۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۸۵۱۹
مرکز پژوهش های مجلس طی گزارشی به بررسی ملاحظات و الزامات کرونایی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده پرداخت.
به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری تسنیم، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس  در گزارشی با عنوان «ملاحظات و الزامات کرونایی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده 1400-1399» آورده است؛ براساس اظهارنظر مقامات رسمی وزارت بهداشت، در فصل پاییز کووید – 19 دوباره اوج می‌‌گیرد، هم‌‌زمان آنفلونزا نیز به پیک خود می‌‌رسد.

همچنین برخی کارشناسان و اپیدمیولوژیست‌‌ها معتقد هستند موج دوم شیوع بیماری رخ خواهد داد ولی زمان و بزرگی آن به‌درستی قابل تعیین نیست، زیرا موضوع داینامیک تحت تأثیر عوامل مختلف است.

به‌نظر می‌‌رسد بیماری‌‌هایی نظیر کووید، رفتاری فصلی داشته باشند. لذا انتظار می‌‌رود در فصل بعدی سرما، این بیماری را مجدد تجربه کنیم.

بنابراین به‌‌رغم مشکلات و چالش‌‌های کرونایی که وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری با آنها مواجه است با توجه به پیش‌‌بینی آغاز موج دوم در فصل سرما یا پاییز 1399، در ادامه به بایسته‌‌‌های این وزارتخانه برای شروع سال تحصیلی 1400-1399 با رویکرد حفظ سلامت دانش‌‌آموزان و کارکنان، ارتقای کیفیت فعالیت‌‌های آموزشی و تقویت آموزش‌‌های الکترونیکی و تلویزیونی پرداخته می‌‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در در گزارش‌هایی قبلی خود به بایسته‌های سال تحصیلی فعلی (1398-1399) پرداخته است و پیشنهادهایی برای ادامه سال تحصیلی ارائه کرده است که کلیات آنها عبارت است از: آموزش‌های تلویزیونی مکمل فرایند یادگیری است و از همین رو بعد از بازگشایی مدارس، به مدت حداقل دو هفته آموزش حضوری جبرانی و رفع اشکال برگزار شود، از ظرفیت روزهای پنج‌شنبه، افزایش ساعت تدریس روزانه و شیفت مخالف مدارس تک نوبته استفاده شود. آزمون سراسری حداقل به مدت دو هفته بعد از پایان امتحانات پایه دوازدهم برگزار شود، مدارس به تناسب کنترل ویروس کرونا در استان‌های مختلف با حذف سلامت دانش‌آموزان و کاهش تراکم کلاسی برگزار شود، امتحانات و ارزشیابی‌های پایانی بر 70 درصد محتوای آموزش‌دیده حضوری قبل از شیوع ویروس کرونا، تمرکز یابد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش جدید خود به ملاحظات و الزامات سال تحصیلی 1400-1399 مدارس پرداخته است و در آن به مواردی همچون بازگشایی مدارس و آموزش‌‌های حضوری، آموزش‌های الکترونیک و مجازی آموزش و پرورش و آموزش‌های تلویزیونی پرداخته است؛ ضمن اینکه در این موارد به نکاتی همچون اصلاح قانون، کاهش تراکم کلاسی، ارزیابی کیفیت یادگیری سال تحصیلی 1399-1398، ثبت‌نام در مدارس دولتی و غیردولتی در سال تحصیلی جدید، رعایت ملاحظات بهداشتی در مدارس، اجرای قوانین، تدوین ضوابط حکمرانی آموزش‌های مجازی، الزامات مدیریتی و اجرایی آموزش‌های مجازی، ادامه روند آموزش تلویزیونی و گسترش و کیفیت‌بخشی به آموزش‌های تلویزیونی، اشاره کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر