۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۵۸۷۶۱
استاد دانشگاه آقاخان پاکستان:
استاد دانشگاه آقاخان پاکستان گفت: ۲ تا ۱۱ درصد بیماران مبتلا به کرونا با نوعی اختلال کبدی روبرو می‌شوند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری مهر، وسیم جفری استاد دانشگاه آقاخان پاکستان امروز در هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی با اشاره به مشکلات کبدی در بیماران کرونایی گفت: بین ۲ تا ۱۱ درصد این بیماران به ویژه در نوع شدید کرونا به اختلال کبدی روبرو می‌شوند.

متخصص گوارش و کبد از دانشگاه آقاخان پاکستان با ارائه آمار کلی از موارد ابتلا به کرونا در جهان (تا امروز بیش از ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر) سخنان خود را شروع کرد و گفت: هر فردی می تواند به این بیماری مبتلا شود و منبع اصلی ابتلا، انتقال فردبه فرد است. 

وی به علائم بالینی این بیماری اشاره کرد و افزود: ریه ها و برونش ها در این‌ بیماری تحت تاثیر قرار می گیرند؛ دردهای عضلانی و کوفتگی از دیگر علائم بیماری است. با وجود اینکه تب در بعضی بیماران جزء علائم‌ بیماری است، بعضی دیگر اصلا تب ندارند. همچنین کودکان معمولا علائم خفیفی دارند و زنان حامله نسبت به بیماران همسن خود علامت‌های بالینی شدید ندارند.

جفری افزود: تصویربرداری از قفسه سینه از مهم ترین و بهترین راهکارها برای تشخیص بیماری است. همچنین داشتن تب و علائم‌ بالینی از راه‌های تشخیص بیماری است. قرنطینه ۱۴ روزه افرادی که با بیماران در ارتباط بوده اند، راهکار مناسبی برای جلوگیری از شیوع بیماری به شمار می‌آید.

وی انواع مختلف بیماری را به شدید، متوسط و خفیف تقسیم‌بندی کرد و گفت: افرادی که به کرونای خفیف مبتلا می شوند، در تصویربرداری قفسه سینه نشانی از درگیری ریه دیده نمی شود، ولی موارد متوسط و شدید به بستری شدن در بیمارستان و حتی بخش مراقبت ویژه نیاز دارند.

استاد دانشگاه آقاخان پاکستان با اشاره به آمار کشورها و شهرهای مختلف گفت: وضعیت در هر منطقه کاملا با دیگر مناطق متفاوت است. میزان مرگ و میر بین مبتلایان نیز بسته به عوامل مختلف از جمله سن مبتلایان و منطقه شایع‌شده تغییر می‌کند. 

جفری افزود: اگر افراد مبتلا به موقع گزارش شده و در قرنطینه قرار گیرند، میزان شیوع کاهش می یابد.

وی مدیریت کلی بیماری را مهم توصیف کرد و گفت: مراقبت علائم حیاتی بیمار و اکسیژن‌رسانی به موقع و مداخلات دارویی شامل داروهای ضدالتهابی لازم باید در دستور کار باشد.

استاد دانشگاه آقاخان پاکستان در ادامه در مورد پلاسمادرمانی صحبت کرد و گفت: نتیجه این درمان که در چین و بعضی کشورهای دیگر شامل پاکستان انجام شده در مورد همه بیماران یکسان نبوده و بعضی بهتر و سریع‌تر با آن بهبود یافته اند. 

وی در مورد اقدامات لازم بعد از بهبودی کرونا گفت: بیمار بعد از ترخیص از بیمارستان باید دست کم، ۱۴ روز در قرنطینه خانگی بوده و از تجهیزات حفاظت پزشکی فردی مانند ماسک و دستکش استفاده کند.

استاد دانشگاه آقاخان پاکستان در ادامه به حوزه تخصصی خود پرداخت و گفت: بر اساس مطالعات بالینی ۲ تا ۱۱ درصد بیماران مبتلا به کرونا با نوعی مشکل کبد مواجه می شوند.

جفری با اشاره به وضعیت پاکستان از لحاظ تعداد بیماران مبتلا توضیح داد: تا امروز ۴۲ هزار نفر به این بیماری مبتلا شده و ۹۰۳ نفر درگذشته و بیش از ۱۱ هزار نفر بهبود یافته اند.

وی گفت: دوران قرنطینه از اول ماه آوریل (اواسط فروردین) در پاکستان آغاز شد و ۹ مه (۲۰ اردیبهشت) خاتمه یافت، این دوران در جلوگیری از شیوع بیماری بسیار موثر بود ولی با پایان قرنطینه شاهد افزایش شمار مبتلایان هستیم.

استاد دانشگاه آقاخان پاکستان در پایان نتیجه‌گیری کرد: تشخیص زودهنگام برای درمان بیماران کرونایی بسیار مهم است، ضمن مداخلات درمانی ضروری مانند اکسیژن‌درمانی و مداخلات دارویی. 

وی از تلاش ۵ شرکت دارویی پاکستانی به همراه شرکت‌های دارویی خارجی برای توسعه داروی مبارزه با کرونا خبر داد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر