۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
کد خبر: ۵۹۱۱۲
مهندس عبدالله جلالی در حاشیه نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا:
به گفته معاون هماهنگ کننده سازمان پدافند غیرعامل کشور دومین آزمایشگاه سیار سطح ۳ ایمنی زیستی سیار کشور که با حمایت و همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور، موسسه سرم سازی رازی و با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان سازمان پژوهش هاي نوين دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (سپند) تولید شده است، آماده تحویل شد.

به گزارش پایداری ملی، نمایشگاه جهش تولید و دستاوردهای مقابله با کرونا با حضور 150 شرکت فناورانه و دانش بنیان با هدف توسعه بازارهای صادارتی امروز با حضور مهندس عبدالله جلالی معاون هماهنگ کننده سازمان پدافند غیرعامل کشور گشایش یافت.

در این نمایشگاه 100 شرکت تولیدی و 50 شرکت دانش بنیان در دو گروه کالایی دستاوردهای خود را با هدف توسعه بازارهای صادراتی ارائه کرده اند.

مواد شوینده، بهداشتی و سلولزی و ماشین آلات وابسته و همچنین تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی در حوزه های مقابله با کرونا دو گروه کالایی حاضر در این نمایشگاه است.

به گفته مسئولان، بازدید از نمایشگاه جهش تولید و‌دستاوردهای مقابله با کرونا برای عموم آزاد نیست و سفرا و رایزن های سایر کشورها و همچنین متخصصان و مسئولان کشوری با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، مهمان این نمایشگاه خواهند بود.

مهندس عبدالله جلالی معاون هماهنگ کننده سازمان پدافند غیرعامل کشور در حاشیه افتتاحیه و بازدید از نمایشگاه گفت: مطابق بند 10 سیاست های کلی نظام در امور پدافند غیرعامل ابلاغی مقام معظم رهبری، حمایت لازم از توسعه فناوری و صنایع مرتبط مورد نیاز کشور در پدافند غیرعامل با تأکید بر طراحی و تولید داخلی از جمله ماموریت های سازمان پدافند غیرعامل کشور می باشد و این سازمان نیز در سال های گذشته در تمامی بخش ها به ویژه پدافند زیستی تلاش کرده است تا این مهم را به منصه ظهور برساند.

وی با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل کشور در حوزه پدافند زیستی حمایت از صنایع راهبردی را در دستور کار قرار داده است، افزود: خوشبختانه توان علمی و عملی خوبی به ویژه در شرکت های دانش بنیان در این عرصه وجود دارد و ما با اتکای به توان داخلی می توانیم بخش عمده ای از نیازهای خود را مرتفع سازیم.

مهندس جلالی یکی از مصادیق خوداتکایی در حوزه صنایع بومی پدافند غیرعامل را تولید نخستین آزمایشگاه با ایمنی سطح زیستی سه عنوان کرد و افزود: پس از آنکه نخستین آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی کشور در پاییز سال ۱۳۹۸ به سفارش سازمان پدافند غیرعامل کشور تحویل انستیتو پاستور ایران شد به زودی دومین آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی سیار کشور نیز در اختیار موسسه سرم سازی رازی قرار می‌گیرد.

وی در مورد اهمیت آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی گفت: یکی از ضعف‌های کشور، با وجود سابقه و قدمت یک صد ساله تولید واکسن در ایران، فقدان آزمایشگاه‌های سطح 3 ایمنی زیستی بود. این نوع آزمایشگاه‌ها، با توجه به کاربردهای مختلف، ارزشی بسیار مهم و حیاتی دارند و هم قدرت تشخیص تهدیدات کشور را افزایش می دهد و هم توان تولید عوامل مقابله ای و پایداری از جمله واکسن و سرم را ارتقا می دهد.

جلالی با بیان اینکه نخستین نمونه این آزمایشگاه به سفارش سازمان پدافند غیر عامل کشور در آذرماه 1398 به انستیتوپاستور ایران تحویل داده شد و دومین آزمایشگاه نیز، در خردادماه 1399، به موسسه سرم سازی راضی تحویل داده می‌شود؛ توضیح داد: هردوی این آزمایشگاه‌ها توسط مسئولان آزمایشگاه مرجع سلامت کشور مورد بررسی قرار گرفته و تاییدیه دریافت کرده است.

چیستی و اهمیت آزمایشگاه سطح سه ایمنی زیستی

دومین آزمایشگاه سطح ۳ ایمنی زیستی کشور آماده تحویل شد

دکتر محمد کریمی نیا معاون عملیات قرارگاه پدافند زیستی کشور نیز در حاشیه این نمایشگاه در خصوص اهمیت و نقش آزمایشگاه ها با ایمنی زیستی 3 گفت: نخست آنکه این آزمایشگاه ها در شناسایی پاتوژن‌های ناشناس به ما کمک می‌کند. به عنوان نمونه ممکن است ما با بیماری مواجهه شویم که علت آن را نمی‌دانیم ولی مخاطرات آن را درک می‌کنیم. از همین رو با توجه به اهمیت شرایط، نیازمند تحقیق و پژوهش روی این عامل بیماری‌زا هستیم. برای انجام چنین آزمایشاتی، ظرفیت‌ و زیرساخت های مناسبی لازم است تا کارکنان و متخصصان حین تحقیقات، دچار آلودگی و ابتلا به بیماری نشوند.

کریمی‌نیا افزود: نکته دیگر اینکه در پروسه تولید واکسن به ویژه هنگامی که با ویروس مواجهیم، چون با ویروس‌های زنده سر و کار داریم باید از آزمایشگاه‌هایی بهره برد که احتمال آلودگی و بیماری پرسنل وجود نداشته باشد.

به گفته وی سومین مورد نیز مربوط به کار در شرایطی است که ما عامل زیستی را می‌شناسیم ولی در دسته‌بندی عوامل، جزو موارد با خطر بالا تلقی می‌شود، از همین رو در هنگام کار با آنها باید از تجهیزات آزمایشگاه‌های سطح 3 استفاده کنیم.

کریمی نیا خاطرنشان کرد: مجموعه این موارد و کمبودهای این حوزه، سازمان پدافند غیرعامل کشور را برآن داشت تا با راهبری و حمایت از ساخت چنین آزمایشگاه‌هایی چه به صورت سیار و چه به صورت ثابت، این نقطه ضعف‌ها را پوشش دهد.

معاون عملیات قرارگاه پدافند زیستی کشور با بیان اینکه خوشبختانه با همکاری شرکت‌های دانش بنیان سازمان پژوهش هاي نوين دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (سپند) این ظرفیت به کشور اضافه شده است، متذکر شد: تا دو سال پیش از چنین توانایی در کشور برخوردار نبودیم و بسیاری به اینکه کشور ما به چنین فناوری دست یابد با دیده شک و تردید می‌نگریستند.

کریمی نیا افزود: آنچه اهمیت آزمایشگاه‌های سطح 3 را دو چندان می‌کند این است که فناوری این آزمایشگاه‌ها، جزو موارد تحریمی است و از همین رو امکان دسترسی به این امکانات از سوی کشورهای صاحب این فناوری به ما داده نمی‌شد که خوشبختانه با توان داخلی و استفاده از نخبگان، امکان آن فراهم شد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر