۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۵۸۹۰۹
معاونت علمی و فناوری اعلام کرد بیش از ۳۴ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم و فناوری های شناختی فعالیت می کنند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از معاونت علمی و فناوری، افسردگی، آلزایمر و بیماری‌های شناختی دیگری وجود دارد که زندگی افراد را مختل کرده است، این مشکلات بخش کوچکی است که علوم و فناوری‌های شناختی به افراد کمک می‌کند تا زندگی بهتری را تجربه کنند، شاید تا چند سال پیش فعالیت‌های کمی در این حوزه انجام می‌شد اما اکنون زیست بوم فناوری و نوآوری این حوزه به سرعت در حال رشد و گسترش است.

علوم و فناوری‌های شناختی از آن حوزه‌های علمی نوپایی است که در سال‌های اخیر رشد خوبی را تجربه کرد. مطالعه ساختار مغز برای ارتقای سطح کیفی زندگی بشر و پاسخ به سوالات زیادی در این حوزه آن چیزی است که این دانش به دنبال آن است.

افسردگی، آلزایمر و وجود بیماری‌های شناختی دیگر نشان از اهمیت موضوع مطالعه مغز دارد. پس شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری در حوزه علوم شناختی مسئله مهمی است تا ایده‌ها در این حوزه پرورش و توسعه یابند.

در این راستا اقدامات خوبی انجام شده است. اکنون بیش از ۳۴ شرکت فناور در حوزه علوم شناختی فعال هستند که به مدد توان و تخصص این نیروی انسانی تجهیزات و دستگاه‌های بسیاری مرتبط با این حوزه در کشور با برند «ایران ساخت» تولید می‌شود.

به عنوان مثال دستگاه ره گیر چشمی، نوار مغزی، نوروفیدبک، آزمون‌های ارزیابی شناختی و بسته‌های پرورش شناختی برای کودکان، تجهیزات نوری جهت مطالعه مغز و تجهیزاتی که برای تحقیقات در علوم شناختی جهت ثبت و تحریک سلول‌های مغزی که هر کدام نقش مؤثری در شتاب دادن به سرعت تحقیقات در این حوزه دارد اکنون در داخل کشور تولید می‌شود و نیازی از کشور را رفع کرده‌اند.

همچنین فعالیت بیش از ۲۳ استارت آپ نیز به تولید محصولات فناورانه علوم شناختی شتاب داده است. این استارت آپ‌ها هر کدام دارای ایده‌هایی هستند که با توسعه آنها تولید محصولات فناورانه محقق می‌شود. همچنین سال گذشته با راه اندازی نخستین شتابدهنده حوزه علوم و فناوری‌های شناختی شتابدهی با فعالیت‌های استارت آپی رونق گرفت.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای شکوفایی هر چه بیشتر فعالیت‌های زیست بوم فناوری و نوآوری در این حوزه از بازیگران این زیست بوم حمایت می‎‌کند.
منبع: مهر
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر