۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۵۸۶۷۵
دانشمندان دانشگاه تولیدو (University of Toledo) آمریکا در مطالعه اخیرشان راه‌های جدیدی برای برای جلوگیری از آسیب بدن در اثر عفونت‌های ویروسی کشف کرده‌اند.
به گزارش پایداری ملی به نقل از مدیکال اکسپرس، هنگامی که بدن با شرایط استرس زا مانند درجه حرارت بالا یا کمبود مواد مغذی روبرو می‌شود ، سلول‌ها همان ساختارهای بزرگی را که برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌کنند، تولید می‌کنند. دانشمندان دانشگاه تولیدو پیوندی را کشف کردند که می‌تواند هدفی جذاب برای شناسایی اهداف ضد ویروسی جدید و تعدیل کننده‌های ایمن برای مبارزه با ویروس‌های مختلف باشد.

دکتر" مالاتی کریشنامورتی"(Malathi Krishnamurthy) استادیار دانشکده علوم بیولوژیکی دانشگاه تولیدو گفت: با توجه به شیوع بیماری کووید-۱۹ در جهان، این یک راه امیدوار کننده برای محافظت از افراد از طریق افزایش پاسخ ایمنی و متوقف کردن انتشار عفونت‌های ویروسی کشنده است. اکنون نیاز جدی و فوری برای شناسایی داروهای جدید و اهداف دارویی جدید وجود دارد.

یافته‌های این مطالعه که در مجله "Virology" منتشر شده، نشان می‌دهد که چگونه سلول‌های بدن‌مان از یک پلتفرم منحصر به فرد که بطور معمول در هنگام استرس برای مبارزه با عفونت ویروسی ساخته می‌شود،‌ استفاده می‌کنند.

 این اهداف جدید می‌توانند منجر به توسعه داروهای جدید درمانی شوند تا از آسیب جدی به سلامتی انسان توسط ویروس‌های مضر جلوگیری شود.

کریشنامورتی گفت: درک مکانیسم‌های مولکولی از اینکه بدن در این مواقع چگونه از خودش دفاع می‌کند از اهمیت حیاتی در توسعه استراتژی‌های درمانی جدید در برابر ویروس‌ها برخوردار است. در حال حاضر روش‌های ضد ویروسی موجود، تکثیر ویروس یا پروتئین‌های ویروسی را مورد هدف قرار می‌دهند، اما میزان جهش زیاد ویروس‌ها اغلب به مقاومت در برابر دارو منجر می‌شود. بنابراین، شناسایی مسیرهای پاسخ میزبان که برای بسیاری از ویروس‌ها مشترک است می‌تواند برای مبارزه با طیف گسترده‌ای از عفونت‌های ویروسی از جمله کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲(SARS-CoV-۲) مفید باشد و سلامت انسان را بهبود بخشد.

در این مطالعه، محققان نشان دادند که چگونه ترکیبی از پروتئین‌ها و آر.ان.ای‌ها به نام ریزدانه‌های استرس(stress granules) که در پاسخ به انواع مختلف تنش محیطی تولید شده‌اند، حتی در هنگامی که آنزیم موجود در تمام سلول‌های ما به نام "ریبونوکلئاز ال"(RNase L)، در سلول‌های آلوده به ویروس فعال می‌شوند، تولید می‌شود.

طی عفونت ویروسی، مولکول‌های آر.ان.آ دو رشته‌ای(dsRNA) تولید می‌شوند که به سلول‌های میزبان یک عفونت برای فعال کردن مسیرهای ایمنی هشدار می‌دهند. سلول‌های تخصصی موجود در بدن ما این مولکول‌های آر.ان.ای دو رشته ای را می‌شناسند و می‌دانند که آنها در مقابل سلول‌های آلوده به عفونت ویروسی به گونه‌ای منحصر به فرد عمل می‌کنند و برای محافظت از بدن و پاکسازی ویروس از مواد شیمیایی به نام اینترفرون (interferon) استفاده می‌کنند.

این اینترفرون‌ها ریبونوکلئاز ال که توسط یک مولکول کوچک که فقط هنگام عفونت ویروسی ایجاد می‌شود را فعال می‌کنند و فعالیت آن باعث ایجاد مولکول‌های آر.ان ای دو رشته‌ای بیشتر برای تولید اینترفرون بیشتر برای پاکسازی ویروس می‌شود.

کریشنامورتی گفت: علاوه بر ریبونوکلئاز ال، چندین پروتئین دیگر در سلول‌های ما نیز پاسخ هماهنگی به عفونت ویروسی می‌دهند و بیان به موقع و هماهنگی پاسخ برای مبارزه با عفونت‌های ویروسی بسیار مهم است.

بر خلاف پاسخ بدن به استرس عادی، این ریزدانه‌های استرس تولید شده در هنگام عفونت ویروسی، پاسخ مؤثرتر و سریع‌تری برای افزایش تولید اینترفرون برای پاک کردن ویروس‌ها ایجاد می‌کنند.

کریشنامورتی در انتها گفت: بسیاری از ویروس‌ها این مسیرهای پاسخ بدن میزبان را شناسایی کرده و از آن فرار می‌کنند و دانش به دست آمده از این مطالعات ممکن است به دانشمندان در یافتن اهدافی که می‌تواند از آسیب جدی به سلامتی انسان توسط ویروس‌های مضر جلوگیری کند، کمک کند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر