۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۵۸۳۷۷
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر در دوران پساکرونا، بلافاصله به جای قبل برگردیم، مرتکب یک خطای استراتژیک شده‌ایم. مسیری که برای ما باز شده مسیر خوبی است که باید ادامه دهیم و تحولات حوزه تجارت، خرده فروشی و آموزش را به رسمیت بشناسیم.
به گزارش پایداری ملی به نقل از ایرنا - علی آقامحمدی خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای اصلی انقلاب اسلامی استقلال بود و بدون استقلال هم آزادی مفهوم پیدا نمی‌کند زیرا وقتی مداخله خارجی در کشوری اتفاق بیافتد از آزادی چیزی باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه ما استقلال سیاسی داریم و آنچه را که به مصلحت کشور باشد انجام می‌دهیم، افزود: در استقلال نظامی و امنیتی هم ما به چنین جایگاهی رسیدیم و روی پای خودمان ایستاده ایم  به طوری که با ممانعت از ورود قطعه‌ای یا تجهیزاتی، نمی‌توانند برای ما مشکل ایجاد کنند. اما در اقتصاد وابستگی‌هایی داریم که دشمنان می‌توانند از طریق آن ما را متوقف کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام استقلال اقتصادی را مهمترین مکمل استقلال عنوان کرد و گفت: رهبری با نامگذاری سال‌ها و حمله به عوامل بازدارنده، تلاش می‌کنند عوامل منفی از سر راه برداشته شود و کشور بتواند به خوبی مسیر استقلال اقتصادی را طی کند. خوشبختانه، هر سال بخشی از مسیر استقلال اقتصادی باز شده و کارها جلو رفته است.

رییس کمیسیون علمی- راهبردی چشم انداز مجمع تشخیص مصلحت نظام آسیب پذیری اقتصاد و وابستگی آن را دو موضوعی ارزیابی کرد که باید مورد توجه قرار گیرند و افزود: رهبر انقلاب بحث‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی را از اول در این راستا مطرح کردند که وقتی ضربه به اقتصاد وارد شد بتوانیم از ضربه، استفاده مثبت کنیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید لازم باشد خیلی از روش‌ها را تغییر دهیم، گفت: بعضی از ساختارهای ما برای رسیدن به اهداف مورد نظر مناسب نیستند. اما فراموش کرد ساختار مثل یک ماشین سواری نیست که با یک فرمان بتوانی چرخش را عوض کنی و حتی یک تریلی هیجده چرخ هم نیست، بلکه یک تریلی هزار چرخ است که در جاده‌ای تنگ و تاریک و به طور مستمر حرکت می‌کند.

وی، تغییر ساختار را از جهاتی به تعمیر هواپیمای در حال حرکت تشبیه کرد و گفت: تغییر کار پیچیده‌ای است ولی رهبری سعی کردند که نقشه راه آن‌را تعیین کنند و مرتبا تحقق این نقشه راه را پیگیری می‌کنند.

آوردن کارخانه ما را صنعتی نکرد

عضو شورای عالی آمایش سرزمین، دانش بنیان کردن اقتصاد را یکی از تغییرات ساختاری مورد نیاز کشور ارزیابی کرد و گفت:  این به این معنی است که دانش باید به صورت ریشه‌ای از ایران باشد و به آوردن ماشین آلات صنعتی به کشور منحصر نشود.

آقامحمدی تصریح کرد: ما یک وقتی تصورمان این بود که کارخانه بیاوریم، یعنی صنعت را آورده‌ایم در حالی که ما باید ماشین‌ساز شویم و بتوانیم ماشین طراحی کنیم.

وی به لزوم مردم‌محور شدن اقتصاد اشاره کرد و گفت: توسعه اقتصادی مقوله‌ای بلندمدت و روی دوش ملت‌هاست؛ لذا رهبری تاکید دارند که این بار را به صاحب آن بسپارند و دولت، کارهای زیرساختی را برای آنها انجام دهد.

نماینده پیشین مجلس در شورای بازسازی اقتصادی کشور یادآور شد: دولت یک کارفرمای بزرگ و آقا بالاسر است و هر کاری را با فرض درست بودن انجام می‌دهد ولی چون بخش خصوصی زیان می‌بیند همه احتیاطهای لازم را در اجرای کارها پیش‌بینی می‌کند.

آقامحمدی، لزوم اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و گفت: اینکه نگاه ما در اقتصاد، مقاومتی باشد یعنی توان تاب آوری آن بالا برود و بتواند حملات بزرگ را در خودش هضم کند.

نسل جوان مسئول تحقق گام دوم انقلاب است

وی، لزوم افزایش توان دانش‌افزایی کشور با حضور نسل جوان را یادآور شد و خاطرنشان کرد: اخیرا رهبری گام دوم را مطرح و بر استفاده از نسل جوان تاکید کردند.

نماینده پیشین مجلس در هیئت نظارت بر اندوخته اسکناس اظهارداشت: جوانان قدیم که کهنسالان امروز هستند، در ابتدای پیروزی انقلاب در ایجاد و تقویت استقلال کشور به خوبی انجام وظیفه کردند و اکنون وقت آن است که نسل جدید گام دوم را بردارد و در این راستا، شرکت‌های دانش‌بنیان مهمترین وظیفه را برعهده دارند.

آقامحمدی، اصلاح ساختارهای آموزشی و اقتصاد کشور را تدریجی دانست و گفت: اگر محلات شهری تنگ و متناسب با اقتضائات روز نیست، باید یک نقشه بلندمدت طراحی کنیم تا به تدریج هر کس که خواست خانه و ملکی بسازد، طبق نقشه بسازد و به تدریج نقشه شهر اصلاح شود.

اتخاذ رویکرد علمی در مقابله با کرونا جواب داد

وی، اقدامات انجام شده در دوره کرونا را نمونه‌ای برجسته از اقدام علمی برای بهبود شرایط ارزیابی کرد و گفت: ما در برخورد با یک پدیده علمی کاملا ناشناخته، با یک نقشه راه درست و یک روش علمی تجربی کار را جلو بردیم.

رییس پیشین کمیته اقتصاد شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه برای مدیریت کرونا از پیش‌گویی استفاده نکردیم و علمی با این موضوع برخورد کردیم، افزود: مهار کرونا را با احتمالات مختلف در دستور کار قرار دادیم و حالا وقتی جلو می‌رویم به تدریج می‌فهمیم جاهایی دچار اشتباه شدیم و در جاهایی بهتر عمل کردیم.

آقامحمدی گفت: ما در طول ۲ ماه توانستیم تمام ظرفیت‌های نیروی انسانی حوزه بهداشت و درمان را که مورد اتهام بودند را فعال کنیم و دیدیم که اینها جانشان را در اختیار ملت گذاشتند و شاهد یک تغییر بنیادین در نگرش به نظام پزشکی بودیم و در صحنه عمل، جامعه متوجه شد که تخریب نظام پزشکی غلط بوده است.

وی به ساخت تجهیزات و لوازم پزشکی توسط کشور و بی‌نیازی از واردات اشاره کرد و گفت: اتفاق دیگری که افتاد این بود که بلافاصله اراده کردیم تجهیزات و لوازم مورد نیاز را خودمان بسازیم و اکنون در بخشی از تجهیزات ما مثل کیت‌ها و ونتیلاتورها مازاد بر مصرف تولید کرده‌ایم و باید بتوانیم این اقلام را صادر کنیم.

معاون پیشین نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی معاون اول رئیس جمهور از فعالیت هفت گروه تحقیقاتی برای ساخت واکسن کرونا و آزمایش هشت دارو برای درمان آن خبر داد و افزود: همه اینها باید مراحل علمی خود را طی کنند و آزمایش خود را پس دهند تا بتوانند وارد چرخه نظام سلامت کشور شوند.

آقامحمدی بر انجام سریع‌تر تست‌های همگانی برای همه مردم تاکید کرد و گفت: از بین هفتاد میلیون نفری که توسط وزارت بهداشت غربال‌گری شده‌اند، حداقل صدهزار نفر آلوده بوده‌اند که با وابستگانشان به یک و نیم میلیون نفر می‌رسند که باید از جمعیت جدا و قرنطینه شوند و آزمایشات لازم در مورد آنها انجام شود.

وی، انجام تست‌های همگانی کرونا را مستلزم تولید کیت‌های تشخیص کرونا دانست و گفت: ما الان برای تولید کیت مناسبی که با خون کار می کند و می تواند این ظرفیت را به ما بدهد که آنتی بادی اشخاص را ارزیابی کنیم، موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم و روزانه بیش از صدهزار کیت تولید می کنیم.

وی پیشرفت‌های کشور در حوزه هوش مصنوعی را نیز یادآور شد و گفت: ما الان با کمک هوش مصنوعی، قادر هستیم هر کس در هر جا که هست را با سی تی اسکن و تفسیر آن در محل تشخیص دهیم و این به این معنی است که باید پزشکی از راه دور را به رسمیت بشناسیم و برای آن سرمایه گزاری کنیم.

آقامحمدی، پزشکی از راه دور را خطی دانست که باید دنبال شود و گفت: اگر این کار را انجام دهیم و نسخه نویسی الکترونیکی شود و مراجعات غیرضروری به پزشک اتفاق نیافتد، می‌تواند در کاهش وابستگی ارزی کشور به واردات دارو و تجهیزات پزشکی موثر باشد و حتی ما را به صادر کننده تجهیزات و خدمات پزشکی تبدیل کند.

وی، آنچه در حوزه پزشکی در دوران کرونا اتفاق افتاد را نوعی جهش در تولید ارزیابی کرد و گفت: این چیزی است که ما آن را جهش تولید می‌نامیم یعنی باید راهکارها و ساختارها عوض شوند و در حقیقت بتوانیم مسئله را به گونه‌ای حل کنیم که تحول بنیادین اتفاق بیفتد والا اگر بخواهیم با همان روش‌های قدیمی کار کنیم، نهایتا خواهیم توانست یک یا دو درصد شرایط را بهبود دهیم که این به معنای جهش نیست.

مدل رفتاری تولیدکنندگان در حال تغییر است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از رشد کشور در همه بخش‌ها از جمله صنعت، خودرو و نفت در سال جهش تولید خبر داد و گفت: خوشبختانه نوع تفکر در کشور در همه جا تغییر کرده و خبرهای خوشی در آینده از نفت و خودروسازان منتشر خواهد شد.

آقامحمدی گفت: اگر رهبری امسال را سال جهش تولید نام‌گذاری کردند، علت این است که مدل رفتاری تولیدکنندگان کشور در حال تغییر است و ما امیدواریم دو صنعت نفت و خودروسازی هم جزء پیشتازان باشند.

وی، مزیت اصلی کشور را در درجه اول، نیروی انسانی ارزیابی و تصریح کرد: ما تا بیست سال آینده، یک نیروی جوان تحصیل‌کرده و بااراده را در اختیار داریم که می‌توانند ایران را ثروتمند کنند تا اگر پیر شدیم، یک کشور پیر ثروتمند باشیم.

برای تحقق خصوصی سازی باید بجنگیم

رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری درباره دلایل موفق نبودن اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی‌سازی هم گفت: وقتی مدیرانی دارید که روی بخش‌های مختلف چنبره انداخته‌اند، به طور طبیعی شما با یک جنگ می توانید آنها را جدا کنید.

آقامحمدی گفت: بعید است که بتوان به راحتی اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی را پیش برد و این جنگ را تا به حال بخش خصوصی نکرده و من یک بار هم در تلویزیون طرح کردم که وقتی رهبری حقی را می دهد چرا بخش خصوصی نمی‌رود حق خود را مطالبه کند.

وی با پرسیدن این سئوال که وقتی ساخت نیروگاه وظیفه بخش خصوصی است، چرا کس دیگری این کار را انجام می‌دهد، افزود: این قدرت جنگندگی را باید به بخش خصوصی بدهیم و فکر می کنم الان در بخش بهداشت و درمان، این نهضت در حال شکل گیری است و امیدواریم در بخش‌های دیگر هم شکل بگیرد.

توسعه دریامحور و دانش‌بنیان در دستور کار است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص برنامه‌های این نهاد برای تحقق جهش تولید در سال جاری گفت: هنوز در مجمع، در حال بررسی است که چه مسیری را باید دنبال کنیم ولی طبیعتا توسعه دریامحور یکی از بحث‌های اصلی ماست.

آقامحمدی، دانش بنیان کردن اقتصاد به صورت ریشه ای و مبنایی را از دیگر مواردی عنوان کرد که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد آن اجماع وجود دارد.

وی در خصوص تهدیدات و فرصت‌های کرونا برای کشور هم گفت: تهدیدات کرونا برای اقتصاد کشور جدی است ولی مهم این است که آیا ما فرصت های کرونا را می‌شناسیم یا نه. اگر ما موفق شویم فرصت‌های کرونا را از تهدیدات آن بیشتر کنیم حتما بر آن پیروز خواهیم شد.

بازگشت به ساختارهای پیش از کرونا اشتباهی راهبردی است

آقامحمدی گفت: کشور ما به خاطر ساختارهای غلط و اشکالاتی که از  گذشته مانده و دائم روی هم انباشته شده، با مشکلاتی مواجه است اما باید ساختارهای کهنه را که در اثر کرونا فرو می ریزد را برای همیشه کنار بگذارد. در این راستا باید سبک و نظام آموزش را تغییر دهیم و بخشی از آموزش را برای همیشه به فضای مجازی منتقل کنیم و پرورش و بحث و گفت و گو را به کلاس ببریم.

مشاور پیشین وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یعنی بچه‌ها باید در منزل با همین سیستم از راه دور آموزش ببینند و وقتی سرکلاس می‌روند، یافته‌هایشان را به بحث بگذارند و در اثر تکمیل و اجماع نظری که پیدا می‌کنند، تیم‌های فکری درست کنند و این یعنی به وجود آمدن یک اکوسیستم علمی که می تواند کشور را متحول کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شناخت عمیق فرصت‌ها و تهدیدات کرونا را ضرورت امروز کشور دانست و خاطرنشان کرد: اگر در دوران پساکرونا، بلافاصله به جای قبلمان برگردیم، یک خطای استراتژیک مرتکب شده‌ایم. ما نباید به عقب برگردیم زیرا مسیری که برای ما باز شده مسیر خوبی است که باید ادامه دهیم و این تحولات را در حوزه تجارت، خرده فروشی و آموزش به رسمیت بشناسیم.

صاحبان مشاغل غیررسمی کد شغلی دریافت کنند

این مدرس دانشگاه، الکترونیک شدن اقتصاد و تجارت را عامل شفافیت آن دانست و گفت: راه‌اندازی سامانه ملی اطلاعات شغلی اقدام ارزشمندی است که باید مردم از آن استقبال کنند و مسئولان بر تداوم آن پافشاری کنند.

آقامحمدی تصریح کرد: با ثبت‌نام تمام مردم در سامانه ملی اطلاعات شغلی، دیگر لازم نیست بگردیم که ببینیم چند نفر دست فروش یا کوله‌بر یا لنج کار هستند و اگر طوفان شد متوجه می‌شویم که لنج کاران بیکار شده‌اند و اگر برف آمد کوله بران آسیب دیده اند و اگر زلزله آمد دیگر مجبور به اعزام هیات‌های بررسی و پذیرش آمارهای راست و دروغ نیستیم.

وی افزود: با داشتن یک جامعه آماری دقیق از جمعیت کشور و وضعیت اشتغال آنها، با آمدن بیماری‌های مسری مثل کرونا، مدیریت بیماران و افراد سالم آسان خواهد شد و کسی از قلم نخواهد افتاد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تکمیل اطلاعات آماری کشور را امنیت‌زا دانست و گفت: این موضوع امنیت اقتصادی و اجتماعی آینده مردم را تضمین می کند و کسانی که بیمه نیستند به تدریج بیمه خواهند شد، زیرا منطقی نیست که در کشوری یک عده، اصلا بیمه نباشند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر