۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۸۷۹۴
درخواست‌های رئیس جمهور آمریکا برای اعمال اقدامات تنبیهی علیه سازمان بهداشت جهانی توسط دیگر کشورهای عضو این سازمان رد شد و آنها در عوض تصمیم گرفتند تا یک بررسی بی‌طرفانه و مستقل در رابطه با واکنش سازمان بهداشت جهانی به پاندمی ویروس کرونا انجام دهند.
به گزارش پایداری ملی به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اواخر روز دوشنبه در یک نامه چهار صفحه‌ای تهدید کرد که اگر سازمان بهداشت جهانی ظرف 30 روز اصلاحات اساسی و ریشه‌ای انجام ندهد، به صورت دائمی حمایت مالی آمریکا از این سازمان را قطع خواهد کرد. وی بار دیگر و با لحن تندتری تلاش کرد تا سازمان بهداشت جهانی و چین را مقصر شیوع ویروس کرونا بداند و توجهات را از مسئولیت خودش برای رسیدگی به این بحران بهداشت عمومی منحرف سازد؛ بحرانی که تاکنون جان بیش از 90 هزار تن را در آمریکا گرفته است.

اما نمایندگان کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی با حضور در نشست مجمع بهداشت جهانی که به صورت مجازی برگزار شد، درخواست ترامپ برای انجام اصلاحات را نادیده گرفته و خواستار یک نمایش حمایت جهانی در مواجهه با یک پاندمی مرگبار شدند.

همزمان با اینکه مقامات چین، روسیه و اتحادیه اروپا از ترامپ به خاطر تهدیداتش انتقاد کردند، نتیجه این نشست باعث شد تا آمریکا در انزوا قرار بگیرد. با این حال این مقامات به لزوم انجام یک بررسی از نحوه عملکرد سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع ویروس کرونا از چین به دیگر کشورهای جهان اذعان کردند.

کارشناسان بهداشت عمومی تاکید کرده‌اند که تهدیدات ترامپ برای خروج آمریکا از این سازمان و توقف حمایت مالی، این واقعیت را نادیده می‌گیرد که چنین اقداماتی مستلزم موافقت کنگره است؛ چیزی که به عقیده بسیاری از تحلیل‌گران بعید به نظر می‌رسد.

کارشناسان گفتند: اما حملات مداوم ترامپ به سازمان بهداشت جهانی این تهدید را به همراه دارد که مانع فعالیت و تمرکز این سازمان در یک شرایط حساس شود و به طور جدی به تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با این ویروس به ویژه در کشورهای ضعیف و فقیر که شدیدا نیازمند حمایت این سازمان هستند، لطمه بزند.

یکی از سخنگویان کمیسیون اروپا گفت: الآن زمان همبستگی است نه مقصر شماردن دیگران.

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون روسیه نیز گفت: مسکو پشت سازمان بهداشت جهانی می‌ایستد. بدون شک دلیلی برای انجام یک محاکمه مسخره یا تحقیقات یا نابودی چیزهای مفیدی که طی دهه‌ها توسط بشر جمع‌اوری شده وجود ندارد.

قطعنامه تایید شده توسط اعضای سازمان بهداشت جهانی بدون هیچ اعتراض و مخالفتی یک ارزیابی جامع از این سازمان را وعده داده که تجربیات به دست‌آمده و درس‌های آموخته شده از واکنش بین‌المللی هماهنگ شده توسط سازمان بهداشت جهانی به ویروس کرونا را بررسی می‌کند.

اما کاخ سفید در بیانیه‌ای تلاش کرد تا مدعی پیروزی شود و گفت: این قطعنامه به معنای مجور تحقیقات درباره نگرانی‌های ترامپ نسبت به ریشه و منبع این ویروس است.

اما این سند به هیچ عنوان آن طور که ترامپ در نامه خود خواسته بود، سازمان بهداشت جهانی را محکوم نکرد. این قطعنامه که روز سه‌شنبه تایید شد هیچ دستور ویژه‌ای را برای انجام تحقیقات درباره هیچ‌یک از ادعاهای ترامپ علیه این سازمان صادر نکرد.

آمریکا با انتقاد شدید از سازمان بهداشت جهانی به دلیل واکنش این سازمان به همه‌گیری ویروس کرونا این نهاد وابسته به سازمان ملل را به ناکامی در کنترل شیوع بیماری متهم کرده است.

دونالد ترامپ بارها از عملکرد این سازمان انتقاد کرده و کمک‌های آمریکا به این سازمان را تعلیق کرده است.

آمریکا، سازمان بهداشت جهانی را متهم می‌کند که به جای اطلاع‌رسانی شفاف درباره همه‌گیری کرونا، جلب رضایت چین، مرکز اصلی شیوع بیماری را در دستور کار خود قرار داده است.

سازمان بهداشت جهانی این اتهامات را رد می‌کند و می‌گوید بر اساس اطلاعات و توصیه‌های علمی عمل کرده است.

این در حالی است که دولت آمریکا خود به دلیل شیوه مدیریت بحران کرونا و بی‌توجهی به هشدارها، در داخل و خارج این کشور هدف انتقاد بوده است.
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر