه‌رو می کند و به کشور ضربه ای اساسی می زند. از همین رو آمادگی کامل خود را برای همکاری با سازمان پدافند غیرعامل کشور اعلام می‌کنم.

وی همچنین با تاکید بر مباحث مربوط به مرزبانی زیستی تصریح کرد: سرنخ برخی از موضوعاتی که پدافند غیر عامل به آنها توجه دارد در توجه پروتکل‌های بین المللی و همکاری های منطقه ای است.

خاوازی با تاکید بر اهمیت مباحث مربوط به بانک‌های ژنوم گیاهی و جانوری نیز تصریح کرد: امروز اهمیت این موضوع برای دنیا مشخص شده است و کشورهای پیشرفته در این مورد سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام داده اند. امیدواریم در کشور ما نیز سرمایه‌گذاری در این زمینه مورد توجه قرار گیرد زیرا وجود این بانک‌ها به کشور قدرت می دهد. 

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه شورای راهبردی پدافند غیرعامل می بایست در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل و مسئول پیگیری مباحث کلیدی شود، گفت: امیدواریم به زودی بتوانیم اولین نشست این شورا را با هماهنگی سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار کنیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر