۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۸۵۶۳
مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت:
مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت گفت: کسانی که ماسک و الکل را احتکار کرده بودند،‌ کاسبان کرونا محسوب می شوند.
به گزارش پایداری ملی، محمدحسین حیدری در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به ارزیابی بیمارستان‌ها در بحران کرونا اظهار کرد: ارزیابی بیمارستان‌ها یک روال کلی است که مرکز نظارت و ارزیابی حوزه معاونت درمان پیگیری می کند و بر اساس شاخص‌های مربوطه فعالیت ارزیابی را در حوزه‌های مربوطه مانند کرونا انجام می‌دهند. در عین حال وظیفه حوزه دفتر بازرسی، بررسی شکایات مردمی درباره مراکز درمانی است که بالطبع این موضوع را با بازخوردهایی که از سامانه ۱۹۰ داریم و مردم با این سامانه ارتباط برقرار می‌کنند، به صورت موردی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

او درباره نحوه نظارت بر واحد‌های نانوایی به ویژه در بحران کرونا گفت: به طور کلی شکایاتی که در حوزه سلامت مطرح می‌شود، اگر با ۱۹۰ تماس گرفته شود، در حوزه درمان، بهداشت و اورژانس شکایات ثبت و به صورت ویژه پیگیری می‌شود.

حیدری گفت: در موارد مثل نظارت و تخلف در نانوایی‌ها شکایاتی در ابتدا درباره استفاده نکردن نانواها از تجهیزات حفاظت فردی داشتیم و باید توجه داشت که در ابتدا اقلام حفاظتی به میزان کافی نبود اما هر شکایتی ناشی از بحث گندزدایی و ضدعفونی‌هایی بلافاصله پس از این که به دست ما برسد، ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت  پیگیری و رسیدگی می کنیم.

مردم دریافت‌های غیرقانونی بیمارستان ها را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند

او ادامه داد: مردم باید بدانند که در صورت بروز مشکل یا مشاهده تخلف می توانند با سامانه ۱۹۰ ارتباط برقرار  شود و افراد مشکلات را مطرح و پیگیری کنند. در عین حال بحث کلی این است،  با توجه به اینکه در ابتدا در زمینه وسایل حفاظت شخصی محدودیت‌هایی وجود داشت، شرایطی را فراهم کردیم که بر اساس اولویت‌های وزارت بهداشت از مجموعه درمان و بهداشت اقلام حفاظتی در اختیارشان قرار گیرد. در حال حاضر هم وسایل حفاظت فردی اعم از ماسک و محلول‌های ضدعفونی می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد و با شهرداری‌ها هم هماهنگ شده است تا در مترو‌ها و بخش‌های مختلف مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.

حیدری درباره تخلفات مالی بیمارستان‌ها و دریافت وجه از مردم برای بیماری کرونا گفت: بحث تخلفات مالی به بخشنامه‌ها و مقررات ویژه‌ای که در حوزه‌های مختلف از جمله تعرفه وجود دارد، منوط می‌شود. با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران کرونایی، بر اساس بازرسی‌های انجام شده و گزارشات مردمی، از برخی بیمارستان‌ها گزارش‌هایی را داشتیم.

به دنبال استفاده از ظرفیت‌های خاص بیمه، مددکاری بیمارستان‌ها هستیم

او ادامه داد: مسائل را با وزیر بهداشت و معاونین وزارت بهداشت مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیت‌های خاص بیمه، مددکاری بیمارستان‌ها استفاده کنیم تا مردم این پرداخت‌ها را نداشته باشند. باز هم اگر مواردی است که مردم دچار مشکل شدند و هنوز دریافت‌هایی در بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی انجام شده، حتما با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتما پیگیری می‌کنیم.

او ادامه داد: البته در حال حاضر به صورت ویژه چند تن از همکاران را از حوزه تعرفه در برخی بیمارستان‌ها مامور کردیم تا این موارد را بررسی کنند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با هماهنگی‌هایی که انجام می‌شود، بیمارستان‌ها ملزم شوند که بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها را درباره مسائل مالی بیماران انجام دهند.

حیدری تاکید کرد: روال کلی برخورد‌ها در این زمینه این است که ستاد تعرفه استان‌ها، موظف هستند که طبق قوانین تعزیراتی با آن بیمارستان‌ها برخورد کنند، اما از آنجایی که در حال حاضر موقعیت ویژه است و دستورالعمل‌های خاصی هم مطرح است، باید شرایطی ایجاد کنیم که به صورت اضطراری به این موارد رسیدگی شود. به همین دلیل تمام پرونده‌های مربوط به این موضوع را با همکاران‌مان در حوزه تعرفه در کل کشور هماهنگ کردیم تا به محض دریافت این شکایات همان روز تشکیل جلسه دهند و تکلیف بیمارستان را مشخص کنند.

محمدحسین حیدری مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت درباره بازرسی و ارزیابی عملکرد حوزه سلامت در بحران کرونا اظهار کرد: مردم می‌توانند شکایات‌ها و پیشنهادات و انتقادات را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت اعلام کنند و به عنوان اولین راه ارتباطی با وزارت بهداشت شکایات ثبت و پیگیری می‌شود و ما پاسخ شکایات را می‌دهیم.

حیدری ادامه داد: توصیه در خانه ماندن را مردم عملیاتی کنند و اگر مردم مجبور هستند از منزل خارج شوند همه اقدامات با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت باشد تا موراد ابتلا و فوتی‌ها کاهش پیدا کند.

مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت اظهار کرد: عمده کاسبان کرونا کسانی بودند که ماسک اقلام بهداشتی را احتکار کرده بودند و پلیس انبار‌های احتکار را به کمک تعزیرات کشف می‌کرد و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌داد. همچنین کسانی بودند که متانول را به جای اتانول و به عنوان محلول ضدعفونی به فروش می‌رساندند.


ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر