۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۵۹۱۱۵
«شورای عالی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل» در آستان قدس رضوی تشکیل و نخستین جلسه آن برگزار شد.
به گزارش پایداری ملی، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی در این جلسه که با حضور مدیران عالی این آستان مقدس در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: موضوع پدافند غیرعامل پیش از این به‌گونه‌ای متفاوت در آستان قدس رضوی وجود داشته است، اما در ساختار جدید این مهم به صورتی منسجم‌تر و جدی‌تر در قالب شورای عالی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل فعالیت خواهد کرد.

مصطفی خاکسار قهرودی با بیان اینکه تغییرات در ساختار آستان قدس رضوی، جایگاه «مدیریت بحران و پدافند غیرعامل» را به‌صورتی چشمگیر ارتقاء داده است، گفت: وسعت فعالیت مدیریت بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی در سال‌های گذشته معطوف به حوزه جغرافیای حرم مطهر بود، اما امروز در تمام ساختار و نظام آستان قدس رضوی مطرح‌شده است.

وی بابیان اینکه اهمیت نقش «مدیریت بحران و پدافند غیرعامل» برای مواجهه با مسائل و مشکلات جدید و پیچیده روزبه‌روز آشکارتر می‌شود، اظهار کرد: توجه و اهمیت دادن به موضوعات پدافند غیرعامل از جمله مواردی است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بارها بر رعایت آن درکشور تأکید و توصیه کرده‌اند. به همین منظور مقام معظم رهبری به‌کارگیری اصول پدافند غیرعامل و دفاع غیرنظامی را در قالب سیاست‌های کلی نظام در موضوع پدافند غیرعامل به مسئولان نظام ابلاغ کردند.

قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه مسئولان نظام مقدس اسلامی در هر جایگاه و منصبی باید مبتنی بر نگرشی انقلابی و دین محور در به‌کارگیری و اجرای اصول پدافند غیرعامل اقدام کنند، به فرازهایی از بیانات رهبری معظم انقلاب اشاره و ابراز کرد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری و با توجه به نگاه جدید و اصلاح ساختار آستان قدس رضوی، زمینه و بستری مناسب برای توجه بیش‌ازپیش به مسئله مدیریت بحران و پدافند غیر عامل در این آستان قدسی فراهم‌شده است.

خاکسارقهرودی با بیان اینکه پدافند غیرعامل بستری مناسب برای امنیت و یکی از مؤثرترین و پایدارترین روش‌های دفاعی در مقابل تهدیدات است، بر لزوم همکاری، تعامل و هماهنگی بین بخش‌های ذی‌ربط در داخل و خارج از آستان قدس رضوی تأکید و اظهار کرد: اجرایی نمودن اصول پدافند غیرعامل، کاربردی کردن راهبردهای آن و تعیین راه‌کارها با در نظر گرفتن اصول و روش‌های پدافند غیرعامل در راستای کاهش آسیب‌پذیری، از اهداف این شورای عالی در آستان قدس رضوی است.

ضرورت همکاری و تعامل همه‌جانبه مسئولان با سازمان پدافند غیرعامل کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید اسماعیل خطیب، دستیار ویژه تولیت و مدیرکل حراست آستان قدس رضوی نیز در این جلسه به صدور ابلاغیه از سوی دفتر فرماندهی کل قوا با موضوع «مدیریت بحران و پدافند غیرعامل» و ارسال آن به آستان قدس رضوی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در این ابلاغیه بر اهمیت و نقش مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در جامعه، شیوه‌های مقابله با تهاجم دشمنان در عرصه‌های مختلف، پیچیدگی این مسئله، درک و احساس مدیران نسبت به این مسئله و تبعات بی‌توجهی به آن اشاره‌کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه نکاتی در ابلاغیه فرماندهی معظم کل قوا حائز اهمیت و قابل‌بیان است، خاطرنشان کرد: نکته نخست «همکاری کامل و تعامل همه‌جانبه مسئولان و بخش‌های مختلف کشور همچون نظامی و غیرنظامی با سازمان پدافند غیرعامل» است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خطیب «بحث و گفت‌وگو درباره بیانات فرماندهی کل قوا در ابلاغیه صادرشده و توجه جدی به مفاهیم آن» را دومین نکته مهم معرفی کرد و افزود: «تدوین طرح‌های عملیاتی همراه با تخصیص ردیف بودجه در قالب برنامه‌های سالیانه» از دیگر موضوعات مهم است که باید به‌عنوان یک‌فصل اجرایی و عملیاتی موردتوجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل علاوه بر فضاهای سخت، فضاهای نرم را نیز شامل می‌شود، اظهار کرد: چهارمین نکته حائز اهمیت «توجه همه‌جانبه مجموعه‌ها به فضاهای سخت و فضای نرم (مجازی)» است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خطیب با تأکید بر اینکه خدمت اولویت‌های آستان قدس رضوی است، حال اگر در حرم مطهر رضوی زائر و خادم در مسائل سخت یا نرم با مشکلاتی روبه‌رو شد، آیا کلینیک‌های پدافندی برای آستان قدس و زائر تعریف کرده‌ایم؟

مدیرکل حراست آستان قدس رضوی آخرین نکته را «ضرورت ارائه گزارش عملیاتی و اجرایی به سازمان پدافند غیرعامل کشور» بیان کرد و گفت: گزارش سالانه‌ای که سازمان پدافند غیرعامل تنظیم و محضر فرماندهی معظم کل قوا تقدیم می‌کند بر اساس گزارش‌ها سازمان‌هاست، بنابراین پیشرفت یا عدم پیشرفت هر سازمان و ارائه گزارش مفید، موفق و مؤثر یا عدم ارائه آن از سوی سازمان‌های مربوطه، در گزارش اصلی سازمان تدوین و تقدیم رهبری می‌شود.

محمد قاسمی‌زهان مدیر بحران و پدافند غیرعامل آستان قدس رضوی در ادامه این جلسه، گزارشی در خصوص مجموعه اقدامات این بخش در شرایط بحرانی ارائه کرد و سپس اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه و نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع: آستان نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر