۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۵۸۸۴۷
شیوع ویروس کرونا معادله بازار نفت را تا حد زیادی تغییر داده تاجایی که کارشناسان بر این باورند که تنها در صورت ریشه‌کن شدن این ویروس بازار نفت به شرایط عادی باز می‌گردد.
به گزارش پایداری ملی به نقل از نور نیوز، رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ معادل منفی  ۹.۰۷ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده که در مقایسه با گزارش قبلی تجدید نظر نزولی ۲.۲۳ میلیون بشکه در روز را نشان می‌دهد، شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید  فعالیت‌های اقتصادی دلیل اصلی این تجدید نظر نزولی تاریخی است. در این میان رشد تقاضای نفت خام آمریکا معادل منفی ۱.۸میلیون بشکه در روز برآورد شده است و بر اساس پیش‌بینی دبیرخانه مدیر کل اوپک و روابط با مجامع انرژی  تقاضای نفت این کشور در سه ماه دوم سال جاری با ۵.۴صدم میلیون بشکه در روز کاهش به ۱۵.۲۲ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که کمترین میزان تقاضای نفت آمریکا در دهه اخیر خواهد بود.

علاوه بر این پیش بینی می‌شود تقاضای نفت کشورهای اروپایی عضو OECD نیز در سال ۲۰۲۰ با ۱.۹۴ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز برسد. تقاضای نفت هند در سال جاری نیز با ۴۹۰ هزار بشکه در روز کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ معادل ۴.۳۵ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. همچنین تقاضای نفت چین در سال جاری نیز به علت شیوع ویروس کرونا نسبت به سال گذشته با کاهش شدید ۹۵۰ هزار بشکه در روز به ۱۲.۱۲ میلیون بشکه در روز تنزل خواهد یافت.

رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ برابر ۸۳۰ هزار بشکه در روز تخمین زده شده که در مقایسه با براورد قبلی تجدید نظری را نشان نمی‌دهد. همچنین تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ معادل ۹۹.۶۷ میلیون بشکه در روز برآورد شده،   علاوه بر این رشد تقاضای نفت کشورهای عضو OECD در سال ۲۰۱۹ و در مقایسه با سال ۲۰۱۸ با روند کاهشی مواجه شده با صد هزار بشکه در روز کاهش به ۴۷.۹۱ میلیون بشکه در روز رسیده اما در مقابل رشد تقاضای نفت کشورهای غیر OECD معادل ۹۳۰ هزار بشکه در روز برآورد شده که کماکان هند و چین با رشدی به ترتیب ۱۱۰ و ۳۶۰ هزار بشکه در روز مهمترین پیشران‌های رشد تقاضای نفت این منطقه هستند.

با این وجود طی دو سال اخیر رشد تقاضای نفت کشورهای آسیایی با کاهش مواجه شده که دلیل اصلی آن کاهش رشد اقتصادی کشورهای چین و هند و اجرای سیسات جایگزینی مصرف گاز به جای نفت در برخی از کشورهای اسیایی است. در این میان رشد تقاضای نفت خام چین و هند در سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۱۱۰ و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برآورد شده است.

 تراز عرضه و تقاضای جهانی نفت

تقاضا برای نفت خام اوپک در سال ۲۰۱۹ با ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به سال ۲۰۱۸ معادل ۲۹.۸۵ میلیون بشکه در روز برآورد شده است. تقاضا برای نفت خام  در سه ماهه اول و دوم سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۳۱.۰۸ و ۲۹.۵۹ میلیون بشکه در روز برآورد شده است که ۲۷۰ و ۳۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از تولید نفت خام اوپک اعلام شده از سوی منابع ثانویه برای این سه ماهه است.

تقاضا برای نفت خام اوپک در سه ماه سوم و چهارم سال گذشته ۲۹.۳۱ و ۳۰.۹۷ میلیون بشکه در روز بود که به ترتیب ۲.۱۱ و ۰.۴۱ میلیون بشکه در روز بالاتر از تولید نفت خام اوپک در سه ماهه مذکور است. همچنین تقاضا برای نفت خام اوپک در سال ۲۰۲۰ برابر ۲۴.۲۶ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است که ۵.۵۹ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ خواهد داشت.

مطابق پیش بینی دبیرخانه اوپک تقاضا برای نفت خام اوپک در سه ماه اول و دوم سال ۲۰۲۰ به ترتیب با ۸.۵ و ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ معادل ۲۱.۰۶ و ۱۶.۷۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود. این ارقام برای سه ماهه سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۲۷.۸۹ و ۳۱.۱۸ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده که به ترتیب ۳.۱ میلیون بشکه در روز کمتر و ۱.۷میلیون بشکه در روز بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۱۹ است.

بازار نفت بهبود نسبی یافته است

در این راستا محمد خطیبی - کارشناس حوزه انرژی - به ایسنا گفت: با توجه به اینکه توافق کاهش تولید آغاز شده، شاهد افزایش ملایم قیمت ها هستیم به گونه ای که روند نزولی قیمت ها متوقف شده و یک روند ملایم صعودی آغاز شده است.

به گفته وی، پیش بینی می شود که با ادامه این روند می توان به قیمت حدود ۴۰ دلار امیدوار بود و اگر چنانچه تعهدات به خوبی اجرا شود، حتی قیمت های بالاتر هم می توانیم شاهد باشیم البته این موضوع بستگی زیادی به عملکرد کشورها دارد.

این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه در پایان این ماه می توان عملکرد شرکت ها و نتیجه حاصل را بازبینی کرد، تصریح کرد: اگر حدود ۸۰ درصد تعهدات اجرایی شده باشد، بازار نفت به این مساله واکنش مثبت نشان خواهد داد اما اگر تعهدات در حد ۵۰ تا ۶۰ درصد یا کمتر عملی شود، خیلی واکنش بازار مثبت نخواهد بود.

خطیبی با بیان اینکه شیب ملایم افزایش قیمت که آغاز شده نشان دهنده واکنش مثبت بازار است اما اینکه انتظار داشته باشیم در فاصله کم به قیمت های ۶۰ تا ۷۰ دلار برسیم، انتظار غیر واقع بینانه است، گفت: باتوجه به اینکه هنوز دنیا بحران کرونا را پشت سر نگذاشته است، نمی توان انتظار تحول بزرگ در این صنعت را داشت.

وی با بیان اینکه علت اصلی کاهش تقاضا نفت در دنیا ویروس کرونا بوده و تا زمانی که این ویروس ریشه کن نشود، شرایط به حالت گذشته بازنمی‌گردد، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها درگیر این یروس هستند و شرایط عادی نیست.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر